Studiebot antwoord

Stel een vraag ›
 
Vraag gesteld door: larsreijnders - 6 maanden geleden

Maak een oefenexamen van de volgende tekst: g
Klassieke stappen marketing:
1 analyse
2 strategie
3 tactiek
4 implementeren

Stap 1 - Analyse modellen:
- ABCD externe analayse
A afnemers
B bedrijfstak
C concurrenten
D distributie

- 7S van McKinseyc -> belangrijk
Dit model gebruik je voor de interne analyse van een bedrijf. Je achterhaalt hiermee of de harde elementen (structuur, strategie en systemen) en de zachte elementen (staf, sleutelvaardigheden, stijl en significante waarden) in overeenstemming zijn.

- SWOT analyse



- Matrix (werkveld analyse)
In de BCG matrix worden marktgroei en marktaandeel van de producten (of dienst) van een bedrijf tegen elkaar afgezet. Hierdoor kan een bedrijf bepalen of ze moeten investeren in een product of juist moeten de-investeren, of zelfs helemaal met het product moeten stoppen.


Stap 2 - Strategie modellen:
- Ansoff
Betreft de groeistrategie marktpenetratie het verkopen van bestaande producten in een bestaande markt.


- Porter -> kijkt naar concurrentie
Je zet dit model in om te achterhalen hoe er waarde gecreerd wordt binnen de activiteiten van de organisatie met het oog op concurrentievoordeel.



- Treacy en Wiersema
Door de drie waarde strategien van Treacy en Wiersema te bestuderen kan het bedrijf een onderscheidend vermogen creren t.o.v. de concurrenten in de markt.


Stap 3 - Tactiek:
- 4 ps
Prijs
Plaats
Product
Promotie

Stap 4 - Implementatie:
- wat is het plan
- wat gaan we doen
- checken
- bijstellen

De marketingmix kan evenwichtig worden samengesteld aan de hand van:

de Ps
Strategieontwikkeling in het kader van een product of dienst
Plaats, promotie, product, prijs

de 4 Cs
organisaties die de 4 Cs toepassen zijn meer de klantgerichte organisaties
Product -> core benefit
Prijs -> cost for the customer
Plaats -> convenience
Promotie -> communication

Het SIVA-model
Gericht op klantgerichte aanpak, het SIVA-model speelt in op wensen van de klant en hoe dit omgezet kan worden naar oplossingen
Solution
Information
Value
Access

Boek deel 1

De essentie van marketing
- doorgronden van je klant
- weten wat je klant wil
- creatieve oplossingen bedenken

De schijf van vijf

1. Visualiseren
2. Experimenteren
3. Creren
4. Maken van prototypes
5. Feedback verzamelen.


De schrijf van vijf van design thinking
1. Empathize
- je gaat je volledig verdiepen in de klant
2. Define
- je brengt je verkenning van de klant samen in een concrete probleemstelling
3. Ideate
- brainstomfase waarin je creatief los mag gaan om allerlei verschillende oplossingen te bedenken
4. Prototype
- dit is de fase waarin je je ideen voor oplossingen concreet en tastbaar maakt
5. Test
- de fase waarin je je idee test, mocht dit in de praktijk niet werken zul je weer opnieuw bij stap 1 moeten beginnen

Double diamond
- het proces van design thinking
- EDIPT (Empathize, Define, IDeate, Prototype, Test)






Design management
- hoe komen wij over op de klant
- hoe kunnen wij onze business verbeteren
- hoe kunnen we door design steeds leren groeien
- hoe kunnen wij onze financile situatie verbeteren

Design in marketing
- de behoeften van de eindgebruiker
- kennisbemiddeling
Uitwisselen van kennis, gedachten, ideen en oplossingen doormiddel van 3 manieren
1. kruisbestuiving van technologie van verschillende sectoren
2. intra disciplinaire samenwerking van verschillende teams binnen een organisatie
3. analogisch denken
- merkimago
- orintatie


Customer journey mapping
- een visualisatietechniek waarbij de beleving van de klant tijdens de klantreis in kaart wordt gebracht. Hierbij ga je je verdiepen in de beleving van de klant en niet in klanttevredenheid.

