Studiebot antwoord

Stel een vraag ›
 
Vraag gesteld door: JoyceMaria - 5 maanden geleden

Schrijf een verslag over het onderwerp: Schrijf een conclusie voor dit onderzoek waarin de verzamelde resultaten worden genterpreteerd. Beantwoord niet alleen de hoofdonderzoeksvraag, maar ga ook in op de deelvragen. Presenteer je bevindingen op een gestructureerde en goed onderbouwde manier. Breng de belangrijkste constateringen van het onderzoek helder naar voren:
:Voorstelling bedrijf
Voor mijn afstudeerjaar heb ik ervoor gekozen om stage te lopen bij het bedrijf IM Creative Marketing in Hasselt. Dit marketingbedrijf is gespecialiseerd in het vergroten van de digitale zichtbaarheid van andere bedrijven. Ze zijn gespecialiseerd in het ontwikkelen van effectieve marketingstrategien, het vergroten van de merkbekendheid en zichtbaarheid, en bieden uitgebreide marketingondersteuning die elk aspect van zowel online als offline marketing omvat.
Het team van IM Creative Marketing bestaat uitsluitend uit millennials en Generation Z-medewerkers. Ondanks de jeugdigheid van ons bedrijf kunnen we trots zijn op drie jaar ervaring. Ons team van 12 creatieve millennials staat klaar om ondernemers te helpen hun dromen waar te maken. We gaan verder dan service; we zijn een groeipartner die samen met onze klanten succesvol wil zijn. Deze dynamiek bereiken we door een nauwe relatie met onze klanten te onderhouden en hun bedrijfsactiviteiten volledig te begrijpen.


Aanleiding, doel en onderzoeksvraag
Aanleiding en doel van het onderzoek
Omdat ik stage liep bij IM Creative Marketing was het voor mij vanzelfsprekend dat ik onderzoek deed dat gerelateerd was aan mijn stage. Samen met mijn werkplekcoach zijn we op zoek gegaan naar een onderwerp waar ik tijdens mijn stageperiode onderzoek naar kon doen. Als onderwerp voor mijn graduaatproef hebben we gekozen om te kijken hoe we bij IM Creative Marketing leads kunnen omzetten in klanten met behulp van marketingautomatisering. Ondanks dat ze als bedrijf al geloven dat ze goede service bieden aan externe bedrijven, denken ze dat hun klanten nog meer uit hun leads kunnen halen. Momenteel is het proces vrij standaard voor elke klant en algemeen, maar wij geloven dat we betere resultaten kunnen bereiken door deze aan te passen aan de behoeften van elke klant.

IM Creative Marketing streven om op het meest geschikte moment hot leads te vinden benaderen. Deze leads worden vaak over het hoofd gezien door hun klanten, maar door gebruik te maken van marketingautomatisatie, kunnen ze voorkomen dat dit handmatig moet gebeuren en hun nurturing (koesteren het proces om een relatie met potentile klanten op te bouwen en te behouden tijdens het volledige verkoopproces) tot dat ze nieuwe klanten worden, een stap die ook vaak over het hoofd wordt gezien in de verkoopcyclus. Mijn opdracht is om voor mijn stageplek het proces van lead naar klant te optimaliseren via marketingautomatisering, met de focus op het verbeteren van de salesfunnel.

Ik zal marketingautomatisatie implementeren voor twee van IM Creative Marketing's klanten, namelijk Janssen en Janssen en Linkkado. Deze twee bedrijven zijn al klant bij ons, maar maken nog geen optimaal gebruik van marketingautomatisatie, wat resulteert in een gebrek aan leads. Omdat niet alle leads meteen converteren, is het essentieel om eerst het vertrouwen van potentile klanten te winnen en waarde te bieden om hun interesse te vergroten. Mijn doel is om te onderzoeken waar de problemen liggen en een aangepaste aanpak te ontwikkelen om marketingautomatisatie effectief voor hen te laten werken, waardoor ze meer leads kunnen genereren. Hieronder volgt een korte beschrijving van de achtergrond van de bedrijven Janssen en Janssen en Linkkado.

