Gebruik de 20 oefenvragen om jezelf voor te bereiden en te testen of je de leerstof kent.
Koop de oefenvragen en wees voorbereid voor je volgende toets.
In winkelwagenHet dualistisch mensbeeld
a) Leg in je eigen woorden het mensbeeld uitgebreid en op inzichtelijke wijze (≠ opsommen van puntjes) uit. Specifieer o.a. hoe men vanuit deze mensvisie kijkt naar lichamelijkheid, handicap en gezondheid/ziekte.
b) Met welk model in de gezondheidszorg kan je dit mensbeeld in verband brengen? Licht je antwoord toe.
c) Evalueer het mensbeeld kritisch door:
a. De mogelijke redenen om op deze manier naar de mens te kijken te onderzoeken
b. De implicaties ervan radicaal door te denken en af te toetsen aan de eigen bestaanservaring
a) Het dualistisch mensbeeld ziet de mens als bestaande uit twee aparte componenten: het lichaam en de geest of ziel. Het lichaam wordt gezien als materieel en het omhulsel van de persoon, terwijl de geest als essentieel en niet-materieel wordt beschouwd. Dit leidt tot een scheiding tussen lichaam en geest, waarbij de geest als belangrijker wordt gezien.
In dit mensbeeld wordt lichamelijkheid minder belangrijk geacht dan de geest. Het lichaam wordt gezien als tijdelijk en ondergeschikt aan de geest, wat kan leiden tot devaluatie van het lichaam en het negeren van lichamelijke behoeften.
Bij handicap en gezondheid/ziekte wordt een handicap of ziekte gezien als een defect in het lichaam, los van de geest. Het lichaam moet gerepareerd worden, terwijl de geest als intact wordt beschouwd. Dit kan stigmatisering en het negeren van de interactie tussen lichaam en geest veroorzaken.
b) Het dualistisch mensbeeld wordt vaak geassocieerd met het biomedische model in de gezondheidszorg. Dit model richt zich voornamelijk op fysieke aspecten van gezondheid en ziekte en behandelt symptomen om het lichaam terug te brengen naar een normale staat.
Het dualistisch mensbeeld kan redenen hebben vanuit historische, culturele en religieuze overtuigingen. Het biedt een eenvoudig model om de menselijke ervaring te begrijpen, maar heeft ook implicaties. Het creëert een kunstmatige scheiding tussen lichaam en geest en kan leiden tot verminderde aandacht voor psychosociale en culturele dimensies van gezondheid. Het kan ook stigmatisering en het negeren van de complexiteit van menselijke ervaringen bevorderen.
c) Kritisch gezien is het dualistisch mensbeeld beperkt omdat het de complexiteit van de menselijke ervaring reduceert. In mijn eigen bestaanservaring merk ik dat lichaam en geest nauw met elkaar verbonden zijn en elkaar beïnvloeden. Het is belangrijk om alternatieve perspectieven te omarmen die recht doen aan deze verbondenheid.
input text value
Vergelijk de ethische benadering, de deontologische benadering en de deontologisch-ethische benadering met elkaar.
Ethische benadering, deontologische benadering en de deontologisch-ethische benadering vergelijken:
• Ethische benadering: Het overwegen van de gevolgen en uitkomsten van een handeling om te bepalen of het goed of fout is.
• Deontologische benadering: Het beoordelen van de morele juistheid van een handeling op basis van ethische principes en plichten, ongeacht de uitkomst.
• Deontologisch-ethische benadering: Het combineren van de deontologische benadering met de ethische benadering door zowel rekening te houden met principes als met de gevolgen van een handeling.
input text value
Het materialistisch mensbeeld
a) Leg in je eigen woorden het mensbeeld uitgebreid en op inzichtelijke wijze (≠ opsommen van puntjes) uit. Specifieer o.a. hoe men vanuit deze mensvisie kijkt naar lichamelijkheid, handicap en gezondheid/ziekte.
b) Met welk model in de gezondheidszorg kan je dit mensbeeld in verband brengen? Licht je antwoord toe.
c) Evalueer het mensbeeld kritisch door:
a. De mogelijke redenen om op deze manier naar de mens te kijken te onderzoeken
b. De implicaties ervan radicaal door te denken en af te toetsen aan de eigen bestaanservaring.
a) Het materialistisch mensbeeld ziet de mens als een puur fysiek wezen, zonder een aparte geest of ziel. Het benadrukt dat de menselijke ervaring volledig wordt bepaald door biologische processen en interacties met de omgeving. Het lichaam wordt gezien als de essentie van de persoon.
Vanuit dit mensbeeld is lichamelijkheid erg belangrijk. Het lichaam wordt gezien als de bron van ervaringen, emoties en gedachten. Het legt de nadruk op de fysieke aspecten van de mens en hun invloed op gezondheid en welzijn.
