Studiebot antwoord

Stel een vraag ›
 
Vraag gesteld door: San1 - 2 maanden geleden

schrijf een conclusie van de onderzoeksresultaten in informele taal en dat antwoord geeft op de hoofdvraag: Welke zorg strategien kan een zorgverlener inzetten voor een betere omgang met onbegrepen gedrag bij dementie?.

Oorzaken van onbegrepen gedrag bij dementie
De belangrijkste factor die naar voren komt is dat er vaak een wederzijds onbegrip is tussen de omgeving en de persoon met dementie. De eigen rol en de beleving van de omgeving en de persoon met dementie komen niet overeen met elkaar. Dit blijk uit het interview met zowel de casemanager dementie als de verzorgende IG. De casemanager dementie benoemd hierover het volgende;
Bij onbegrepen gedrag denk ik altijd van wie begrijpt nu wie niet. Dus wij als omgeving ervaring het misschien als onbegrepen gedrag, maar dat hoeft diegene met dementie zelf niet zo te ervaren. Het zelf realiseren voor wie is het een probleem of voor wie is het onbegrepen (Interview casemanager dementie).
Er komt ook naar voren in het onderzoek dat onbegrepen gedrag veroorzaak kan worden door een kennis tekort vanuit de omgeving over hoe ze met het ziektebeeld om moeten gaan. Dit blijkt uit het interview met zowel de verpleegkundige als de casemanager dementie. De casemanager dementie zegt hierover het volgende;
Vaak wat je ziet is dat de mensen toch niet voldoende weten van dementie. Vooral als ze er nog nooit mee te maken hebben gehad, is het ook nog een heel erg ver van hun bed show ook al wordt het beter door alle dingen van alzheimer Nederland en mens vriendelijke samenleving (Interview casemanager dementie).
Nog een factor die naar voren komen in het onderzoek is dat er ook een lichamelijke oorzaak kan zijn voor het ontstaan van onbegrepen gedrag bij dementie. Dit blijkt uit het interview met de verzorgende IG en zegt hierover het volgende;
Het kan ook komen door een lichamelijke oorzaak, bijvoorbeeld pijn. Als diegene zelf niet meer goed kan uiten dat hij pijn heeft in woorden, dan kan diegene dat in de vorm van onbegrepen gedrag uiten (Interview verzorgende IG).
Kennis (aangeboden door organisatie)
Op het gebied van kennis en vaardigheden aangeboden door de organisatie komt naar voren uit alles interviews dat er vooral elearnigs worden aangeboden. Ook zijn er volgens de casemanager dementie aandachtsvelders binnen de teams waar zorgverleners terecht kunnen met vragen. In zowel het interview met de casemanager als met de verpleegkundige komt naar voren dat er nog wel meer fysieke trainingen, intervisie en klinische lessen zouden mogen worden aangeboden om beter om te kunnen gaan met onbegrepen gedrag bij dementie. De casemanager dementie zegt hierover het volgende;
Op het leerplein staan wel elearnings die gaan over dementie en omgaan met probleem gedrag. Je hebt aandachtsvelders binnen de teams waar mensen met hun vragen terecht kunnen. Ik als casemanager kan aansluiten bij team overleggen, maar daar moet dan ook wel ruimte voor gemaakt worden. intervisie of een klinische les dat zou denk ik naar mijn idee nog wel wat meer mogen worden aangeboden (interview casemanager dementie).
Als het gaat over kennis en vaardigheden die het belangrijkst zijn komt naar voren in het onderzoek dat het inleven in de persoon met dementie en het rustige benaderen van de persoon belangrijke vaardigheid zijn. Dit blijkt uit het interview met de casemanager dementie en de verzorgende IG. De verzorgende IG benoemd hierover het volgende;
Vooral ook rustig luisteren naar wat ze te vertellen hebben, want ze vertellen eigenlijk best wel veel, dus probeer mee te gaan in hun beleving en niet tegenspreken (interview verzorgende IG).
Ook komt naar voren in het onderzoek dat het kunnen observeren van lichaamstaal en het signaleren fysieke onderliggende problemen of andere problemen in de omgeving belangrijk is. Dit blijkt uit het interview met de casemanager dementie en de verzorgende IG. De casemanager dementie zegt hierover het volgende;
Mooi zou ook zijn als je dingen signaleert, bij dementie spelen er vaak veel meer dingen. Soms heb je fysieke onderliggende problemen. Of er speelt iets bij de mantelzorgers of andere dingen in de omgeving. Dingen in de omgeving kunnen zijn verslaving, schulden en in het ergste geval zelfs ouderenmishandeling, dus het is heel goed dat als je dingen opvallen om die kenbaar te maken bij je collegas (Interview Casemanager dementie).