JANSSEN EN JANSSEN
Janssen en Janssen is een onafhankelijk vastgoedkantoor voor de verkoop of verhuur van onroerend goed. Naast de traditionele makelaarsactiviteiten bieden ze bij Janssen en Janssen ook verschillende andere diensten aan, die helpen om pand succesvol te verkopen en de aankoop van een nieuwe woning in goede banen te leiden.

LINKKADO

LINKKADO IS EEN WINKEL DIE GESPECIALISEERD IS IN RELATIEGESCHENKEN VOOR ZOWEL BEDRIJVEN ALS PARTICULIEREN. ZIJ GELOVEN STERK IN HET BIEDEN VAN PERSOONLIJK CONTACT EN OP MAAT GEMAAKT ADVIES OM HET PERFECTE RELATIEGESCHENK TE VINDEN. JE KUNT ALTIJD EEN AFSPRAAK MAKEN VOOR EEN BEZOEK AAN HUN SHOWROOM IN GENK, MAAR ZE KOMEN OOK GRAAG NAAR JOU TOE VOOR PERSOONLIJKE ADVIES.


Doel van onderzoek
Met dit onderzoek willen we ontdekken hoe we onze huidige klanten Janssen en Janssen en Linkkado optimaal van dienst kunnen zijn en welke marketingautomatiseringsaanpak het beste bij hun bedrijf past. We willen onze sterke punten vaststellen en eventuele zwakke punten aanpakken, om deze verbeteringen vervolgens toe te passen in onze bedrijfsactiviteiten. Wanneer bepaalde taken gedurende de dag herhaaldelijk worden uitgevoerd, kan het zinvol zijn om geautomatiseerde processen te overwegen. Op deze manier willen we vaststellen welke processen het meest geschikt zijn voor marketingautomatisering en welke niet. Dit zal bijdragen aan zowel de voordelen voor onze klanten als aan de groei van IM Creative Marketing als bedrijf, omdat het ons de kans biedt om te leren en te evolueren. Het doel van deze analyse is om aanbevelingen te delen met onze medewerkers, zodat onze klanten meer waarde kunnen halen uit hun leads. Het doel van dit onderzoek is van groot belang voor het bedrijf. Het eindresultaat is goed voor ons als bedrijf en voor onze klanten, omdat beide partijen er in gelijke mate van profiteren.
Onderzoeksvraag en deelvragen
Onderzoeksvraag
Hoe kan het conversiepercentage van klanten Janssen en Janssen en Linkkado tegen januari 2024 met ten minste 5% worden verhoogd door efficintere inzet van automatisatiesoftware?

Deelvragen
Hoe vaak vinden deze klantinteracties plaats en wat is de gemiddelde reactietijd?
Hoe kunnen we leads opsplitsen en passende advertenties maken?
Hoe zorgen we ervoor dat leads meer betrokken raken en klanten worden?
Welke voordelen/nadelen kunnen we tegenkomen bij het verbeteren van het proces?
Welke stappen moeten we nemen om binnen vier maanden resultaten te behalen?
(Onderzoeks-)acties en verzamelde resultaten
(Onderzoeks-)acties
Actie 1: Literatuurstudie
Om mijn onderzoeksvraag te beantwoorden, heb ik een aantal acties ondernomen. Mijn eerste actie was het verzamelen van relevante literatuur en onderzoeken over sales leads, conversie-analyse en de inzet van automatisatiesoftware. Deze bestaat voornamelijk uit artikelen uit vakbladen, blogs en gespecialiseerde tijdschriften.
Op basis van deze literatuur wordt eerst geprobeerd het concept sales leads en marketing automation te verduidelijken en uit te leggen. Ook worden de voor- en nadelen van marketingautomatisering besproken. Vervolgens bespreken we wat conversie is en waarom het belangrijk is en welke tips er zijn om je conversie te verbeteren.
WAT IS SALES LEADS?
Sales leads zijn prospects die interesse hebben getoond in de producten of diensten van een bedrijf en die mogelijk kunnen worden omgezet in daadwerkelijke klanten. De leads worden ingedeeld op basis van hun betrokkenheid, de mate van interesse en de waarschijnlijkheid dat ze uiteindelijk tot een aankoop zullen overgaan.
WELKE SOORTEN SALES LEADS BESTAAN ER?
Koude Leads
Kenmerken: Geen interactie, toont weinig interesse.
Conversietips: Nurturing met top-of-funnel content zoals blogposts en sociale media. Overweeg cold-calling of e-mail (Duggal, 2023).