Bij handicap en gezondheid/ziekte wordt een handicap gezien als een beperking in het functioneren van het lichaam. Gezondheid en ziekte worden begrepen als fysieke toestanden die voortkomen uit biologische processen. Behandeling en zorg zijn gericht op het herstellen of optimaliseren van de fysieke conditie.
b) Het materialistisch mensbeeld kan worden verbonden met het biopsychosociale model in de gezondheidszorg. Dit model erkent de biologische, psychologische en sociale aspecten van gezondheid en ziekte. Het richt zich op het begrijpen van hoe deze verschillende dimensies samenwerken om de gezondheidstoestand van een persoon te beïnvloeden.
c) Kritisch gezien kan het materialistisch mensbeeld de subjectieve en innerlijke ervaringen van mensen verminderen tot puur fysieke fenomenen, waardoor psychologische en spirituele aspecten worden genegeerd. Het kan ook de complexiteit van menselijke ervaringen en het unieke van elk individu onderwaarderen.
Hoewel het materialistisch mensbeeld waardevolle inzichten biedt, is het belangrijk om de volledige complexiteit van de menselijke ervaring te erkennen en waarderen, inclusief de niet-fysieke aspecten.
input text value
. Waarom is het bij ethische dilemma’s in de gezondheidszorg doorgaans zo moeilijk om een ethische beslissing te nemen? Illustreer je antwoord met een eigen voorbeeld uit je werkveld.
Moeilijkheid bij ethische dilemma's in de gezondheidszorg: Ethische dilemma's in de gezondheidszorg zijn vaak complex vanwege de verschillende waarden, belangen en morele perspectieven die ermee gepaard gaan. Het kan moeilijk zijn om een ethische beslissing te nemen omdat er vaak geen eenduidig juist antwoord is en verschillende waarden met elkaar in conflict kunnen komen. Bijvoorbeeld, het kiezen tussen het respecteren van de autonomie van een patiënt en het zorgen voor hun welzijn kan een uitdagend dilemma zijn.
input text value
Het idealistisch mensbeeld
a) Leg in je eigen woorden het mensbeeld uitgebreid en op inzichtelijke wijze (≠ opsommen van puntjes) uit. Specifieer o.a. hoe men vanuit deze mensvisie kijkt naar lichamelijkheid, handicap en gezondheid/ziekte.
b) Met welk model in de gezondheidszorg kan je dit mensbeeld in verband brengen? Licht je antwoord toe.
c) Evalueer het mensbeeld kritisch door:
a. De mogelijke redenen om op deze manier naar de mens te kijken te onderzoeken
b. De implicaties ervan radicaal door te denken en af te toetsen aan de eigen bestaanservaring.
a) Het idealistisch mensbeeld ziet de mens voornamelijk als een wezen van geest en intellect. Het legt de nadruk op het mentale en spirituele aspect van de persoon, waarbij het lichaam als ondergeschikt wordt beschouwd.
Vanuit dit mensbeeld wordt lichamelijkheid vaak als minder belangrijk gezien in vergelijking met de geest. Het richt zich meer op intellectuele groei en spirituele ontwikkeling.
Bij handicap en gezondheid/ziekte wordt een handicap gezien als een uitdaging voor de geestelijke ontwikkeling. Het overwinnen van fysieke beperkingen wordt gezien als een belangrijk aspect van persoonlijke groei.
b) Het idealistisch mensbeeld kan worden gekoppeld aan het holistische model in de gezondheidszorg. Dit model erkent de samenhang tussen lichaam, geest en spirituele dimensies van gezondheid.
c) Kritisch gezien kan het idealistisch mensbeeld leiden tot het minimaliseren van het belang van het lichaam en aardse ervaringen. Het kan de fysieke behoeften en sociale dimensies van gezondheid negeren.
Het is belangrijk om het idealistisch mensbeeld kritisch te evalueren en in te zien dat lichaam en geest nauw met elkaar verbonden zijn. Een holistisch begrip van menselijke ervaringen en gezondheid erkent de wederzijdse invloed van beide aspecten.
Het is belangrijk om een balans te vinden waarin zowel lichamelijke als geestelijke aspecten worden erkend en gewaardeerd.
input text value
Evalueer kritisch de consequentialistische ethiek, de deontologische ethiek en het principlisme door deze benaderingen met elkaar te vergelijken.
Consequentialistische ethiek, deontologische ethiek en principlisme vergelijken:
• Consequentialistische ethiek richt zich op de gevolgen van een handeling en streeft naar het maximaliseren van het welzijn voor het grootste aantal mensen.
• Deontologische ethiek legt de nadruk op morele plichten en principes die bepalen wat juist is, ongeacht de gevolgen.
• Principlisme maakt gebruik van een set van ethische principes om de juistheid van handelingen te beoordelen, zoals autonomie, rechtvaardigheid, weldoen en niet schaden.
input text value
Het holistisch mensbeeld
a) Leg in je eigen woorden het mensbeeld uitgebreid en op inzichtelijke wijzen (≠ opsommen van puntjes) uit. Specifieer o.a. hoe men vanuit deze mensvisie kijkt naar lichamelijkheid, handicap en gezondheid/ziekte.
b) Met welk model in de gezondheidszorg kan je dit mensbeeld in verband brengen? Licht je antwoord toe.
c) Evalueer het mensbeeld kritisch door:
a. De mogelijke redenen om op deze manier naar de mens te kijken te onderzoeken
b. De implicaties ervan radicaal door te denken en af te toetsen aan de eigen bestaanservaring
a) Het holistisch mensbeeld beschouwt de mens als een samenspel van lichaam, geest en sociale context. Het benadrukt de onderlinge verbondenheid van deze aspecten. Het erkent dat lichamelijkheid een integraal onderdeel is van ons mens-zijn en dat ons welzijn afhangt van een evenwicht tussen fysieke, mentale en sociale aspecten.