De kennis die belangrijk is om te hebben is volgens de experts dat zorgverleners weten wat dementie is, wat je wel en niet moet doen en wat de achtergrond van de persoon met dementie is. Dit blijkt uit het interview met de Verpleegkundige en Casemanager dementie. de verpleegkundige benoemd hierover het volgende;
Een stukje kennis van dementie, hoe werkt het bij mensen en wat gebeurt er allemaal in het hoofd van mensen met dementie. Daar wat meer achtergronden in helpt denk ik heel erg (Interview verpleegkundige).
Signaleren van onbegrepen gedrag bij dementie
In het onderzoek komt naar voren dat gedrag pas als onbegrepen kan worden geduid als de persoon met dementie er zelf last van heeft en de omgeving er niet mee weet om te gaan. dit blijkt uit het interview met de casemanager dementie. De Casemanager dementie zegt hierover het volgende;
Dan kom je weer terug bij wat ik in het begin zei, voor wie is het onbegrepen gedrag van degene met dementie of heeft degene daar zelf ook last van? Er is geen normale gedragsverandering, het is heel verschillend in hoe mensen met dementie veranderen. Iemand kan agressief worden of juist op en top blij de hele dag. Het wordt echt lastig als het ook echt een probleem wordt voor degene met dementie zelf en als de omgeving daar niet mee weet om te gaan (interview casemanager dementie).
Ook komt er in het onderzoek naar voren dat het onbegrepen gedrag onverwachts kan ontstaan en bovenop de symptomen van dementie passen bij de persoon, zonder dat er meteen een duidelijke oorzaak wordt gezien. Dit blijkt zowel uit het interview met de verpleegkundige en de verzorgende IG. De verzorgende IG benoemd hierover het volgende;
Ik denk dat onbegrepen gedrag vooral onverwachts ontstaat, dus bovenop de kenmerken van dementie die passend zijn bij de persoon. Dit gedrag ontstaat dan ineens en het is niet zo goed te benoemen wat de oorzaak is van het gedrag, dus als de gedragsverandering uit het niets ontstaat (Interview verzorgende IG).
Er wordt in alle interviews benoemd dat er geen meetinstrumenten worden gebruik, maar dat de gedragsveranderingen worden geobserveerd. De verpleegkundige benoemd hierover het volgende;
Iedereen signaleert een beetje op zijn eigen manier, er worden geen meetinstrumenten gebruikt. het zou wel erg helpen als er een duidelijk meetinstrument is. Ik gebruik zelf altijd een aantal basisvragen waarmee ik gedrag voor mezelf duidelijk krijg, dus wat observatiepunten (Interview verpleegkundige).
Zorgstrategien bij onbegrepen gedrag bij dementie:
Als zorgstrategien bij onbegrepen gedrag bij dementie komen naar voren in het onderzoek: oog hebben voor de beleving van de persoon met dementie, empathie tonen, afleiden en verleiden, motiverende gesprekvoering toepassen en indien nodig familie interventies uitvoeren. Dit blijkt uit het interview met de Casemanager dementie. De casemanager dementie benoemd hierover het volgende;
Oog hebben voor iemand beleving en daarbij ook empathie tonen voor de situatie waar iemand in zit. Wat ik ook veel gebruik is afleiden en verleiden. Ook motiverende gesprekvoering toe passen om een bepaalde weerstand te doorbreken. Soms zijn er ook familie interventies nodig, dus dat je met de hele familie om tafel moet gaan om eenduidige benadering te krijgen richting de persoon met dementie.
Er komt ook naar voren in het onderzoek dat het sturen van betrekken van de persoon bij alles wat er gebeurt, het sturen met zachte hand en het gebruik van humor effectieve zorg strategien zijn. Dit blijkt uit het interview met de verpleegkundige. De verpleegkundige benoemd hierover het volgende;
Ik probeer altijd met een zachte hand te sturen, zodat de persoon het idee heeft dat hij zelf de beslissingen neemt. Bij alles wat je doet maak het bekend en betrek de persoon erin. Een beetje humor werkt ook heel goed(Interview verpleegkundige).
Daarnaast komt naar voren in het onderzoek dat het belangrijk is dat de benadering vanuit de zorgverlening op een lijn ligt en dat er zoveel mogelijk regelmaat is in tijden en zorgverleners. Dit blijkt uit het interview met de verzorgende IG en de verpleegkundige. De verzorgende IG benoemd hierover het volgende;
Dat iedereen hetzelfde doet, dus dat er een eenduidige aanpak is in de zorgverlening. Dit van tevoren ook goed in het zorgplan zetten en hierbij aangeven wat belangrijk is in de benadering en waar iemand niet van houdt of hem kan triggeren. Ook zo veel mogelijk dezelfde tijdstippen van zorg aanhouden, want dan waarborg je de regelmaat (Interview verzorgende IG).