Warm Leads
Kenmerken: Weet wie je bent maar geen expliciete interesse in aankoop.
Conversietips: Gebruik content waar ze zich mee bezighouden, benader met directe communicatie. Gebruik CTAs in content en direct contact (Duggal, 2023).
Hot Leads
Kenmerken: Duidelijke interesse in producten of diensten.
Conversietips: Moedig openlijk aan tot aankoop, met focus op voordelen en onderscheidende kenmerken (Duggal, 2023).
Informatie Gekwalificeerde Leads (IQLs):
Kenmerken: Zoekt antwoorden, bovenaan de trechter.
Conversietips: Lever informatieve content om vragen te beantwoorden en expertise te tonen. Gebruik blogposts en video's (Duggal, 2023).

Marketing Gekwalificeerde Leads (MQLs):
Kenmerken: Vergelijkbaar met warme leads, bekend met het merk.
Conversietips: Implementeer marketingberichten in informatieve content. Stimuleer verdere betrokkenheid (Duggal, 2023).
Product Gekwalificeerde Leads (PQLs):
Kenmerken: Hebben waarde uit het product gehaald via gratis proefversies.
Conversietips: Analyseer productgebruik, beantwoord vragen en overweeg upselling (Duggal, 2023).
Sales Gekwalificeerde Leads (SQLs):
Kenmerken: Actief genteresseerd in producten of diensten.
Conversietips: Gebruik directe verkoopbenaderingen zoals telefoongesprekken of vergaderingen (Duggal, 2023).
HOE CATEGORISEER JE SALES LEADS? Sales leads zijn te categoriseren op basis van interesse, interactie met het bedrijf, type content waarin ze genteresseerd zijn.
Het organiseren van een leadlijst hangt af van teamvoorkeuren en beschikbare tools, zoals CRM-systemen. Het type lead waarop je je moet richten, is een belangrijke overweging. Hoewel alle leads waarde hebben, is het raadzaam je vooral te concentreren op hot leads om een gerichte en veelzijdige salesstrategie te handhaven (Duggal, 2023).
WAT IS MARKETING AUTOMATION
Marketing automation wordt als volgt gedefinieerd: Een proces waarbij software wordt gebruikt om repetitieve marketingtaken te automatiseren. Het gaat om het creren van real-time datagedreven campagnes gericht op het opbouwen en onderhouden van relaties met zowel nieuwe als bestaande klanten (Van Mannen, 2022).
TIPS VOOR SUCCESVOLLE MARKETING AUTOMATION :
Start met een Duidelijke Strategie:
Definieer heldere doelen en bepaal welke doelgroepen je wilt benaderen met welke kanalen. Laat strategische doelen de keuze voor marketing automation-tools benvloeden (BORGERS, 2021).

Klantinzichten Zijn Cruciaal:
Verzamel uitgebreide klantinzichten, inclusief de customer journey. Identificeer punten waar optimalisatie nodig is voor effectieve personalisatie (BORGERS, 2021).


Ontwikkel Gerichte Campagnes en Inhoud:
Werk op basis van verzamelde inzichten aan gerichte campagnes. Bepaal welke kanalen je inzet en hanteer relevante timing in contactflows (BORGERS, 2021).

Data en Personalisatie:
Gebruik klantdata voor personalisatie, maar vermijd fouten die irritatie kunnen veroorzaken. Personaliseer op een relevante en nauwkeurige manier (VAN MANNEN, 2022).

Automatiseer Effectief:
Bouw geautomatiseerde campagnes met goed doordachte triggers. Focus in het begin op wat mogelijk is en houd rekening met contactdruk naarmate het aantal campagnes groeit (VAN MANNEN, 2022).

Meet, Analyseer en Optimaliseer:
Zorg ervoor dat de campagnes meetbaar zijn. Analyseer resultaten en gebruik inzichten om campagnes continu te optimaliseren (VAN MANNEN, 2022).