Binnen dit mensbeeld wordt de lichamelijkheid gewaardeerd als een bron van wijsheid en informatie. Het belang van gezondheid wordt erkend en er wordt gestreefd naar het in balans brengen van fysieke behoeften zoals voeding, beweging en rust.
Bij handicap wordt inclusie en empowerment nagestreefd. Er wordt gestreefd naar een samenleving waarin mensen met een handicap volwaardig kunnen deelnemen en hun eigen welzijn kunnen bevorderen.
Het holistisch mensbeeld ziet gezondheid als een evenwichtige staat van welzijn op fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel niveau. Ziekte wordt gezien als een verstoring van dit evenwicht, waarbij het streven gericht is op het herstellen van balans en het bevorderen van algeheel welzijn.
b) Dit mensbeeld kan worden gekoppeld aan het bio-psychosociale model in de gezondheidszorg. Dit model erkent de invloed van biologische, psychologische en sociale factoren op gezondheid en welzijn. Het legt de nadruk op het begrijpen van de persoon als geheel en het aanpakken van alle relevante dimensies.
c) Kritisch gezien heeft het holistisch mensbeeld redenen die voortkomen uit het besef dat de mens meer is dan de som der delen. Het benadrukt de complexiteit van de menselijke ervaring en pleit voor een integrale benadering van gezondheid en welzijn. Het is belangrijk om dit mensbeeld kritisch te blijven onderzoeken en de implicaties ervan af te wegen aan de hand van onze eigen ervaringen om een gebalanceerde benadering te waarborgen.
input text value
Wat is een utilitaristische ethiek? Geef een eigen voorbeeld uit je werkveld en evalueer deze benadering kritisch.
Utilitaristische ethiek: Utilitarisme is een vorm van consequentialistische ethiek die streeft naar het maximaliseren van geluk en welzijn voor het grootste aantal mensen. Een voorbeeld in de gezondheidszorg zou kunnen zijn dat een arts een behandeling aanbeveelt die de meeste patiënten ten goede komt, zelfs als dit ten koste gaat van een enkele patiënt. Het utilitarisme kan echter bekritiseerd worden vanwege het negeren van individuele rechten en het potentieel voor het verwaarlozen van minderheidsgroepen.
input text value
Koop de oefenvragen en wees voorbereid voor je volgende toets.
In winkelwagenLeer je de oefenvragen liever vanaf papier? Download dan de 20 oefenvragen als PDF.
In winkelwagenVerdien geld met het maken van oefenvragen en leer direct voor je aankomende toets.
Oefenvragen makenHier vinden jullie enkele oefenvragen voor het examen van ethiek en levensbeschouwing.
De antwoorden van ethiek kunnen erg variëren van persoon tot persoon. Je kan de oefeningen gebruiken als een soort leidraad om je eigen mening er aan te koppelen.
Vraag 9 en 10 komen uit het ondersteuningsmoment op de campus en zijn goed gekeurd geweest door de docent.
Docent: Jill Verzelen
20 oefenvragen
Nederlands
11-06-2023
Hogeschool / Odisee / Voedings en Dieetkunde / Ethiek en levensbeschouwing
Indien je nog een andere samenvatting of een opdracht zoekt die er niet tussen staat, mag je altijd een berichtje sturen met de vraag of ik deze heb staan! Mijn samenvattingen zijn steeds aangevuld door de notities die ik gemaakt heb doorheen de lessen. Ik maak bijna altijd samenvattingen, maar ze staan niet allemaal op Knoowy uit tijdsgebrek! :) Heb je het aangekochte document (pdf) liever in een word document? Stuur me gerust een berichtje en ik zal je het word-document doorsturen.
Prima database om studiemateriaal uit te halen, goed toegankelijk, eenvoudig zoeken.
Online kun je studenten helpen en tegelijk je tijd flexibel indelen. Het past goed bij je studie.
Super handig, echt een goeie site. Ik ga dit in de toekomst vaker gebruiken!
Een handige site voor het aankopen van samenvattingen voor examens.
Ik vind Knoowy de max! Door de hulp van andere studenten kan ik mijn examens makkelijker halen.
Grote hulp voor het nakijken van taken! Zeker wanneer je in tijdsnood zit of niet zeker bent van je stuk.
Knoowy helpt op twee manieren: ik kan wat bijverdienen en tegelijk worden andere studenten geholpen met hun studie.
Werkt prima, gelijk downloaden en geen ingewikkelde procedures. Heel fijn!