De customer journey bestaat uit 3 verschillende fases:
1. voor aankoop
2. tijdens aankoop
3. na aankoop

de klantreis wordt in kaart gebracht door het vaststellen van touchpoints. Een touchpoint is het moment waarop de klant direct of indirect in aanraking komt met de organisatie en de producten/diensten die de organisatie biedt.

De moments of truth zijn de belangrijkste stappen van de klantreis. De make-it-or-break-it-momenten zijn cruciale touchpoints bij het optimaliseren van de klantbeleving.

waardeproposities gaan over de vraag waarom een klant voor jou als organisatie kiest. Iets wat jou onderscheidend maakt van een ander (Treacy en Wiersema).


Marketing basisemoties
Bang, bedroefd, blij, boos, verbazing, walging

SOR-model
Stimulus (marketingprikkel)
Organisme (de mens) -> lichamelijke reactie -> emotionele reactie
Respons (biologische reactie) -> toenadering -> verwijdering

Boek deel 2

Stappen Customer Jouney:
1. De scope
2. Mogelijke touchpoints
3. Kwantificeer touchpoints
4. Ist-situatie vanuit de perceptie van de organisatie
5. Ist-situatie vanuit de perceptie van de klant
6. Customer Journey Analyse
7. Ontwerp de soll-situatie
8. Strategic Action Map

1. De scope
- waar begint en waar eindigt de journey
- voor, tijdens en na aakoop

2. Mogelijke touchpoints
- wat zijn per fase in het aankoopproces de mogelijke touchpoints
- tussen de klant en het bedrijf zit steeds vaker een technologisch element als touchpoint, zoals een website, chatbot, robot, app.

- Verschillende categorien touchpoints:
Brand-owned media Advertenties
Website
Mail
Folder
Social media
Brand-controlled elementen van de marketingmix Product/dienst
Verpakking
Wachttijden
Prijs/acties
Personeel in contact met de klant
Sociale, externe omgeving Andere klanten in de verkoopomgeving
Reviews van andere klanten
Social media buiten de organisatie om
Onafhankelijke informatiebronnen (Tripadvisor)

- Model De Brand Touchpoint Matrix van Hello Future
- wat heeft een hoge en lage aantrekkingskracht?

3. Kwantificeer touchpoints
- wat zijn de meest voorkomende touchpoints
- maak hier bijvoorbeeld een top 10 van
- hoe kun je dit onderzoeken? Door bijvoorbeeld aan mensen op straat te vragen

4. Ist-situatie vanuit de perceptie van de organisatie
- belangrijkste touchpoints voorleggen aan een team in de organisatie
- hoe diverser het team, hoe beter
- ieder teamlid scoort de touchpoints op emotionele reactie (marketingbasisbehoeften)
- ieder teamlid scoort de touchpoints op biologische reactie (toenadering of verwijdering)
- uiteindelijk probeer je doormiddel van vergelijken om gezamenlijk tot een prototype te komen

5. Ist-situatie vanuit de perceptie van de klant
- je gaat de daadwerkelijke klantbeleving meten d.m.v. de basisemoties van het -model
- customer journey map (rood groen)
- bekijk voorbeelden boek (blz. 88 93)

- Ook kun je de klantbeleving meten d.m.v. empathy mapping:
- wat ziet iemand?
- wat hoort iemand?
- wat denkt en voelt iemand?
- wat zegt en doet iemand?
- waar zit iemands pain?
- waar zit iemands gain?

6. Customer Journey Analyse
- waar zitten de meest relevante touchpoints in de customer journey
- een touchpoint is relevant wanneer er een combinatie is van veelvoorkomend en een sterke beleving opwekkend

- Denken zijn gap
- analyse tussen de verwachting vanuit de organisatie en de werkelijke perceptie van de klant
- Zijn willen gap
- analyse tussen de daadwerkelijke ist-situatie en de soll-situatie

- Het resultaat van de customer journey analyse is dat je een kernprobleem kan formuleren. Dit is een uiting van ontevredenheid met de huidige situatie waarvoor geen voor de hand liggende en snelle oplossing is.

