Studiebot antwoord

Stel een vraag ›
 
Vraag gesteld door: maurorezc - 6 maanden geleden

Maak een oefenexamen van de volgende tekst: De onderneming :
Zie I.1 WER voor de def.
Wanneer de opdracht van een onderneming in algemeen belang is, dan is het geen onderneming.
Het is belangrijk dat er ondernemingen zijn, hierdoor kan je ze voor de ondernemingsrechtbank dagen, kunnen ze failliet verklaard worden, .
De vrije en intellectuele beroepen : Vb. Accountant, advocaat, architect, bedrijfsrevisor,dierenarts, dokter, gerechtsdeurwaarder, journalist, notaris,psycholoog, tandarts..
Art I.I, 14 WER Voor def.
Er is een wettelijke regeling voor toegang tot het beroep. diploma, stage,
Deontologische code bv beroepsgeheim
Specifieke beroepsdederatieOrde van Vlaamse Balies (OVB)
Toegang tot ondernemingsactiviteiten :
Art II.3 WER
Iedereen kan ondernemen op enkele uitzonderingen na :
Handelingsbekwaambaarheid
Onverenigbaarheden
o Bepaalde ambten,
Buitenlanders zonder beroepskaart
De formele verrichtingen van de onderneming :
1. Inschrijven bij de KBO
2. Openen van een zakelijke financile rekening
3. Bekendmaken van de huwelijksovereenkomst
4. Een boekhouding voeren
5. Voldoen aan de vestigingswet
6. Een btw-nummer aanvragen
7. Aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds
8. Registreren in het UBO-register
9. Afsluiten van verzekeringen
1. Inschrijven bij de KBO
Uniek identificatienummer
2. Openen van een zakelijke financile rekening
3. Bekendmaken van de huwelijksovereenkomst
CRH databank let gegeven met betrekking tot samenlevingsovereenkomsten en van huwelijksovereenkomsten, die centraal beheerd wordt door de koninklijke federatie van het Belgische nationaal (Centraal Register van Samenlevings- enHuwelijksovereenkomsten)
4. Een boekhouding voeren



5. Voldoen aan de vestigingswet
Waals gewest bewijs van beroepskennis voor bepaalde beroepen
Brussels gewest Bewijs van basiskennisbedrijfsbeheer en vanberoepskennis
Vlaams Bewijs nodig vanbasiskennis bedrijfsbeheeren van beroepskennis
Let wel: Soms vergunning of toelating nodig om activiteit op te starten:
Omgevingsvergunning Vergunning inzakevoedselveiligheid Leurkaart voor ambulantehandel (huis-aan-huisverkoop)
6. Een btw-nummer aanvragen
Aanvragen nadat KBO een ondernemingsnummer heeft toegekend en voor je de economische activiteit start.
Verplicht online
7. Aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds
Voordat je start als zelfstandige
Sociale bijdrage betalen = % van je beroepsinkomsten
8. Registreren in het UBO-register
register waar alle Ultimate Beneficial Owners ofuiteindelijk begunstigden van een vennootschap of anderejuridische entiteit in geregistreerd staan.
9. Afsluiten van verzekeringen
Algemene verplichtingen van een onderneming :
Art III.74 en volgende WER
Art III.73 WER
ZIE DEEL GDPR IN PPT 11 slide 45-56