Toolkeuze volgt de Strategie:
Begin met het bepalen van de strategie en identificeer waar de customer journey kan worden verbeterd. Kies dan tools die naadloos aansluiten op de bestaande ICT-infrastructuur (VAN MANNEN, 2022).

VOORDELEN EN VALKUILEN VAN MARKETING AUTOMATION
VOORDELEN VAN MARKETING AUTOMATION:
Relevantie voor de doelgroep: Door geautomatiseerde e-mails ontvangt elk individu op de contactenlijst informatie die aansluit op hun interesses, wat de kans op aankopen vergroot en het risico op uitschrijving verkleint (VAN MANNEN, 2022).

Tijdsbesparing op lange termijn: Hoewel de initile opzet veel tijd vergt, resulteert marketing automation in aanzienlijke tijdsbesparing na implementatie. Monitoring, optimalisatie en uitbreiding van de 'flows' worden makkelijker, waardoor het proces efficinter wordt (VAN MANNEN, 2022).

Warmer leads genereren: Door content af te stemmen op de interesses van contacten, worden leads eerder geneigd tot aankopen. Lead scoring, gebaseerd op profiel en acties, maakt het mogelijk om goed gekwalificeerde leads te identificeren, waardoor salesprocessen verbeteren (VAN MANNEN, 2022).

Data-gestuurde benadering: Elke contactpersoon wordt als een individu behandeld, waardoor gedetailleerde informatie ontstaat over interesses, acties en eerdere aankopen. Deze data kunnen worden gebruikt voor gepersonaliseerde benaderingen, zoals verjaardagsacties en het attenderen op kortingen voor eerder gekochte producten, waardoor de relevantie voor individuen wordt versterkt (VAN MANNEN, 2022).



VALKUILEN VAN MARKETING AUTOMATION :
Zonder strategie beginnen: Het aanschaffen van een marketingautomation-tool zonder strategie leidt tot problemen. Het is cruciaal om terug te gaan naar de basis, de doelgroep in kaart te brengen, een optimale klantreis te creren, en duidelijke doelen en doelstellingen op te stellen (VAN MANNEN, 2022).

Niet de juiste boodschap communiceren: Het schrijven van content vereist aandacht. Personaliseer de communicatie, houd rekening met verschillende doelgroepen en functieprofielen, en zorg voor een persoonlijke aanspreekstijl. Kortere e-mails die doorverwijzen naar relevante artikelen vergroten de leesbaarheid (VAN MANNEN, 2022).

Het binnen een maand willen regelen: Het is een misvatting dat marketing automation snel kan worden gemplementeerd. Het proces, van strategie tot content en toolimplementatie, vereist tijd en grondige tests om ervoor te zorgen dat alles goed functioneert. Planning en taakverdeling zijn essentieel (VAN MANNEN, 2022).

Geen samenwerking tussen marketing en sales: Ondanks de focus op marketing automation is samenwerking met de salesafdeling essentieel. Problemen kunnen ontstaan als er geen afstemming is tussen te fanatieke of ongenteresseerde salesafdelingen. Draagvlak creren en het proces de tijd geven om succesvol te worden, aangezien marketing en sales samenwerking een langetermijnstrategie vereist (VAN MANNEN, 2022).
WAT BETEKENT CONVERSIE:
Conversie in sales en marketing verwijst naar elke actie van een klant, direct of indirect leidend tot een verkoop, zoals nieuwsbrief abonnementen, white paper downloads, en daadwerkelijke aankopen.
De conversieratio, de verhouding tussen websitebezoekers en converterende acties, meet het succes van deze processen (Lightspeed,2023).
WAAROM CONVERSIERATIO BELANGRIJK IS:
Het helpt begrijpen hoe succesvol een onderneming is, vergelijkbaar met benchmarks uit het verleden en concurrenten. Lage conversieratio waarschuwt voor problemen zoals technische storingen of informatiegebrek. Belangrijk voor het aantrekken van investeerders en zakenpartners door het kwantificeren van het ondernemingssucces (Lightspeed,2023).
TIPS VOOR CONVERSIEVERBETERING :
Gebruiksvriendelijk Ontwerp:
Een intutieve, makkelijk te navigeren webshop verhoogt conversie.
Lightspeed biedt gebruiksklare thema's ontworpen door experts (VAN MANNEN, 2022).

