Studiebot antwoord

Stel een vraag ›
 
Vraag gesteld door: Katovdb04 - 6 maanden geleden

Maak een oefenexamen van de volgende tekst: Psychische eerstelijnshulp

Les 1
Kennen kunnen uitleggen
Noem 3 van de 5 krachten uit de krachtenmatrix en geef een voorbeeld
1. Ik wil Wensen en doelen (vb. Gezonder leven, diploma halen, een wereldreis maken)
2. Ik ben Persoonlijke eigenschappen (vb. creatief, empathisch, eerlijk, vastberaden, zelfstandig)
3. Ik kan Talenten en vaardigheden (vb. goed communiceren, goed feedback geven, mensen inspireren)
4. Ik heb Steun in de vorm van mensen en materile zaken (vb. een hechte band met gezin, een veilige woonomgeving, een partner die me aanmoedigt)
5. Ik weet Kennis en ervaring (vb. hoe ik projecten moet plannen, hoe ik moet communiceren in situaties, hoe ik mijn tijd effectief kan beheren)
Wat is geestelijke gezondheid?
- Geestelijk gezond zijn betekent dat je kan omgaan met de vele uitdagingen in je dagelijks leven en dit ook zo aanvoelt.
- Geestelijk gezond blijven is niet altijd eenvoudig. De sociale, emotionele en medische uitdagingen die ons pad kruisen zijn dan ook talrijk
- Iedereen heeft wel eens een periode dat het minder gaat, zowel fysiek als psychisch somber, gerriteerd, ontremd, vergeetachtig, overspannen, (dit hoort bij het leven)
Wanneer spreken we over psychische problemen?
We spreken over psychische problemen wanneer iemand anders gaat denken, zich anders gaat voelen of gedragen, waarbij die veranderingen als ongewenst worden ervaren door de persoon zelf of zijn omgeving
Wat zijn de 4 signalen van psychische problemen?
1. Veranderingen in denken (vb. problemen met plannen, helder denken, aandacht en concentratie, leren en geheugen)
2. Veranderingen in gevoelens (vb. uitgesproken negatieve gevoelens, sterk wisselende gevoelens, geen gevoelens, onvoldoende positieve gevoelens (= dingen die je eerst leuk vond, nu niet meer))
3. Veranderingen in voorkomen en gedrag (vb. eetgewoonten, slaapgewoonten, houding, manier van spreken, voorkomen en verzorging, zelfcontrole en risicogedrag, andere lichamelijke uitingen)
4. Veranderingen in relaties met anderen (vb. moeilijkheden bij begrijpen van en meeleven met anderen, terugtrekken van sociale contacten, gedrag dat schadelijk is voor anderen, verandering in omgaan met anderen of inhoud van gesprekken)
Wat is veerkracht en wat kan je doen om veerkrachtig te blijven?
Veerkracht is het vermogen om je aan te passen aan stress en tegenslag. Het houdt in dat iemand in staat is om veerkrachtig te blijven, zelfs als ze geconfronteerd worden met uitdagende omstandigheden.
Veerkracht is niet statisch dat wil zeggen dat het van moment tot moment kan verschillen.
Een hoge veerkracht wil ook niet zeggen dat je onkwetsbaar bent, net als een lage veerkracht niet wil zeggen dat je er niets kan aan doen.
Veerkracht is als een spier, je kan het trainen (zelfzorg, sterke relaties, positief denken, leer van tegenslagen, zoek hulp indien nodig)



