Studiebot antwoord

Stel een vraag ›
 
Vraag gesteld door: 553902 - 3 maanden geleden

Maak een oefenexamen van de volgende tekst: Gezondheidsbevordering & Preventie
Les 3.1: Preventie en gezondheidsbevordering in de GGZ
1. Uitleggen wat de preventieve taak van de verpleegkundige is bij zorgvragers met psychische
stoornissen
Preventie en Gezondheidsbevordering in de GGZ:
Preventieve taak: nieuwe psychose in de toekomst voorkomen.
Reduceren van risicos.
Bevorderen en optimaliseren geestelijke gezondheid.
Voorkomen van ernstige psychiatrische gezondheidsproblemen.
Vroeg opsporen om slaagkans van behandeling te bevorderen.
Gebruik maken van motiverende gespreksvoering en motiverende gesprekstechnieken.
2. Uitleggen welke algemene barrires er zijn ten aanzien van gezondheidsbevordering in de GGZ (kh)
Barrires: belemmeren de overgang van intentie naar gedrag.
Veelvoorkomende barrires waar mensen tegenaan lopen zijn:
Tijd.
Externe omstandigheden (geen invloed op).
Voorwaarden die de persoon koppelt aan het uitvoeren van het gedrag.
3. De essentie van signaleringsplannen verwoorden met behulp van een voorbeeld (kh)
Signaleringsplannen:
Doel: methodiek om een psychische crisis te voorkomen.
Signaleringsplannen zinvol voor zowel clint als begeleiding
bij het voorkomen van een nieuwe crisis.
Een signaleringsplan bestaat uit twee delen:
1) Een beschrijving van de vroege voortekenen van een crisis in
afzonderlijke fasen.
2) Een beschrijving van de clint, sociaal netwerk en begeleiding
het beste kunnen doen bij zon dreigende crisis in de
verschillende fasen die aan een crisis voorafgaan.
Kort gezegd: wat gebeurt er als het weer mis dreigt te
gaan/weer mis gaat wat kan er dan gedaan worden.
Vroeg signalering: verwijst naar de inspanningen die verricht worden om de voortekenen van een
crisis in een zo vroeg mogelijk stadium te ontdekken.
Vroege voortekenen: dit zijn veranderingen in de beleving of het gedrag bij de clint die een
naderende crisis aankondigen.
Vroege interventies: zijn de acties die bij de vroege voortekenen per fase ondernomen worden.
Gedownload door: 553902T | [email protected]
Dit document is auteursrechtelijk beschermd, het verspreiden van dit document is strafbaar.
912 per jaar
extra verdienen?
Stuvia - Koop en Verkoop de Beste Samenvattingen
Les 3.2: Gedragsverandering en begeleiding bij zorgvrager met
angststoornis
1. Een psychisch gezondheidsprobleem (angststoornis) analyseren m.b.v. het model van Lalonde (kh)
Voorbeeld angststoornis:
Intern milieu: stress gevoeligheid, erfelijkheid, hormonen.
Extern milieu: sociale/fysieke omgeving, vrienden en familie, opvoeding, geen veilige
omgeving.
Zorg en preventie: wel/geen mogelijkheid tot GGZ, te hoge prijs voor een behandeling.
Leefstijl en gedrag: trauma, slaapritme, voeding, piekeren, hoe anderen met je omgaan.
2. Aanknopingspunten voor gedragsverandering verwoorden bij zorgvragers met angststoornis (kh)
Transtheoretisch model & Stages of Change:
Precontemplatie: geen intentie tot verandering van
gedrag.
Contemplatie: bewustwording dat er een probleem is
maar nog geen intentie tot verandering.
Preparatie: intentie hebben tot het ondernemen van
actie om het probleem aan te gaan.
Actie: actieve aanpassing van het gedrag.
Consolidatie: volgehouden verandering, nieuw gedrag
vervangt het oud.
(Terugval): terugval naar oud gedrag.