Uitdagingen bij omgang met onbegrepen gedrag bij dementie
Er worden meerdere uitdagingen benoemd bij de omgang met onbegrepen gedrag, namelijk de complexiteit van de situatie, het feit dat mensen langer thuis moeten blijven wonen en de beperkte tijd en middelen beschikbaar zijn. Dit blijk uit het interview met de Casemanager dementie. De casemanager dementie benoemd hierover het volgende;
Dat mensen langer thuis moeten blijven wonen en dat daardoor situaties ook vaak complexer worden. De kans dat het lastiger wordt thuis neemt alleen maar toe, plus dat je geacht wordt om met minder mensen meer clinten moet gaan bedienen, dus daar zit een heel groot spanningsveld (Interview Casemanager dementie).
Andere uitdagingen die naar voren komen in het onderzoek zijn het vertrouwen winnen van de persoon met dementie die onbegrepen gedrag vertoont, de persoon in zijn waarde laten, zoveel mogelijk de regie te laten behouden en een veilig en gesteund gevoel geven aan de persoon met onbegrepen gedrag bij dementie. Dit blijkt uit het interview met de verpleegkundige en de verzorgende IG. De verpleegkundige benoemd hierover het volgende;
Dat je het vertrouwen van iemand wint. Dat vind ik een hele grote uitdaging, want dan kun je met mensen heel veel en wordt dat onbegrepen gedrag ook minder als iemand je gaat vertrouwen (interview verpleegkundige).