Wat is stigma en zelfstigma?
Stigma =
- Het etiketteren van mensen
- Het creren van stereotypen
- Het maken van een categorisch onderscheid tussen normaal en fundamenteel verschillend
- Devalueren, verwerpen en uitsluiten van de geetiketteerde groep
- Stigma is een ondefinieerbare negatieve component die zorg belemmert. Het is als een brandmerk of litteken dat je draagt en gezien wordt, waardoor anderen je negatief bejegenen.
Zelfstigma =
beeld dat je op een manier van jezelf hebt nadat je een psychose of psychisch probleem hebt gehad. Ik ben niets waard, ik voel me afgewezen,
Geef 3 concrete tips aan familieleden van iemand met een psychische kwetsbaarheid? (bijstaan en ondersteunen)
1. Bied steun en toon medeleven. Bv het klinkt alsof je door een heel moeilijke periode gaat., dus je wil onder de mensen komen, maar je moet je overal naartoe slepen? Dat moet heel lastig zijn., misschien lijkt het niet zo op dit moment, maar je kan geholpen worden.
2. Luister zonder te oordelen. Bv. als ik het goed begrijp, wil je graag minder drinken maar vind je het moeilijk om op een andere manier te ontspannen?
3. Voorzie tijd en ruimte om te praten. Mensen zijn vaak terughoudend om te praten over psychische problemen. Zoek een plaats op waar je voldoende privacy hebt en waar jullie zich beiden comfortabel voelen. Bij voorkeur is dit een rustige plaats zonder veel afleiding. Zorg dat jullie beiden voldoende tijd hebben. Zet je telefoon op stil of uit. Koppel het gesprek bv aan een bezoekje, een wandeling, een middagpauze zorg er voor dat zowel de persoon als jijzelf kunnen vertrekken als jullie dat wensen.
Leg uit a.d.h.v. een voorbeeld het bio-psycho-sociale model?
Stel je voor dat iemand stress op het werk ervaart:
Biologisch: Het gaat om lichamelijke reacties op stress, zoals verhoogde stresshormonen of fysieke symptomen zoals vermoeidheid.
Psychologisch: Dit omvat gedachten, emoties en percepties over de stress, zoals angst, overweldiging of negatieve gedachten.
Sociaal: Het gaat over de invloed van de sociale omgeving, zoals gebrek aan steun van collega's of een ongunstige werkomgeving.
In dit model zijn de aanpak en oplossingen voor stress op het werk niet alleen gericht op lichamelijke reacties, maar ook op gedachten/emoties en sociale ondersteuning/werkomstandigheden.
Geef 1 problematisch en 1 deproblematiserend frame leg dit uit in je eigen woorden
ZIE BUNDEL
Vaardigheden kunnen toepassen in casus
Je kan oordeelloos luisteren
Hoe pak je dit aan?
Houding:
Accepterende houding: niet negatief reageren , respectvol, niet stigmatiserend
Bewust zijn van eigen gedachtengang
Luisteren naar de gevoelens van de ander
Oprechtheid: non-verbale en verbale op elkaar afstemmen,
Empathie: inleven in de ander mildheid
Verbale vaardigheden:
Vragen stellen: open vragen - gesloten vragen
Aftoetsen of je begrepen hebt wat de ander vertelt (parafraseren)
Kleine aanmoedigingen (aha, mmm,)
Gebruik maken van stiltes, korte pauzes
Wees geduldig
Geen ongepast advies geven of willen fixen
Niet onderbreken
Non-verbale vaardigheden:
Op prettige manier oogcontact houden
Let op lichaamstaal van de persoon
Open houding aannemen
Zelf geen afleidende gebaren maken





Je herkent de 4 signalen van psychische problemen en kan deze aanduiden in een casus (komt nog uitvoerig aan bod doorheen de verdere lessen)
1. Verandering in denken
Problemen met aandacht en concentratie
Problemen met leren en geheugen
Problemen met plannen en organiseren
Problemen met helder denken
2. Verandering in gevoelens
Uitgesproken negatieve gevoelens
Onvoldoende positieve gevoelens
Overdreven positieve gevoelens
Sterk wisselende gevoelens
Vlakke gevoelens
Geen gevoelens
3. Verandering in voorkomen en gedrag
Veranderingen in houding en beweging
Veranderingen in manier van spreken
Veranderingen in voorkomen en verzorging
Problemen met zelfcontrole en risicogedrag
Veranderingen in eetgewoonten
Veranderingen in slaapgewoonten
Andere lichamelijke uitingen van mogelijk psychisch lijden
4. Verandering in relaties met anderen
Moeilijkheden bij begrijpen van en meeleven met anderen
Veranderingen in inhoud van gesprekken en manier van omgaan met anderen
Zich terugtrekken van sociale contacten
Gedrag dat schadelijk is voor anderen