hoofdstuk 12 : Het bewijs
Bewijslast :
Art 8.4 Nieuw BW
De aanklager moet bewijzen, en de aangeklaagde kan het bewijs weerleggen. Alle partijen zijn gehouden om mee te werken aan de bewijsvoering.
Bewijsmiddelen :
Art 8.1 / art 8.8-8.9 Nieuw BW
Hoe kan je iets bewijzen, en welke bewijzen zijn toegelaten?
Regels bewijs :
Verstaanbare inhoud
Duurzaam voor een bepaalde periode
Document moet ongewijzigd blijven
Gelijk welke drager
Gelijk welke wijze van overdracht
Naast de traditionele handtekening op papier hebben we ook :
De gewone elektronische handtekening
o In gescande handtekening
Geavanceerde elektronische handtekening
o Handtekening met gebruik van gebruikersnaam en passwoord
Gekwalificeerde elektronische handtekening
o Via ItsMe, wordt gelijkgesteld met een echte handtekening
Alleen natuurlijke personen hebben een elektronische handtekening. Rechtspersonen hebben een elektronische zegel.
Bewijs tegen een onderneming :
Art 8.11 Nieuw BW
Onderneming tegen onderneming
o Alle bewijsmiddelen
Niet onderneming tegen onderneming
o Alle bewijsmiddelen
Bewijs van een onderneming tegen een niet onderneming
o Strikte regels < burgerlijk recht naleven
Specifieke bewijsmiddelen :
De boekhouding :
WER boek 3 art III.82 WER :
Hier staan de ondernemingen die boekhoud plichtig zijn.
De boekhouding omvat :
Verrichtingen
Bezittingen
Rechten
Vorderingen
Schulden
Verplichtingen
Bewijskracht van de boekhouding :



Vertrouwelijke informatie :
De rechter kan beslissen om de vertrouwelijkheid van stukken te vrijwaren. Art 8.11 3de lid BW
De factuur :
Art. 1.1 WBTW
De factuur is een bevestiging van de levering van de goederen.
Verplicht bij handelsverrichtingen tussen belastingsplichtigen
Wanneer de consument ernaar vraagt
Wettelijke bewaartermijn van 7 jaar
Nodige vermeldingen : art 5 KB nr. 1 BTW
Vermeldingen :
Datum van uitreiking
Volgnummer
Identiteit van de onderneming
Identiteit van de klant
Datum belastbaar feit / datum ontvangst van de prijs
Beschrijving en hoeveelheden van goederen en diensten
BTW percentage
BTW tarief
Prijs
Verwijzing naar voorgaande facturen
Bewijskracht van de factuur :
Tegen de leverancier-ondernemer
o Factuur als bewijs
o Bewijs van de overeenkomst met vermelde voorwaarden van prijs, kwaliteit en levering.
Tegen de klant
o Bewijs indien de klant een factuur aanvaardde
Via mail, laat je weten dat je akkoord gaat
Betaald via een overschrijving
Je de factuur inboekt
o Uitdrukkelijk en stilzwijgend
Niet aanvaardden van de factuur :
Ja kan hiertegen protesteren, binnen redelijke termijn via een aangetekend schrijven met vermelding van de reden.
Zie art 8.11 4de lid van BW voor de stilzwijgende aanvaarding
Gebrek aan betwisting of laattijdige betwisting :
Door een klant-ondernemer
o Vermoeden van aanvaarding
Door klant-niet-ondernemer
o Geen vermoeden van aanvaarding
o TENZIJ omstandig stilzwijgen


Hoofdstuk 15 : De handelstussenpersoon
Een handelstussenpersoon is een zelfstandige ondernemer. Bedrijven doen dit om de afstand tussen hun klanten en het bedrijf te beperken. Ze komen voor als :
Een handelsagent
Een commissionair
Een concessiehouder
Een franchisenemer
Een makelaar
Een handelsagent :
Art I.11 WER
Binnen deze overeenkomst hebben we 2 partijen :
De handels agent
De principaal
Een hetzelfde als een accountmanager, maar dan als zelfstandige. Het kan van bepaalde en onbepaalde duur zijn.
Duur : zie art. X.2 WER
Opzegging : zie art. X.16 WER art. X.17
Vergoeding : Zijn vergoeding kan een vast bedrag zijn, of commissies. Een combinatie van beide is ook mogelijk.
Recht op commissie : Art X.8-9-11-13 WER
Uitwinningsvergoeding : Zie art X.18 WER
Concurrentiebeding : Zie art X.22
Een concurrentiebeding is en clausule die de agent verbiedt om producten te verkopen of diensten te leveren die concurrerend zijn met de producten of diensten van de principaal.
Een commissionair :
Art 12 Handelspandwet p1817
Commissionair is hij die op zijn eigen naam of onder een maatschappelijke naam handelt voor rekening van een opdrachtgever. Dit is een overeenkomst tussen een commissionair en een committent.
Commissieovereenkomst :
Dit is een contract waarbij de commissionair zich tegen vergoeding verbindt om in eigen naam, maar voor rekening van de committent over te gaan tot het stellen van n of meer rechtshandelingen van commercile aard. De commissionair is persoonlijk verbonden met de klant.
Een commissionair :
Volgt de instructie van de committent
o Zoals minimumprijs,
Verzwijgt de identiteit van de committent
Heeft informatieplicht naar de committent toe

