- Je bekeek:Hoofdstuk 1: diagnostische cyclus
- Geüpload door:lieselothuyghe
- Studie: Thomas More / Logopedie en Audiologie / Leerstoornissen
- 23 pagina's
DMT: 3 – minuten – toets AVI – toetskaarten CITO Vlaamse normering van de AVI – toets LAT (Niessen en Boey) LVT (Niessen en Boey) ST 1 – 6 Therapie spelling Therapie technisch lezen
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenHoe leren kinderen lezen? Geboorte – 3 jaar 3 – 4 jaar 5 jaar 6 jaar Verschillende stadia bij ons: Chinezen: Schrijfvaardigheden Ontwikkeling van macro perspectief: Mijlpalen in de ontwikkeling van schrijfvaardigheid De handschriftactie Karakteristieken va...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenFunctioneel alfabeten Waarom lezen wij? Wat is technisch lezen? Types schriftsystemen Lezen in de basisschool Vormen van leesonderwijs Deelvaardigheden voor TL Auditieve deelvaardigheden Visuele deelvaardigheden Algemene taalvaardigheden Lezen als informatiev...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenWat betekenen getallen? Verschijningsvormen van getallen Wat is rekenen? 3 fasen in rekenontwikkeling 1. Voorbereidend rekenen / ontluikende gecijferdheid 2. Aanvankelijk rekenen / beginnende gecijferdheid 3. Voortgezet rekenen / gevorderde gecijferdheid (2e l...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenWat is spellen? Spelling in het juiste perspectief Goed spellen heeft 2 functies nodig: Spellingsysteem van het Nederlands Nederlandse spelling gebaseerd op 4 principes Spellingontwikkeling Spellingmodellen Twee – routemodel (duaal routemodel / dubbelkanaal...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenWat is BL? Definities BL 3 niveaus: Hulme & Snowling BL – problemen Belangrijke cognitieve processen bij BL Denkcategorieën van BL Beïnvloedende factoren BL Didactiek BL in het reguliere basisonderwijs Van conceptueel model naar diagnostiek Opbouw en ken...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenTypisch leren = met normale variatie Atypisch leren = leerproblemen Leermoeilijkheden (secundaire leerproblemen) Leerstoornissen (primaire leerproblemen) Dyslexie Intergenerationele multiple deficit model Dyslexie op gedragsmatig niveau Objectief waarneembar...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenInleiding: terminologie Atypisch leren Beschrijvende diagnose Rekenprobleem, rekenstoornis, rekenmoeilijkheid Dyscalculieverklaring Dyscalculie op gedragsmatig niveau Beschrijvende definities van dyscalculie Rekenfeiten vs. rekenprocedures: Internationaal (DSM...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenEindtermen Leergebiedgebonden: Leergebiedoverschrijdend: Leerplannen 3 onderwijsnetten: Screening LVS VCLB LVS CITO (Nederland) TTL leestechniek lj. 1 Leestempo lj. 2 – 6
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenDoel dyslexiebehandeling Rol van omgeving De logopedische behandeling volgens orthodidactische principes Orthodidactische behandeling Bedenking bij compenserende maatregelen STICORDI - maatregelen Kenmerken behandeling dyslexie volgens SDN
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenIk als logopedist! Aard van dyslexiebehandeling Recente meta – analyse Situering therapie TL Doel therapie TL Focus therapie TL SDN (Stichting Dyslexie Nederland): kenmerken therapie dyslexie/TL directe instructiemodel I. Orthodidactische visie (A. VAN DER ...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenDoel van de spellingbehandeling Principes therapie spelling volgens Ruijssenaars et al. Kennistypen / kwaliteit van kennis Van diagnose naar behandeling
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenBeïnvloedende factoren BL Denkcategorieën van BL Leesstrategieën BL: Een kind maakt fouten in BL… Concreet oefenen van leesstrategieën Behandeling VTBL Wat oefenen we? Hoe oefenen we? Waarmee rekening tijdens remediëring? Oefenprogramma
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenBelemmerende factoren bij het leren van vreemde talen: Orthografische transparantie van een taal Verschil in beginsituatie Opbouw in het onderwijs Diagnose dyslexie Begeleiding 1e pijler: uitspraak/verklanking 2e pijler: betekenis 3e pijler: spelling Aansluite...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenCoördinatie Anatomische indeling & functionele indeling Samenstelling zenuwweefsel Werking neuronen Zenuwimpulsen Synapsen Zenuwstructuur Meningen Ruggenmerg Hersenen PZS en AZS
Thomas More / Logopedie en Audiologie / AnatomieAlgemene Psychologie Sensorisch systeem Gewaarwording en waarneming Sensorische processen Anopsie Overgang van proximale prikkel naar percept Perceptueel systeem Datagestuurde processen Conceptueel gestuurde processen Perceptie is interactie tussen bottom-up e...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / Algemene PsychologieHet geheugen Hoe vormen we herinneringen? Ebbinghaus Functies geheugen Atkinson & Shiffrin George Sperling Geheugenstadia Werking geheugen
Thomas More / Logopedie en Audiologie / Algemene PsychologieSelectieve aandacht Filtertheorie Cocktail-party fenomeen Gemaskeerde subliminale priming The monkey strikes again Spatial cuing (Posner) Stimulus Onset Asynchrony / SOA Aandacht en zoeken Verdeelde aandacht
Thomas More / Logopedie en Audiologie / Algemene PsychologieLeren Habituatie Sensitisatie Mere exposure – effect Stimulus – responsleren Klassieke conditionering Appetitieve conditionering Aversieve conditionering Operante conditionering Skinners radicale behaviorisme Kracht van bekrachtiging Cognitief perspecti...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / Algemene PsychologieSpearman Thurston CHC – model Eerste, tweede, derde, vierde golf Intelligentie in de praktijk Erfelijkheid vs omgeving Flynn – effect Leeftijd Geslacht Bevolkingsgroepen
Thomas More / Logopedie en Audiologie / Algemene PsychologieLevend wezen Cellen in de mens Anatomie Fysiologie Organisatieniveaus (atomen, moleculen, ...) Homeostase Organisatie menselijk lichaam Anatomische terminologie
Thomas More / Logopedie en Audiologie / AnatomieWat is Chemie? Wat is Materie? Massa Elementen Atoomstructuur Isotopen Waterstofbruggen Elektrisch water Zuren en basen Chemische samenstelling cellen Anorganische stoffen Organische stoffen
Thomas More / Logopedie en Audiologie / AnatomieCellen in de mens Celtheorie Celmembraan / plasmamembraan Cytoplasma Kern (genetisch materiaal en controle celactiviteit) Extracellulaire vloeistof Passief transport Actief transport Mitochondriën Celademhaling Metabole route / pathway Metabolische reacties ...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / AnatomieSoorten weefsels Epitheelweefsel = dekweefsel Bindweefsel Soorten spierweefsel Skeletspierweefsel / dwarsgestreept Glad spierweefsel Hartspierweefsel / dwarsgestreept Zenuwweefsel Opbouw neuron
Thomas More / Logopedie en Audiologie / AnatomieSkeletorganisatie (axiaal, appendiculair) Terminologie Schedel (hoofdletsel, schedelholtes) Schedelbeenderen (os frontale, os parietale, os temporale, os occipitale, os sphenoidale, os ethmoidale) Gelaatsbeenderen
Thomas More / Logopedie en Audiologie / Anatomie