Je weet op welke manier je kan ondersteunen en bijstaan (komt nog uitvoerig aan bod doorheen de verdere lessen
Hoe pak je het aan?
Ga het gesprek aan
Voorzie tijd en ruimte om te praten
Blijf rustig
Zeg dat je bezorgd bent
Luister zonder te oordelen
Wees je bewust van je eigen lichaamstaal
Bied steun en toon medeleven
Respecteer privacy maar beloof geen geheimhouding
Beperk advies maar zoek samen naar oplossingen
Bied praktische hulp aan, maar begrens dit
Moedig aan om over problemen te vertellen tegen mensen die dichtbij staan
Als de persoon niet meteen wil praten, respecteer dit dan
Blijf aanwezig
Blijf je rol als familielid, vriend, collega, behouden
Les 2
(zelfstudie)
Je kent de bouwstenen van de geluksdriehoek en weet hoe je die kan toepassen binnen je hulpverlening als MW'er (zie website & had ik ook reeds kort naar verwezen in les 1: zie slide les 1)
Zelfstudie Psychische eerstelijnshulp
Bouwstenen van de geluksdriehoek:
1. GOED OMRINGD ZIJN:
GOED OMRINGD ZIJN verwijst naar het gevoel dat je warme en vertrouwelijke relaties hebt met de mensen om je heen.

2. JEZELF KUNNEN ZIJN
JEZELF KUNNEN ZIJN gaat over jezelf aanvaarden en positief naar jezelf, je toekomst en je omgeving kunnen kijken.
3. JE GOED VOELEN
Bij 'je goed voelen' denken we snel aan vrolijke, blije gevoelens. Maar het gaat even goed over tevreden zijn en moeilijke gevoelens een plekje geven.
JE GOED VOELEN gaat over je emotioneel goed in je vel voelen.
4. Soms ben je even uit balans ORANJE BOL
Je moet en kan je niet altijd gelukkig voelen. Er zullen altijd dingen zijn die je uit balans brengen. En dat is ok.
ORANJE BOL hoe omgaan met dingen die je uit balans brengen?
Perfect geluk bestaat niet. Soms ben je uit balans en dat is ok.
Moeilijke momenten en tegenslagen
Onvermijdbaar: deel menselijk bestaan
Eruit leren en door groeien
Oefenen in hoe je hiermee omgaat
Kan groot of klein zijn
Grote zorgen (ziekte)
Kleine alledaagse frustraties (trein die te laat komt)
Terug in balans geraken = veerkracht
Hoe moeilijk de situatie ook is, er zijn vaak toch kleine lichtpuntjes te vinden.
ZIE BUNDEL EHBP????





Hoe ga je het gesprek aan?
DOs
Wees alert voor signalen en neem ze serieus
Wanneer je merkt dat het gedrag of uiterlijk van een persoon sterk veranderd is, hij of zij zich afsluit van zijn of haar omgeving, opvallende gemoedsschommelingen of sterke emoties vertoont of aangeeft dat echt niet goed gaat met hem of haar, neem je dit best altijd serieus. Deze signalen kunnen er immers op wijzen dat deze persoon psychische problemen heeft. Vooral wanneer je meerdere signalen tegelijk opmerkt, wanneer ze zich gedurende langere tijd voordoen of wanneer ze samenhangen met een verlieservaring of negatieve levensgebeurtenis is het belangrijk om extra alert te zijn.
Praat erover
Door in te gaan op de signalen die je opgemerkt hebt en te tonen dat je erover wil praten, zorg je ervoor dat de persoon om wie je bezorgd bent niet alleen blijft zitten met zijn of haar verhaal.
Durf open te praten over de negatieve gevoelens of gedachten die de persoon ervaart. Zo kan je samen de ernst van het probleem inschatten en op zoek gaan naar gepaste hulp. Door erover te praten help je de persoon ook om inzicht krijgen in zijn of haar situatie en zal hij of zij zich beter begrepen voelen.
Houd contact
Sociaal contact en het gevoel hebben bij iemand terecht te kunnen zijn factoren die beschermend kunnen werken tegen het verder ontwikkelen van psychische problemen. Hoe zeer iemand zich ook afsluit van de buitenwereld, de behoefte aan contact blijft steeds aanwezig. Vraag dus regelmatig hoe het gaat met de persoon en toon dat je er wil zijn voor hem of haar
Betrek de omgeving
Ook jij staat er niet alleen voor. Vaak zijn er nog andere mensen in het netwerk van de persoon waarover je bezorgd bent die ook hulp kunnen bieden. Bespreek met de persoon in hoeverre hij of zij anderen wil betrekken en sensibiliseer hen om te helpen. Op die manier kan je een steunend netwerk opbouwen rondom de persoon die het moeilijk heeft.
Zoek professionele hulp
Schakel hulp in indien nodig. Soms is alleen een gesprek met jou onvoldoende om de problemen die de persoon waarover je bezorgd bent aan te pakken. Bespreek met hem of haar welke hulp het meest geschikt zou zijn en help hem of haar om die stap te zetten.
Zorg voor jezelf
Doe niet meer dan wat je zelf aankan en zorg ervoor dat je zelf bij iemand terecht kan met je vragen, gevoelens van onmacht, twijfels ...