De committent :
Betaalt commissieloon
Betaalt de kosten, bij de uitvoering van zijn opdracht terug aan de commissionair.
Een concessiehouder :
Art I.11 3de deel WER
Iedere overeenkomst krachtens welke een concessiegever aan een of meerdere concessiehouders het recht voorbehoudt in eigen naam en voor eigen rekening producten te verkopen, die hijzelf vervaardigd of verdeelt.
Duur : art X.38-36 WER
Door een grove tekortkoming kan een contract van onbepaalde duur beindigt worden. Hier kan de concessiegever dan wel extra kosten voor vragen. Art X.37
Een franchisenemer :
Dit is een distributietechniek waarbij een ondernemer met zijn tegenpartij overeenkomst dat hij deel mag uitmaken van het distributiesysteem van de tegenpartij en dat hij gebruik mag maken van bepaalde standaarden eigen aan het distributiesysteem in ruil voor betaling van vergoedingen.
Een franchisenemer doet dit in eigen naam en voor eigen rekening.






Een makelaar :
Makelaarsovereenkomst :
Dit is een overeenkomst waarbij de makelaar optreedt in naam en voor rekening van de opdrachtgever met de bedoeling, tegen vergoeding, te bemiddelen bij de totstandkoming van de contracten.
De makelaar brengt partijen samen, en is occasioneel (1 keer)
Precontractuele informatieplicht
Zie art X.27 WER, Art. I.11.2de WER,
Niet naleving :
Art X.30 WER



Hoofdstuk 16 : marktrecht
Vrijmarkteconomie :
=iedereen vrij is om aan de economie deel te nemen, de consumenten zijn vrij in hun keuzes en de bedrijven zijn vrij om goederen en diensten te leveren die zij willen.
Marktrecht :
Dit zijn de rechtsregels die ondernemingen moeten respecteren bij het op de markt brengen van goederen en diensten. Deze regels beschermen de zwakkere in de economie.
Informatie van de markt :
Zie art. V1.2 WER.
De onderneming moet de consument bepaalde zaken duidelijk maken voordat ze kunnen verkopen :
De voornaamste kenmerken van het product
De identiteit van de onderneming
De totale prijs van het product
.
Een product is een goed of een dienst, ook digitale inhoud, goederen en diensten.
Prijsaanduiding :
Art VI.3-5 WER
Ondernemingen moeten :
De prijs schriftelijk en ondubbelzinnig aanduiden
o Forfetair
o Verwijzen naar parameters
Leesbaar en goed aangeduid
o Prijslijst zowel binnen als buiten goed zichtbaar
Voor consument : de Totale prijs incl. kosten
Minstens in euro vermeld
Homogene diensten :
Art VI.3 WER
Dit zijn diensten waarvan de tariefbepaling losstaat van de specifieke omstandigheden of kenmerken van de dienstverlening
Niet-Homogene diensten :
Art VI.7 WER
Dit zijn diensten waarvan tarief bepaald wordt op basis van specifieke omstandigheden of kenmerken van de dienstverlening. Aan de hand van een bestek krijgt de consument de prijs te weten.
Benaming, samenstelling en etikettering van producten :
Art I.8,4 WER
Product met zekere faam omwille van afkomst
Wettelijk bepaalde samenstelling
Erkenning bij KB
Geregistreerde benaming :
Art I.8,4 WER
Etikettering :
Art I.8,2 WER
Zie codex
Geconditioneerde goederen :
Art I.8, 7 WER
Dit zijn goederen die een fractionering, weging, telling of meting ondergaan hebben, zelfs tijdens het fabricageproces, al dan niet gevolgd door een verpakking, en met doel die verrichting overbodig te maken bij de tekoopaanbieding.
De hoeveelheid moet in nominale hoeveelheid aangegeven worden.
Los verkochte goederen :
Dit zijn goederen die niet vooraf worden verpakt en die door of in tegenwoordigheid van de consument worden gemeten en gewogen.
De aanduidingen van de meetinstrumenten waarmee de hoeveelheid van de los verkochte goederen wordt bepaald, moeten voor de gemiddelde consument goed leesbaar en zichtbaar zijn.
Vergelijkende reclame :
Art I.8 14 WER || art VI.17 WER als deze 8 puntjes van toepassing zijn vergelijkende reclame
Dit is elke vorm van reclame waarbij de concurrent dan wel door een concurrent aangeboden goederen of diensten uitdrukkelijk of impliciet worden genoemd.