- Een kernprobleem heeft altijd een duidelijke probleemeigenaar. De probleemeigenaar wordt gekarakteriseerd door de vier Bs:
1. Betrokken
2. Bereid
3. Bevoegd
4. Bekwaam

- Formuleren door de how can- vragen te stellen (hoe vragen)

- Vanuit twee perspectieven:
1. goederen-dienstenperspectief (technisch)
2. behoeftenperspectief (psychologisch)

- Ook kun je gebruik maken van de taartmethode. Doormiddel van deze methode krijg je het kernprobleem nog scherper in beeld. Dit komt doordat je op deze manier inzichtelijk maakt welk deel van het probleem het grootste gewicht zit. Zo kom je er dus echt achter wat nu het kernprobleem is.

- Belangrijk is dat niet alleen de stappen en touchpoints op een rijtje staan, maar dat je de activiteiten die de klant moet verrichten, de ervaring die hij hierbij heeft en de emoties die worden ervaren duidelijk maakt!

7. Ontwerp de soll-situatie
- de soll-situatie ga je ontwerpen vanuit designprincipes, deze principes geven richting aan het ontwerp
- wat is belangrijk aan het ontwerp?
- wat moet er in ieder geval in terugkomen?
- wat maakt het ontwerp onderscheidend?

Golden Circle Simon Sinek
- why -> how -> what
- het gaat er niet om wat je doet, maar de reden waarom je dingen doet die je doet

Creative Marketing Breakthrough Model (CMBM) Titus
- CMBM gaat ervanuit dat een creatief marketingidee altijd ontstaat in een omgeving van onzekerheid
- om door die onzekerheid heen te breken zijn er vier belangrijke aspecten:
1. motivatie
2. serendipiteit (het vinden van iets onverwachts en bruikbaars)
3. cognitieve flexibiliteit
4. kennis van disciplines

CIMO logica
- het resultaat van het ontwerpgerichte onderzoek
- voor dit probleem in context (C), kun je deze interventie (I) toepassen, die volgens deze mechanismen (M) voor dit resultaat/outcome (O) zorgt.

World Cafe Method - Brown & Isaacs
- wanneer je met een diverse groep wilt gaan ontwerpen
- zeven designprincipes:
1. setting
2. gastvrijheid
3. stel vragen die er toe doen
4. iedereen doet mee
5. samenbrengen van verschillende perspectieven
6. zoeken naar patronen
7. delen van de inzichten


Business Model Prototyping (BMC) Osterwalder
- je kunt een BMC gebruiken om een ist-situatie te beschrijven, maar je kunt het model ook gebruiken om een soll-situatie te ontwerpen


Merk-DNA-analyse
- bestaat uit merkwaarden merkassociaties fysieke karakteristieken

Concept development
- bestaat uit de vijf Es :
1. engage
2. explore
3. explain
4. elaborate
5. evaluate

Gamification Huotari & Hamari
- service design
- doel -> de klant vermaken door hem een leuke beleving te bieden, zo verhoog je de klantwaarde doormiddel van spelelementen toe te voegen

Kano-analyse
- dissatisfiers dingen die een klant tevreden maken als ze er zijn, maar ontevreden als ze er niet zijn
- satisfiers elementen die een klant tevreden maken (maakt niet uit wanneer ze niet aanwezig zijn)

Design vormen
- Productdesign
- Service design
- Sensory design
Focus op fysieke elementen (mechanics - sensory) en mens (humanics engagement design)
- Digital design
- Social design
Oplossen van problemen voor de klant met als doel de maatschappij verbeteren

8. Strategic Action Map
- bij de strategic action map vertaal je de gemaakte (strategische) keuze naar de operatie (uitvoering processen) binnen je organisatie.
- je maakt als het ware een kosten-batenanalyse: wat investeer je (aan geld/ mensen/ andere middelen) n wat levert het op (in extra omzet, meer efficiency of)?

Verschillen tussen Customer Journey Map en Strategic Action Map:
Customer Journey Map Strategic Action Map
Analytische stijl Design Thinking-stijl
Hoe ziet het proces eruit? Hoe zou het proces eruit moeten zien?
Hoe werkt het nu? Hoe zou het moeten werken en wat is daarvoor nodig?