Mobile Responsief Design:
Mobielvriendelijke websites voorkomen klantverlies op tablets en smartphones (VAN MANNEN, 2022).

Diverse Betaalopties:
Zorg voor verschillende betaalopties om het afhaken van klanten te verminderen (VAN MANNEN, 2022).

Duidelijk Verzend- en Retourbeleid:
Transparante communicatie van verzend- en retourkosten om verrassingen te voorkomen (VAN MANNEN, 2022).

Verbeterde Productinformatie:
Gedetailleerde productbeschrijvingen met gebruiksinstructies, afmetingen en voordelen (VAN MANNEN, 2022).

Meer Fotos Toevoegen:
Meerdere foto's van producten vanuit verschillende hoeken voor duidelijkheid (VAN MANNEN, 2022).

Door Gebruikers gegenereerde Content:
Inclusie van door gebruikers gegenereerde content vergroot sociale bewijskracht en klant inspiratie (VAN MANNEN, 2022).

7 BENVLOEDINGSPRINCIPES VAN CIALDININ:
Ook psycholoog Cialdinin heeft interessante benvloedingsprincipes geschreven om je conversiepercentage te verhogen. Hieronder worden de 7 Benvloedingsprincipes van de psycholoog beschreven:
Autoriteit: Mensen neigen ertoe experts te vertrouwen. Toon expertise door informatieve blogs, 'over ons'-pagina's, en het gebruik van keurmerken (BUIST,2023).

Schaarste: Creer een gevoel van urgentie en exclusiviteit met pre-orders, dagelijkse deals, limited editions, voorraadinformatie, en een tijdslimiet in het bestelproces (BUIST,2023).

Sociale bewijskracht: Mensen volgen vaak het gedrag van anderen. Plaats reviews, beoordelingen, statistieken, en cijfers om sociale bewijskracht te tonen (BUIST,2023) .

Eenheid: Bouw een gemeenschapsgevoel op. Gebruik taal die past bij je doelgroep, betrek bezoekers bij co-creatie, en creer een gevoel van verbondenheid (BUIST,2023.

Commitment & Consistentie: Versterk de band door het aanbieden van verlanglijstjes, het splitsen van klantgegevens, het tonen van gerelateerde producten, en het aanbieden van nieuwsbrieven (BUIST,2023).

Sympathie: Wek positieve gevoelens op door complimenten en het gebruik van afbeeldingen waarmee bezoekers zich kunnen identificeren (BUIST,2023).

Wederkerigheid: Geef waarde zonder direct iets terug te vragen. Biedt een uitgebreide FAQ-pagina, een chatfunctie, goede klantenservice, verrassingen voor bestaande klanten, kleine geschenken, en gratis e-books aan (BUIST,2023).






Actie 2: Conversie-analyse
Conversieratio=(Aantal afspraken(Aantal leads)
Janssen en Janssen:
De leads die IM Creative Marketing genereert voor Janssen en Janssen zijn potentile klanten die daadwerkelijk een afspraak hebben gemaakt met Janssen en Janssen. Dit verschilt van niet-effectieve huizenverkoop of -verhuur, waar alleen Janssen en Janssen op de hoogte is van de werkelijke situatie.
Janssen en Janssen realiseerden in september in totaal 248 leads. Van deze leads waren er 210 niet genteresseerd, terwijl 38 interesse toonden en een afspraak maakten.
AS IS: De cijfers in september zijn doorgaans hoog, aangezien veel bedrijven dan hun activiteiten hervatten na de sluiting in augustus. September is ook een periode waarin bijvoorbeeld studenten actief op zoek zijn naar studentenkamers of huizen, wat leidt tot een toename in vraag. Deze maanden vertonen een merkbare fluctuatie in het websiteverkeer.
TO BE: In oktober hebben ze gewerkt aan de aanvragen die nog voor de vakantie waren blijven liggen, wat resulteerde in een aanzienlijke stijging van de cijfers. In november merken we op dat de cijfers iets stabieler worden, omdat de meeste aanvragen zijn afgehandeld. Gedurende deze tijd worden er ook minder afspraken gemaakt voor het bezichtigen van woningen, aangezien we de feestperiode naderen.