Prijspromotie :
De prijsvermindering mag niet misleidend zijn
o Art. VI.97 WER
Prijsvermindering moet reel zijn.
o Voldoen aan de omnibus richtlijn
Verplichte duidelijke referentieprijs (laagste in de afgelopen 30 dagen)
Uitzonderingen voor goederen die snel vervallen
Als de korting verhoogt binnen de 30 dagen, dan is de initile referentieprijs voldoende.
Prijspromotie : de uitverkoop
Dit is een verkoop die zo aangekondigd wordt met als doel de voorraad versnelt te verkopen.
We kunnen een uitverkoop doen, in de volgende 9 situaties zie art VI.22-23 WER




Prijspromotie : opruiming / solden :
Dit zijn aanbiedingen / verkopen tijdens een welomschreven periode waarbij de verkoper kan overgaan tot een versnelde afzet van zijn goederen tegen een verminderde prijs.
Art. VI.25-27 WER / Art VI.29 WER
Er mag niet verkocht worden met verlies
Moet niet plaatsvinden in de lokalen waar de producten werden verkocht
Sperperiode
o De sperperiode is de periode van een maand die het begin van de periodes bedoeld is voorafgaat.
Prijspromotie : waardebonnen
Waardebon die recht geeft op een latere terugbetaling van de prijs of een deel daarvan.
o Art VI.31
o Naam en adres van de onderneming
o Bedrag dat wordt terugbetaald
o De eventuele uiterste geldigheidsduur
o De nadere regels / voorraden
Waardebon die de mogelijkheid biedt onmiddellijk een korting op de prijs te krijgen.
o Art VI.31 WER
o De naam / adres van de onderneming
o Het bedrag van de korting
o Bij welke goederen het van toepassing is
o De geldigheidsduur
Uitgeputte voorraad :
Art. VI.34
Lokvogelpraktijken : Klanten worden met promoties in reclamefolders naar de winkel gelokt, terwijl de promotieproducten daar onvoldoende in voorraad zijn.

Overeenkomsten met concurrenten :
Duidelijke en begrijpelijke schriftelijke contractclausules
Art VI.37
Verbod om telefoonoproepen i.v.m. uitvoering contract aan te rekenen waarbij consument ook betaalt voor de inhoud
Art VI.40
Verbod om default-opties die verwijzen naar bijkomende betalende producten te gebruiken.
Art VI.41
Kosten voor het gebruik van een bepaald betaalmiddel mogen niet hoger liggen dan de werkelijke kosten
VI. 42
Levering Art VI.43 WER
o De termijn moet nagekomen worden




Overeenkomsten op afstand :
Art I.8 15 WER
Dit is via internet, postorder,
Precontractuele informatie :
Het moet duidelijk en op begrijpelijke wijze informatie uit Art. VI.45 bevatten
Voornaamste kenmerken
Identiteit van de onderneming
Totale prijs van goederen en diensten
Kosten van terugzending
Voorwaarden herroepingsrecht
Specifiek voor onlineplaatsen :
Belangrijke parameters ter bepaling van de rangschikking van de aanbiedingen
Of de derde die de goederen, diensten of digitale inhoud aanbiedt een onderneming is of niet.
o Geen onderneming geen consumentenbescherming
De verdeling van de verplichtingen tussen de derde die de goederen, diensten of digitale inhoud aanbiedt en de aanbieder van de onlinemarktplaats
Ommnibus richtlijn :
o Verboden om derde partijen in te zetten om valse beoordelingen te geven voor een product of dienst.
o Moet kunnen aangegeven worden dat de reviews enkel kunnen zijn, van mensen die effectief het product hebben gekocht en betaald
o Aangeven of alle beoordelingen erop staan
o De bepaalde rangschikking moet worden aangegeven
Zie art. VI.46 $7 WER