Walt Disney Model
- bestaat uit:
1. dromer
2. realist
3. criticus



FOETJE-model
- dit model gebruik je om te toetsen op haalbaarheid en uitvoerbaarheid

Verschil tussen Customer Journey Mapping en Employee Journey Mapping
Customer Journey Mapping Employee Journey Mapping
Uitgangspunt Potentiele klant Potentiele werknemers
Doel Optimaliseren van de klantbeleving Optimaliseren van de werknemersbeleving
Kritische touchpoints Moments of truth Moments that matter


Behoeftepiramides:
- behoeftepiramide van design (van boven naar beneden)
Creativiteit
Bekwaamheid
Gebruiksgemak
Betrouwbaarheid
Functionaliteit

- behoeftepiramide van Maslow (van boven naar beneden)
Zelfverwezenlijking
Zelfrespect
Liefde
Veiligheid
Fysiologische aspecten


Boek deel 3

De MIO-Matrix
- staat voor Markt, Interactie, Organisatie, deze zijn cruciaal om in de marketing met elkaar te verbinden

DESTEP-Model
- een model om de macro-omgeving in kaart te brengen
Demografisch
Economisch
Sociaal-cultureel
Technologisch
Ecologisch
Politiek-juridisch

Concurrentiescan kan je uitvoeren op basis van de 5 Ps
Product
Prijs
Plaats
Promotie
Personeel

Oceaanmodel
- een verdieping op de concurrentiekracht uit het model van Porter
- het model bestaat uit een blauwe en een rode oceaan

Rode oceaan Blauwe oceaan
Focus Gericht op concurrentie Gericht op innovatie en waardecreatie
Werkwijze Volgen van trends Creren van nieuwe trends
Uitblinken Excelleer in het bestaande Probeer steeds nieuwe paden uit

FITSTOP-Model
- doormiddel van het FITSTOP-Model krijg je een goed beeld van welke projecten er een go en welke projecten er een no moeten krijgen

Finance Innovativeness Tech-ready Shared values Talent development Organizational structure People
Afzet
Omzet
Winstmarge
Debt ratio Wie komt met innovaties binnen het bedrijf In welke mate is de organisatie klaar om een volgende stap te maken Wat zijn de kernwaarden in de organisatie Wat voor soort trainingen volgen de werknemers Hoe lopen de lijntjes binnen de organisatie Aantal werknemers en uit- en instroompercentage



Linkjes PowerPoint

Hofstede benoemt zes dimensies om de dieperliggende drijfveren van verschillende culturen te vergelijken, namelijk:
Machtsafstand.
Individualisme.
Masculiniteit.
Onzekerheidsvermijding.
Termijn denken.
Terughoudendheid.

Big five:
Extraversie
Emotionele onbekommerdheid
Gewetensvolheid
Vriendelijkheid
Openheid

MDC-model:
Merk, Doelgroep en Concurrenten. Het basisidee van dit model is dat je eerst de identiteit van je merk benoemt. Daarna moet je een weloverwogen keuze maken welke aspecten je van die identiteit wel en niet wil benadrukken. De gekozen aspecten moeten relevant zijn voor de doelgroep.


Voorbeeldmodellen SOR-model/customer journey map - boek
(Stap 5 - IST-situatie vanuit de klant)

Voorbeeld Google Home

Voorbeeld Dominos

Voorbeeld Coolblue
. De oefenexamen moet geschreven zijn in de Nederlandse taal. Onderin staan de antwoorden. Het aantal vragen dat het oefenexamen moet bevatten is 30.

Antwoord gegenereerd door AI Antwoord rapporteren

Stel een studievraag en wij proberen hem zo goed mogelijk te beantwoorden.

Stel een vraag
 
Inloggen via e-mail
Nieuw wachtwoord aanvragen
Registreren via e-mail
Winkelwagen
  • loader

Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items! Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items!

Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items!

loader

Ontvang gratis €2,50 bij je eerste upload

Help andere studenten door je eigen samenvattingen te uploaden op Knoowy. Upload ten minste één document en krijg gratis € 2,50 tegoed.

Upload je eerst document