Linkkado:
De leads die IM Creative Marketing genereert voor Linkkado leveren hun ook daadwerkelijk in offertes die zij ontvangen dankzij de gegenereerde leads. Hoewel ze effectieve aankopen krijgen op basis van de per e-mail aangevraagde leads, is het spijtig genoeg niet mogelijk voor ons om dit te meten of aan te tonen, aangezien deze gegevens alleen bij Linkkado beschikbaar zijn. Dankzij de opvolging met geautomatiseerde e-mails en sms-berichten wordt het minder waarschijnlijk dat klanten hun offerte vergeten af te sluiten. Deze offertes zijn afkomstig van zowel particulieren als bedrijven. De berekening gebeurt per campagne die op dat moment wordt uitgevoerd, waardoor er een duidelijk beeld wordt gegeven.


AS IS: Bij de start van het schooljaar in september wordt werd er een actie gehouden namelijk "terug naar school". Aangezien de wereld steeds meer gedigitaliseerd is, vertonen sommige artikelen minder verkoop, terwijl essentile benodigdheden zoals pennen, agenda's, waterflessen en post-its juist meer in trek zijn.
TO BE: Nu begint de feestperiode, waarin iedereen geneigd is om meer aankopen te doen om elkaar cadeautjes te kunnen geven. Ook al zijn het vaak kleinere geschenken, we zien dat de cijfers stijgen vanaf de Sinterklaasactie. Veel bedrijven tonen ook meer bereidheid om hun werknemers een cadeautje te geven, wat weerspiegeld wordt in deze cijfers. Dit maakt de maanden van november tot december tot piekmaanden.



Actie 3: verzameling van klanten feedback
Janssen en Janssen:
Janssen en Janssen zijn zeer tevreden met de resultaten die we sinds het begin van onze samenwerking, die in de zomer van 2021 begon (bijna 3 jaar geleden), hebben behaald. Wat oorspronkelijk een bescheiden samenwerking was, is gestaag gegroeid, en de behaalde resultaten zijn alleen maar indrukwekkender geworden. Dit wordt bevestigd en benadrukt door de positieve testimonials die ze speciaal voor ons hebben opgesteld. Hun tevredenheid werd opnieuw benadrukt tijdens de vergadering van maandag 11 december 2023, waar ze hun dankbaarheid uitten voor de aanzienlijk betere resultaten sinds ze onze geautomatiseerde systemen op een effectieve manier gebruiken. Ook benadrukten ze de aanzienlijke mogelijkheden voor uitbreiding van onze dienstverlening. U kunt deze testimonials vinden op onze website, waar we met trots het succes van onze samenwerking met Janssen en Janssen delen.

LINKKADO
DE SAMENWERKING TUSSEN LINKKADO EN IM CREATIVE MARKETING IS GESTART IN DE ZOMER VAN 2023. DEZE SAMENWERKING IS ONTSTAAN VANWEGE ONTEVREDENHEID DIE ZE ERVOEREN, MET NAME NA HET VERLIES VAN EEN VAN HUN GROOTSTE KLANTEN. ZE HADDEN BEHOEFTE AAN EEN HOGERE OMZET, WAT DEZE SAMENWERKING VOOR HEN LOGISCH MAAKTE. TIJDENS DE VERGADERING VAN DONDERDAG 11 JANUARI 2024 WERD MONDELING BEVESTIGD DAT ZE TEVREDEN ZIJN. ZE BEHALEN NU AANZIENLIJK BETERE RESULTATEN DAN VOORHEEN EN KUNNEN DANKZIJ ONS SYSTEEM DE PRESTATIES BETER OPVOLGEN. ZE ZIJN TEVREDEN, MAAR HEBBEN BEHOEFTE AAN EEN DUIDELIJKE BEDRIJFSSTRATEGIE. DOOR ONZE KRACHTEN TE BUNDELEN MET EEN STRATEGISCH ADVIESBUREAU (KWANTUS) VANAF DEZE MAAND KUNNEN WE VEEL BETER INZETTEN OP DE VOLLEDIGE BEDRIJFSSTRATEGIE. HIERVOOR IS OOK EEN OFFERTE OPGESTELD.