3. De rol van de verpleegkundige toelichten bij secundaire en tertiaire preventie bij zorgvragers met
angststoornissen (kh)
?
Les 3.3: Gedragsverandering en weerstand bij psychiatrische
stoornissen
1. Uitleggen aan de hand van een casus in welke fase van het stages of change model een zorgvrager
met psychiatrische stoornis zich bevindt (kh)
2. De verpleegkundige begeleidingsaspecten verwoorden bij elke fase van het stages of change
model (kh)
Precontemplatie:
Doel van de begeleiding:
- Bevorder het openstaan voor informatie.
- Vergroot de probleembewustheid.
Tips:
- Ga niet in discussie.
Gedownload door: 553902T | [email protected]
Dit document is auteursrechtelijk beschermd, het verspreiden van dit document is strafbaar.
912 per jaar
extra verdienen?
Stuvia - Koop en Verkoop de Beste Samenvattingen
Gedownload door: 553902T | [email protected]
Dit document is auteursrechtelijk beschermd, het verspreiden van dit document is strafbaar.
912 per jaar
extra verdienen?
Stuvia - Koop en Verkoop de Beste Samenvattingen
- Gebruik de gesprekstechnieken luisteren, niet moraliseren, samenvatten, open
vragen stellen, objectieve informatie geven en openstaan voor beweegredenen.
Kennisoverdracht: actieve informatieverwerking door:
- Alternatieve presentatie.
- Afwijkende boodschap.
- Doe een persoonlijk onderzoek.
- Risicobeperking.
Afweermechanismen:
- Ontkenning.
- Rationaliseren.
- Ontwijken.
- Inslikken.
Contemplatie:
Doel van de begeleiding:
- Verminder de aantrekkelijkheid van het oude gedrag.
- Verbeter de eigen effectiviteit.
- Vergroot de bezorgdheid.
Tips:
- Maak gebruik van motiverende gespreksvoering (op zoek naar ambivalentie en deze
vergroten).
Attitude: Sociale invloed: Eigen effectiviteit:
Overwegingen opsporen en
bespreken.
Corrigeren van misverstanden. Vaardigheidstraining.
Overtuigen. Reduceren van de neiging te
conformeren.
(Her)attributietraining.
Gebruik maken van emoties. Sociale steun opbouwen.
Ondersteun persoonlijke effectiviteit:
- Als de clint gelooft dat verandering mogelijk is, is dat een belangrijke motivator.
- De clint, niet de hulpverlener, is verantwoordelijk voor het kiezen en uitvoeren van
verandering.
- Als de hulpverlener zelf gelooft in het vermogen van de ander om te veranderen,
wordt dat een selffulfilling prohecy.
Motiverende gespreksvoering:
4 principes van motiverende gespreksvoering:
1) Druk empathie uit.
2) Ontwikkel discrepantie (de afstand tussen het feitelijk heden en de gewenste
toekomst).
3) Beweeg mee met weerstand.
- Vermijd discussie.
- Weerstand hoeft niet te worden bestreden.
- Nieuwe perspectieven worden uitgelokt, maar niet opgelegd.
- De clint is de primaire bron van antwoorden en oplossingen.
- Weerstand is een signaal voor de noodzaak van een andere reactie.
4) Ondersteun persoonlijke effectiviteit.
Ambivalentie:
Gedownload door: 553902T | [email protected]
Dit document is auteursrechtelijk beschermd, het verspreiden van dit document is strafbaar.
912 per jaar
extra verdienen?
Stuvia - Koop en Verkoop de Beste Samenvattingen
Een staat van in conflict zijnde emoties die gerelateerd zijn aan hetzelfde object, idee of
persoon.
Preparatie:
Doel van de begeleiding:
- Help de clint een beslissing te nemen op welke wijze hij het gewenste gedrag kan
bereiken.
- Help de clint een weloverwogen beslissing te nemen ten aanzien van de
gedragsverandering.
Tips:
- Wees alert op te hoge doelen.
- Wees alert op sociaal wenselijke antwoorden.