De rol van regelgeving en beleid bij omgang met onbegrepen gedrag bij dementie
Op het gebied van regelgeving en beleid kan de omgang met onbegrepen gedrag bij dementie zowel positief als negatief benvloed worden. Het is belangrijk dat er ruimte is voor creativiteit binnen de kaders van de regelgeving. Dit blijkt uit het interview met de Casemanager dementie. De Casemanager dementie zegt hierover het volgende;
Ik denk dat juist de kunst is bij onbegrepen gedrag dat je binnen de kaders die je hebt heel creatief bent in. Hoe kan je het voor de clinten en voor de naasten zo goed mogelijk doen binnen de kaders (interview Casemanager dementie).
In het onderzoek komt naar voren dat in de toekomst de organisatie van de zorg aangepast kunnen worden door gebruik te maken van zorgtechnologie, zorgverleners goed op te leiden met affiniteit voor het werken met dementie en het onderhouden van kennis. Dit blijkt uit het onderzoek met de casemanager dementie en de verpleegkundige. De Casemanager dementie benoemd hierover het volgende;
Met zorgtechnologie kan je een heel eind komen en Ik denk dat het goed is om dat al in een zo vroeg mogelijk stadium mensen aan te leren als ze nog leerbaar zijn. Verder denk ik inderdaad dat je de zorgmedewerkers gewoon goed moet toerusten, zodat ze goed op de hoogte zijn van gedragsveranderingen en hoe je daarmee moet omgaan. Ook is het belangrijk dat je kennis in het team goed onderhoud, dus ook de tijd nemen voor leren met elkaar en leren van elkaar (interview Casemanager dementie).
Ook komt er in het onderzoek naar voren dat er in de toekomst een vast klein groepje zorgverleners naar de mensen met dementie te sturen en moet er gezorgd worden voor een goede samenwerking tussen verschillende disciplines. Dit blijkt uit het interview met de verpleegkundige. De verpleegkundige benoemd hierover het volgende;
Ik denk dat het goed is als er vast klein groepje zorgverleners naar de mensen met dementie gaat, dan zijn er vaste gezichten, veel structuur en kun je echt een vertrouwensband opbouwen met iemand. Er zijn zorgmedewerkers die behoorlijk goed zijn met mensen met dementie en die kun je dan clusteren op een persoon. Ook is het belangrijk is dat casemanagers en huisartsen meer gaan samenwerken met de zorgverleners in het team. Zij trekken hun eigen plan, waardoor alles steeds weer anders is en dat we in de zorgverlening niet op een lijn zitten (Interview verpleegkundige).


3.2 Technologie
Uit de literatuurstudie kwam de App-and sensor- based assistive technology bases intervention dat bestaat uit een tablet en sensorarmband voor de persoon met dementie. Deze ondersteunende technologische interventie wordt aangebracht in de woning van de persoon met dementie en verzameld middels de centrale thuisserver gegevens over de client om te kunnen observeren analyseren door zorgverleners en medische diensten. De sensorarmband bevat sensoren die gegeven verzamelen over de persoon met dementie en de omgeving. Deze ondersteunende technologie is bedoeld om het onbegrepen gedrag bij dementie beter te leren begrijpen door de mantelzorger. Voor de zorgverleners kan deze ondersteunende technologie helpen om informatie over gedrag te verzamelen en communiceren naar andere belangrijke zorgverleners. Uiteindelijk zou deze ondersteunende technologie aan de hand van de verzamelde gegeven kunnen helpen bij het kiezen van de juiste interventies door mantelzorgers en zorgverleners.

3.3 Methodiek
Uit de literatuurstudie kwam de methodiek omgaan met onbegrepen gedrag in de thuissituatie. Dit een is een methodiek ontwikkeld voor casemanagers dementie om thuiswonende mensen en hun omgeving beter te kunnen begeleiden bij onbegrepen gedrag. Deze methodiek bestaat uit zes stappen namelijk, stap een het opmerken van onbegrepen gedrag, stap twee het inschakelen van de arts of psycholoog, stap drie het observeren van gedrag door de omgeving/mantelzorger, stap vier de casemanager dementie en de psycholoog stellen een plan op, stap vijf het uitvoeren van het plan door de persoon met dementie en de omgeving/mantelzorg met eventueel ondersteuning van de zorgmedewerkers en stap zes de evaluatie. Voor het achterhalen van de oorzaak van onbegrepen gedrag wordt het ABC- model gebruikt van dat bestaat uit bewegers, consequenties en een actie. Bij deze methodiek is multidisciplinaire samenwerking erg belangrijk.

Antwoord gegenereerd door AI Antwoord rapporteren

Stel een studievraag en wij proberen hem zo goed mogelijk te beantwoorden.

Stel een vraag
 
Inloggen via e-mail
Nieuw wachtwoord aanvragen
Registreren via e-mail
Winkelwagen
  • loader

Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items! Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items!

Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items!

loader

Ontvang gratis €2,50 bij je eerste upload

Help andere studenten door je eigen samenvattingen te uploaden op Knoowy. Upload ten minste één document en krijg gratis € 2,50 tegoed.

Upload je eerst document