Voor dit stuk heb ik verschillende feedback van Janssen & Janssen en Linkkado verzameld om inzicht te krijgen van hun huidige ervaringen van automatisatiesofware en mogelijke knelpunten.
Deelvraag 1: Hoe vaak vinden deze klantinteracties plaats?

We genereren eerst leads via Google en META voor Janssen en Janssen en Linkkado. Wanneer leads bijv. op Facebook een formulier invullen, komt dit terecht in ons systeem en krijgen ze een label, zodat we weten waar ze vandaan komen. Daarna wordt er een e-mail gestuurd naar de klant zelf (Janssen en Janssen of Linkkado) met de lead en een bevestiging van hun aanvraag. Vervolgens wachten we 5 minuten en ontvangt de lead een automatische sms.
Dit proces van het koesteren van leads duurt nog 77 dagen nadat ze leads zijn geworden. Gedurende deze periode sturen we geautomatiseerde e-mails om ervoor te zorgen dat de klant de verkoper niet vergeet. Dit is met name belangrijk voor klanten die mogelijk hun offerte nog niet hebben afgesloten, omdat we hen voortdurend herinneren aan ons bestaan.
Via het systeem dat LeadConnector heet, een geautomatiseerd systeem dat potentile klanten automatisch benadert, zij het alleen wanneer de klant zelf contact opneemt met het bedrijf. Dit systeem haalt potentile klanten binnen en verzamelt hun gegevens, wat resulteert in de conversie van onbekende bezoekers op de websites van Janssen & Janssen en Linkkado in bekende leads. Een toename in gegenereerde leads leidt tot meer verkoop.
Voor elke klant is er een aangepaste workflow. De workflow voor Linkkado ziet er bijvoorbeeld anders uit dan die voor Janssen en Janssen, afhankelijk van hoe we onze klanten willen benaderen. We passen de lengte van de workflow aan op basis van deze benadering. Deze workflows omvatten automatische sms-berichten en e-mails die via LeadConnector naar onze klanten worden gestuurd, vooral wanneer we bepaalde klanten niet hebben kunnen bereiken. Hiervoor moeten we handmatig in LeadConnector aangeven met welke klanten we contact willen opnemen, waarna de berichten worden verstuurd op basis van gekozen data.
Of er daadwerkelijk contact werd opgenomen met prospects en wat de gemiddelde reactietijd was, kan ik helaas niet zeggen. We gaan ervan uit dat dit direct gebeurde na het opmerken van nieuwe prospects in het systeem en het correct aangeven van de prospect in het systeem. Of deze prospects ook daadwerkelijk klant werden bij Janssen & Janssen of Linkkado, kunnen we alleen concluderen op basis van de leads die ze genereerden.

Deelvraag 2: Hoe kunnen we leads opsplitsen en passende advertenties maken?

Linkkado:
Linkkado plaatst 6 posts per maand op Facebook, Instagram en LinkedIn. Onze aanpak op Linkkado is iets flexibeler, met een grid (rooster) bestaande uit zorgvuldig ontworpen posts en eenvoudige foto's, afwisselend samengesteld door de collegas. We maken onze keuzes voor content en houden daarbij rekening met seizoensgebonden gelegenheden, zoals Sinterklaas en Kerstmis.
Bij Linkkado hadden we al verschillende advertenties gepland die nog ontwikkeld moesten worden. Samen met mijn collega's ben ik aan de slag gegaan om ze te realiseren. Een van deze advertenties bestond uit het maken van afbeeldingen voor een carrousel (opeenvolgende afbeeldingen en of videos) die op social media geplaatst zou worden om producten te laten zien en te promoten. Mijn collega en ik werkten ook samen aan verschillende e-mailmarketingcampagnes, waaronder een campagne gericht op Sinterklaas om specifieke artikelen te promoten. Deze campagne werd vervolgens naar bedrijven of scholen gestuurd om hun beschikbare producten te promoten en eventueel als Sinterklaascadeau aan te bieden aan collega's of leerlingen.

