- Je bekeek:Samenvatting leerstoornissen
- Geüpload door:elise_schepers
- Studie: KU Leuven / Logopedische en Audiologische Wetenschappen / Leerstoornissen
-
12 pagina's
Samenvatting leerstoornissen uitgebreid Schooljaar 2020-2021 Open boek examen Veel informatie en grondig uitgewerkt
LeerstoornissenDMT: 3 – minuten – toets AVI – toetskaarten CITO Vlaamse normering van de AVI – toets LAT (Niessen en Boey) LVT (Niessen en Boey) ST 1 – 6 Therapie spelling Therapie technisch lezen
Hoe leren kinderen lezen? Geboorte – 3 jaar 3 – 4 jaar 5 jaar 6 jaar Verschillende stadia bij ons: Chinezen: Schrijfvaardigheden Ontwikkeling van macro perspectief: Mijlpalen in de ontwikkeling van schrijfvaardigheid De handschriftactie Karakteristieken va...
Functioneel alfabeten Waarom lezen wij? Wat is technisch lezen? Types schriftsystemen Lezen in de basisschool Vormen van leesonderwijs Deelvaardigheden voor TL Auditieve deelvaardigheden Visuele deelvaardigheden Algemene taalvaardigheden Lezen als informatiev...
Wat betekenen getallen? Verschijningsvormen van getallen Wat is rekenen? 3 fasen in rekenontwikkeling 1. Voorbereidend rekenen / ontluikende gecijferdheid 2. Aanvankelijk rekenen / beginnende gecijferdheid 3. Voortgezet rekenen / gevorderde gecijferdheid (2e l...
Wat is spellen? Spelling in het juiste perspectief Goed spellen heeft 2 functies nodig: Spellingsysteem van het Nederlands Nederlandse spelling gebaseerd op 4 principes Spellingontwikkeling Spellingmodellen Twee – routemodel (duaal routemodel / dubbelkanaal...
Wat is BL? Definities BL 3 niveaus: Hulme & Snowling BL – problemen Belangrijke cognitieve processen bij BL Denkcategorieën van BL Beïnvloedende factoren BL Didactiek BL in het reguliere basisonderwijs Van conceptueel model naar diagnostiek Opbouw en ken...
Typisch leren = met normale variatie Atypisch leren = leerproblemen Leermoeilijkheden (secundaire leerproblemen) Leerstoornissen (primaire leerproblemen) Dyslexie Intergenerationele multiple deficit model Dyslexie op gedragsmatig niveau Objectief waarneembar...
Inleiding: terminologie Atypisch leren Beschrijvende diagnose Rekenprobleem, rekenstoornis, rekenmoeilijkheid Dyscalculieverklaring Dyscalculie op gedragsmatig niveau Beschrijvende definities van dyscalculie Rekenfeiten vs. rekenprocedures: Internationaal (DSM...
Eindtermen Leergebiedgebonden: Leergebiedoverschrijdend: Leerplannen 3 onderwijsnetten: Screening LVS VCLB LVS CITO (Nederland) TTL leestechniek lj. 1 Leestempo lj. 2 – 6
Zorgcontinuüm Logopedische diagnostiek van leerproblemen Uitgangspunt bij diagnostiek: HGW / HGD HGD: de 5 fasen in het diagnostisch proces Wat kan ik als logopedist doen met CHC – intelligentieonderzoek?
Doel dyslexiebehandeling Rol van omgeving De logopedische behandeling volgens orthodidactische principes Orthodidactische behandeling Bedenking bij compenserende maatregelen STICORDI - maatregelen Kenmerken behandeling dyslexie volgens SDN
Ik als logopedist! Aard van dyslexiebehandeling Recente meta – analyse Situering therapie TL Doel therapie TL Focus therapie TL SDN (Stichting Dyslexie Nederland): kenmerken therapie dyslexie/TL directe instructiemodel I. Orthodidactische visie (A. VAN DER ...
Doel van de spellingbehandeling Principes therapie spelling volgens Ruijssenaars et al. Kennistypen / kwaliteit van kennis Van diagnose naar behandeling
Deze samenvatting bevat alle notities uit de les met de oplossingen van de bijhorende oefeningen. De samenvatting is makkelijk te gebruiken bij het open boek examen.
Deze samenvatting bevat alle notities van de les met bijhorende oefeningen, sommige concrete aanvullingen uit het boek staan ook in de samenvatting. De samenvatting is handig te gebruiken tijdens het open boek examen.
Deze samenvatting bevat alle slides en bijhorende notities uit de les.
Samenvatting opleidingsonderdeel Leerstoornissen - lessen + slides + notities. 2018 - 2019 Docent: Aerts Annelies
Samenvatting van de hoorcolleges van rekenen (mondelinge taal en leerstoornissen 3)
Samenvatting van de ppt van leerstoornissen - Normale ontwikkeling TL - Normale ontwikkeling spelling - Normale ontwikkeling rekenen - Normale ontwikkeling BL - Dyslexie - Dyscalculie
Samenvatting van het vak leerstoornissen. Zowel de slides van de powerpoints tijdens de lessen als de cursus worden geïntegreerd in de samenvatting.
Dit bestand bevat alle slides van alle hoofdstukken en notities van de lessen.
Een samenvatting van het vak 'Gehoorstoornissen' uit de Master van de opleiding 'Logopedische en Audiologische Wetenschappen' aan de KU Leuven. Het samenvatting bestaat uit vrijwel alle mogelijke stoornissen die kunnen voorkomen in het buiten-, midden- en binn...
Het betreft een samenvatting van het vak 'Gehoorondersteunende technieken' uit de Master Logopedie en Audiologie (KU Leuven). In de samenvatting worden verschillende technieken zoals hoortoestellen, CI's en BAHA en hun werking (signaalverwerking, ruisonderdruk...
Het betreft een samenvatting van het vak 'Gehoorrevalidatie' uit de Master 'Logopedische en Audiologische Wetenschappen'. In de samenvatting wordt o.a. de screening, en kinderen en volwassen en slechthorendheid besproken. Ook bevat het veel informatie over de ...