Actie:
Doel van de begeleiding:
- Help de clint om de door hem gekozen veranderingsdoelen, via de door hem
gekozen methode te bereiken.
Tips:
- Maak de clint duidelijk dat vallen en opstaan normaal is.
- Gebruik de gesprekstechniek positief bekrachtigen.
Doen:
- Doelen opstellen.
- Aanleren van vaardigheden.
- Feedback geven.
- Heldere afspraken maken.
- Beloning afspreken.
Stabilisatie-Consolidatie:
Doel van de begeleiding:
- Help de clint zijn verandering te handhaven.
Tips:
- Bespreek risicosituaties.
- Maak de voordelen van de gedragsverandering expliciet.
- Bouw het contact af.
- Gebruik de gesprekstechnieken positief bekrachtigen.
Consolidatie:
Gedragsbehoud:
- Leren omgaan met terugval.
- Alternatieven bedenken.
Gedownload door: 553902T | [email protected]
Dit document is auteursrechtelijk beschermd, het verspreiden van dit document is strafbaar.
912 per jaar
extra verdienen?
Stuvia - Koop en Verkoop de Beste Samenvattingen
Terugval:
Doel van de begeleiding:
- Help de clint om terug te komen in de fase preparatie.
- Voorkom dat de clint niet terugvalt in het stadium van pre contemplatie.
- Voorkom dat de clint vast komt te zitten of gedemoraliseerd raakt.
Tips:
- Benoem de terugval als een leerervaring.
- Terugval is (bijna) altijd tijdelijk.
- Stimuleer de eigen effectiviteit.
- Het risico op het stadium van precontemplatie wordt groter naarmate de terugval
langer duurt en er geen hulpverlening wordt geboden.
Les 3.4: Preventieprogrammas en richtlijnen bij angststoornissen
1. De uitgangspunten van zorg benoemen, beschreven in de richtlijn angststoornissen (k)
Richtlijn:
Wetenschappelijk onderbouwd.
Ondersteunend bij besluitvorming.
Richtinggevend, niet doorslaggevend.
Doel: kwaliteit zorgverlening .
Ten goede aan individuele patint: transparantie zorg .
Ten goede aan beroepsgroep: uniformiteit handelen vergroot (V&VN).
Zorgstandaard:
Beschrijft vanuit het patinten perspectief waar kwalitatief goede zorg aan moet voldoen.
Koppelt zorginhoud (de richtlijn) aan de organisatie van zorg.
Een hulpmiddel voor zorgverlener, verzekeraar n patint (V&VN).
Uitgangspunten voor goede zorg:
Screening.
Co-morbiditeit.
Basisinterventies.
Psychoeducatie.
Patintenvoorkeur.
Behandelplan.
Monitoren en evalueren behandelresultaten.
Stepped-care.
Terugvalpreventie.
Ondersteunende interventies.
Individuele re-integratie.
Chroniciteit.
Autonomie en zelfmanagement.
Professionele verantwoordelijkheid en zelfmanagement.
Management en cordinatie van de zorg.
Veiligheid.
Ethisch gevoelige situaties.
Kwaliteit van leven.
Les 3.5: Vroegtijdig signaleren van depressie
1. De vroege signalen van depressie benoemen, herkennen in een casus en aangeven welke
benvloedbaar zijn (kh)
Gedownload door: 553902T | [email protected]
Dit document is auteursrechtelijk beschermd, het verspreiden van dit document is strafbaar.
912 per jaar
extra verdienen?
Stuvia - Koop en Verkoop de Beste Samenvattingen
DSM V Depressieve Stoornis:
5 (of meer) van de volgende symptomen, gedurende tenminste 2 weken.
Minimaal 1 van de symptomen is ofwel 1) of 2).
1) Sombere stemming.
2) Vermindering van interesse of plezier.
3) Eetlust en/of gewicht.
4) Slaapproblemen.
5) Psychomotore onrust of remming.
6) Moeheid of energieverlies.
7) Gevoelens van waardeloosheid of schuld.
8) Problemen met nadenken of concentreren.
9) Doods- of sucidegedachten.