Janssen en Janssen:
Janssen en Janssen plaatst 9 posts per maand op Facebook, Instagram en LinkedIn, aangevuld met enkele storys op Instagram en Facebook tussendoor, met bijvoorbeeld koopwoningen of thema's als Sinterklaas. Bij Linkkado is dit aantal vastgesteld op 6 posts per maand op dezelfde platforms. Bij Janssen en Janssen hanteren we een meer gestructureerde aanpak met vaste elementen in ons grid, zoals makelaarstips, te koop of verkochte woningen, reviews en reels. Hoewel de inhoud van deze posts door hen wordt bepaald, hebben wij de vrijheid om ze naar eigen inzicht in te vullen en met hen te controleren of het naar wens is.
Daarnaast hadden Janssen en Janssen een aantal advertenties gepland die nog niet gerealiseerd waren, waaronder projecten als "Zelf je huis verkopen" en "GOORBOS". Voor deze initiatieven moesten verschillende marketingmaterialen worden ontwikkeld, waaronder e-mailmarketing, flyers en social media posts. Er werd ook een mailing- en sms-funnel opgezet om leads snel te verwerken en op te volgen, vooral als ze nog niet geconverteerd waren.



Deelvraag 3: Hoe zorgen we ervoor dat leads meer betrokken raken en klanten worden?

Met het doel om onze leads meer te betrekken, hebben we ons gericht op het ontwikkelen van gerichte content die aansluit bij aankomende evenementen, zoals Kerstmis, Sinterklaas en Nieuwjaar.
We creerden specifieke content voor sociale media en mailings gericht op Linkkado, terwijl we hun producten bleven promoten. Voor Janssen en Janssen kozen we dezelfde aanpak, met een extra focus op het promoten van recente projecten zoals het nieuwbouwproject "GOORBOS" en het blijven benadrukken van nieuwe woningen die op de markt zijn gekomen. We deden dit door middel van mailings, een sms-funnel en informatieve blogs over de vastgoedwereld.
Om potentile klanten te bereiken, gebruikten we verschillende communicatiekanalen, waaronder e-mails, sociale media en telefonische follow-ups. We zorgden ervoor dat de boodschap consistent was over alle kanalen.

Deelvraag 5: Welke voordelen/nadelen kunnen we tegenkomen bij het verbeteren van het proces ?
Tijdens mijn onderzoek kwam ik terecht bij een van de uitdagingen waar onze klanten voor staan: niet alle respondenten op een advertentie zijn meteen klaar om te kopen. Sommigen hebben eerst een proces van 'opwarming' en 'nurturing'(koesteren) nodig voordat ze daadwerkelijk tot aankoop overgaan. Bovendien hebben we gemerkt dat prospects en klanten soms niet op het juiste moment worden benaderd, waardoor hun interesse verloren gaat. Deze specifieke fase is essentieel bij het aantrekken van nieuwe klanten.

Linkkado:
Overleg over de content is noodzakelijk. Het eerste contact met prospects verloopt steevast via geautomatiseerde e-mail- en sms-berichten. Als deze aanpak geen succes heeft, schakelen we over op persoonlijk contact. Opmerkelijk was dat nieuwsbrieven en mailings uitstekend bleken te werken voor verkoopdoeleinden.
Janssen en Janssen:
Ze kregen ook het advies om binnen 10 minuten na het eerste contact geautomatiseerde sms-berichten naar hun prospects te sturen. Een ander nadeel was de behoefte aan meer bedrijfsspecifieke inhoud, waarbij het niet alleen gaat om de kwaliteit van het beeldmateriaal, maar ook om de originaliteit ervan. Toch vonden we de kracht van SMS marketing een duidelijk voordeel.
. De tekst moet geschreven zijn op het niveau van de Hogeschool. De tekst moet geschreven zijn in de Nederlandse taal. De tekst moet in onbeperkt aantal woorden geschreven zijn. De stijl van de tekst moet zijn: geen voorkeur.

Antwoord gegenereerd door AI Antwoord rapporteren

Stel een studievraag en wij proberen hem zo goed mogelijk te beantwoorden.

Stel een vraag
 
Inloggen via e-mail
Nieuw wachtwoord aanvragen
Registreren via e-mail
Winkelwagen
  • loader

Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items! Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items!

Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items!

loader

Ontvang gratis €2,50 bij je eerste upload

Help andere studenten door je eigen samenvattingen te uploaden op Knoowy. Upload ten minste één document en krijg gratis € 2,50 tegoed.

Upload je eerst document