Herroepingsrecht :
Art VI. 47-48-49-50-51 WER
Bij herroepingsrecht heb je geen grondige reden nodig, als de termijn niet is aangegeven dan is het 12 maanden, vanaf de eerste 14 dagen voorbij zijn.
Buiten verkoopruimte gesloten overeenkomsten :
Art I.8 WER
De uitzonderingen staan in Art. VI. 66 WER
Precontractuele informatie :
Het moet op een duidelijke en begrijpelijke wijze informatie uit art. VI.64-65 WER verstrekken.
Voornaamste kenmerken
Identiteit van de onderneming
Totale prijs van de goederen en diensten
Kosten van het terugzenden van de goederen
Herroepingsrecht
Herroepingsrecht
Dit is 14 dagen minimum, en als het niet wordt weergegeven is het 12 maanden + 14 dagen.
Openbare verkopen :
Art I.8, 36 WER || Art VI.75-76 WER
Gezamenlijk aanbod :
Art I.8, 21 WER, en uitzonderingen zie kruisverwijzingen
Onrechtmatige bedingen :
Dit zijn verboden contractvoorwaarden art I.8 , 22 WER
De wetgever heeft een lijst met alle onrechtmatige bedingen opgesteld in Art. VI.83 WER
Verlegging van de overeenkomst :
Art VI.91
Overeenkomsten gesloten tussen ondernemingen :
Art VI.91 WER
Er moet transparantie zijn, om de zwakkere onderneming te beschermen
De wetgever heeft een lijst van onrechtmatige bedingen opgesteld in art VI.9/4-5 WER
Verboden praktijken :
Oneerlijke handelspraktijken
o Met betrekking tot de consument
o Art VI 92-103 WER
Oneerlijke marktpraktijken
o Tussen ondernemingen
o Art VI. 103/1-109/8 WER
Oneerlijke handelspraktijken tegen over consument :
Art. I.8, 23 WER :
Een handelspraktijk is iedere handeling, omissie, edraging, voorstelling van zaken of commercile communivatie, met inbegrip van reclame en marketing, van een onderneming, die rechtstreeks verband houdt met de verkoopbevordering, verkoop of levering van een product.
Een Omissie is informatie die je vergeet mee te delen.
We hebben 2 soorten oneerlijke handelspraktijken :
Misleidende handelspraktijken
o Art VI.97 WER
o De belangrijkste kenmerk van een product
o De aard, kwaliteiten en rechten van de onderneming en haar tussenpersoon
o Art VI.98 WER
o Elke marketingactiviteit die verwarring schept met een product, merk, handelsnaam of een ander onderscheidend teken van een concurrent
o Verspreiding van denigrerende informatie over een andere onderneming, haar goederen, diensten en activiteiten

Agressieve handelspraktijken
o Art. VI.99 WER
o Misleidende omissies
o De zwarte lijst met 27 concrete praktijken die altijd als oneerlijk beschouwd worden.
o Art VI.101
o Art VI. 103, met 8 praktijken die als oneerlijk worden beschouwd.
. De oefenexamen moet geschreven zijn in de Nederlandse taal. Onderin staan de antwoorden. Het aantal vragen dat het oefenexamen moet bevatten is 30.

Antwoord gegenereerd door AI Antwoord rapporteren

Stel een studievraag en wij proberen hem zo goed mogelijk te beantwoorden.

Stel een vraag
 
Inloggen via e-mail
Nieuw wachtwoord aanvragen
Registreren via e-mail
Winkelwagen
  • loader

Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items! Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items!

Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items!

loader

Ontvang gratis €2,50 bij je eerste upload

Help andere studenten door je eigen samenvattingen te uploaden op Knoowy. Upload ten minste één document en krijg gratis € 2,50 tegoed.

Upload je eerst document