Klinische significante lijdensdruk of beperkingen in het sociale of beroepsmatige
functioneren.
Klachten kunnen niet worden toegeschreven aan fysiologische effecten van een middel of
aan een somatische aandoening.
Registratievragen: signalen herkennen en screenen
Negatieve uitspraken.
Voortdurend boos zijn op zichzelf of anderen.
Uitingen (ook non-verbaal) van angst die niet reel lijken.
Aldoor klagen over gezondheid.
Herhaald angstig klagen/bezorgd zijn, niet met gezondheid samenhangend.
Droevige, pijnlijke gelaatsuitdrukking.
Huilen, gemakkelijk in tranen uitbarsten.
Andere signalen:
- De clint, na doorvragen, aangeeft dat er psychische klachten zijn.
- Er sprake is van aanhoudende moeheid of klachten zonder lichamelijke oorzaak.
- Chronische pijn.
- Nervositeit of slapeloosheid.
2. Uitleggen wat de rol van de hbo-verpleegkundige is en van andere disciplines bij preventie en
gezondheidsbevordering voor zorgvragers met een depressieve stoornis (kh)
Behandeling:
Eerste, lichte depressieve episode:
Bibliotherapie/zelfhulp/zelfmanagement.
Activerende begeleiding.
Fysieke inspanning/lichamelijke activiteit.
Counseling.
Psychosociale interventie.
Wanneer de lichte depressie niet binnen drie maanden is hersteld:
Probleemoplossende therapie.
Kortdurende behandeling.
Als er onvoldoende herstel is opgetreden:
Cognitieve gedragstherapie (CGT).
Gedragstherapie (GT).
Interpersoonlijke therapie (IPT).
Kortdurende psychodynamische therapie.
Les 3.6: Psycho-educatie
1. Uitleggen wat psycho-educatie inhoudt en de relatie met zelfmanagement aangeven (kh)
Gedownload door: 553902T | [email protected]
Dit document is auteursrechtelijk beschermd, het verspreiden van dit document is strafbaar.
912 per jaar
extra verdienen?
Stuvia - Koop en Verkoop de Beste Samenvattingen
Psycho-educatie:
Het bevorderen van geestelijke gezondheid met behulp van educatieve middelen.
Geeft de patint en de belangrijkste mensen in zijn omgeving handvatten die helpen met het
leren omgaan met de situatie. Hierdoor ontstaat er meer begrip.
Bestaat uit:
- Kennisoverdracht.
- Aandacht voor symptoommanagement.
- Vergroten van aantal positieve sociale ervaringen.
- Sociale vaardigheden.
- Coping met stress.
- Sociale steun.
De voorlichting is vooral bedoeld om uit te leggen:
- Wat er aan de hand is.
- Welke kenmerken er bij het psychische probleem horen.
- Welke psychische en sociale gevolgen dat kan hebben.
- Wat er aan te doen is.
- Hoe de clint en zijn/haar omgeving er mee om kunnen gaan.
Zelfmanagement:
Dat chronisch zieken zelf de regie over zijn/haar leven hebben en welke zorg ze willen
inzetten om de kwaliteit van leven te behouden.
Het zodanig omgaan met een chronische aandoening (symptomen, behandeling, lichamelijke
en sociale consequenties en bijbehorende aanpassingen in leefstijl) dat de aandoening
optimaal wordt ingepast in het leven.
Belangrijke onderdelen van zelfmanagement, voor en gericht op mensen met psychische klachten:
Ziektemanagement:
Werk aan het inzicht krijgen in het eigen ziektebeeld en hoe dit zelf te monitoren en te
managen is. het is vooral van belang om op tijd waarschuwingssignalen te herkennen voor
decompensatie om zo een terugval te voorkomen. Probeer verder actief gedachten te
veranderen, denk en praat over hoop en probeer naar jezelf te kijken als iemand die in staat
is om te veranderen.
Bijvoorbeeld: signaleringsplannen.
Relaties:
Maakt contact (praat) met anderen. Ontwikkel een netwerk en probeer ondersteuning te
krijgen van een partner, kinderen, familieleden en/of professionals. Probeer met anderen te
zijn (i.p.v. alleen), en ontwikkel een gevoel van verbondenheid binnen je sociale netwerk.
Handhaaf een positief contact met belangrijke relaties.
Zingeving:
Gebruik fantasie voor troost en comfort. Gebruik hierbij ook een symbool van hoop (zoals
een persoonlijk relevante foto). Leren van anderen die effectief kunnen omgaan met hun
klachten. Maak contact met ze en ga naar lezingen voor inspiratie (zoek peer support op).
Normalisatie:
Zorg dat je een vast dagritme hebt, probeer vooruit te kijken en te bedenken dat je een
situatie gaat bereiken waarin je, vanuit jouw perspectief en volgens jouw normen, normaal
kunt leven en zijn.
Gedownload door: 553902T | [email protected]
Dit document is auteursrechtelijk beschermd, het verspreiden van dit document is strafbaar.
912 per jaar
extra verdienen?
Stuvia - Koop en Verkoop de Beste Samenvattingen
Ervaren van succes:
Vind specifieke onderwerpen die voor hoop zorgen, verander zelfdestructief gedrag en stel
realistische doelen. Probeer kleine dagelijkse taken te bereiken die sneller een gevoel van
succes geven.
2. Omschrijven welke (technologische) voorlichtingsmethoden en -materialen er zijn voor
zorgvragers met een depressie stoornis en wat het doel ervan is (kh)
5 A-model:
Competenties verpleegkundigen:
1) Achterhalen.
Competentie: de verpleegkundige verdiept zich in de persoonlijke/individuele situatie van de
patint, waarbij zij aandacht heeft voor diversiteit, de ervaringskennis van de patint, het
patintsysteem en de voorkeur voor de rol die de patint wil nemen.
2) Adviseren.
Competentie: de verpleegkundige geeft, wanneer de patint hier voor open staat, op basis
van professionele kennis voorlichting en instructie over hoe de patint de aandoening in zijn
leven kan integreren, aangepast aan de individuele situatie van de patint.
3) Afspreken.
Competentie: de verpleegkundige helpt de patint bij het formuleren van haalbare doelen en
activiteiten, passend bij de situatie van de patint, en legt deze afspraken vast in een
individueel zorgplan.
4) Assisteren.
Competentie: de verpleegkundige ondersteunt de patint op coachende wijze bij het
aanleren van vaardigheden die de patint nodig heeft om de aandoening in zijn leven in te
passen, rekening houdend met de individuele situatie en context van de patint.
5) Arrangeren.
Competentie: de verpleegkundige maakt afspraken over vervolgcontact met de patint,
waarbij de verpleegkundige de patint stimuleert om de regie te nemen.. De oefenexamen moet geschreven zijn in de Nederlandse taal. Onderin staan de antwoorden. Het aantal vragen dat het oefenexamen moet bevatten is 30.

Antwoord gegenereerd door AI Antwoord rapporteren

Stel een studievraag en wij proberen hem zo goed mogelijk te beantwoorden.

Stel een vraag
 
Inloggen via e-mail
Nieuw wachtwoord aanvragen
Registreren via e-mail
Winkelwagen
  • loader

Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items! Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items!

Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items!

loader

Ontvang gratis €2,50 bij je eerste upload

Help andere studenten door je eigen samenvattingen te uploaden op Knoowy. Upload ten minste één document en krijg gratis € 2,50 tegoed.

Upload je eerst document