DONTS
De problemen minimaliseren
Zo erg is het toch allemaal niet., Het leven heeft toch nog genoeg te bieden.
Het is niet aan jou om te oordelen over de ernst van iemands problemen of om iemands gedachten of gevoelens in twijfel te trekken. Iedereen ervaart bepaalde gebeurtenissen of gevoelens op een andere manier en de impact ervan verschilt van persoon tot persoon. Luister dus zonder te oordelen, toon begrip en neem elk signaal ernstig.
Onmiddellijk oplossingen aanreiken
Ga er eens tussenuit, dan voel je je vast al een stuk beter.
Iemand die het moeilijk heeft, wil eerst en vooral dat zijn of haar problemen serieus genomen worden en dat er naar geluisterd wordt. Maak dus tijd voor het verhaal van de persoon, toon begrip voor de negatieve gedachten en gevoelens waar die mee kampt en toon dat je er wil zijn voor hem of haar. Wanneer je een goed zicht hebt gekregen op de situatie en een goed contact hebt opgebouwd met de persoon, kan je samen op zoek gaan naar de meest gepaste hulp, maar dring die niet op.
Beloven dat je er met niemand anders over zal praten
Deze belofte zal je niet altijd kunnen nakomen. In sommige situaties zal het soms noodzakelijk zijn om externe hulp in te schakelen of iemand anders over de problemen in te lichten. Wees dus voorzichtig met de beloftes die je maakt.
Beloven dat je alle problemen kan oplossen
Soms is er meer nodig dan enkel een gesprek of hulp van iemand uit je omgeving. Hoewel het heel wat zal betekenen voor de persoon in kwestie dat die het gevoel heeft bij jou terecht te kunnen met zijn of haar problemen, zal je hiermee niet alle problemen kunnen oplossen. Wees dus realistisch in de beloftes die je maakt.

Je kan de signalen herkennen in specifieke situaties (stress, rouw, schokkende gebeurtenis, burn-out, depressie)
ZIE BUNDEL EHBP
Je kan benoemen wat er belangrijk is in het bijstaan en ondersteunen in specifieke situaties (stress, rouw, schokkende gebeurtenis, burn-out, depressie)
ZIE BUNDEL EHBP











Les 3
Kennen kunnen uitleggen
Geef 3 concrete tips aan iemand om goed voor zichzelf te zorgen en eigen grenzen te bewaken.
1. Neem tijdig afstand
Probeer tijdig bewust te zijn als het je niet lukt eigen gevoelens opzij te zetten
Maak duidelijk aan de persoon dat je hem niet afwijst maar dit doet om hem te helpen
2. Neem wat iemand zegt of doet als hij psychische problemen doormaakt niet persoonlijk
3. Beweeg voldoende en eet, drink en slaap gezond
Wat is herstel?
Herstellen is wat de patint zelf doet ???????????????????????????????,,
Wanneer spreken we van herstelondersteuning en herstelondersteunende zorg?
Herstellen is wat de patint zelf doet
Herstelondersteuning is de hulp die hij daarbij krijgt
Herstelondersteunende zorg is wat de zorg bijdraagt in herstel
Welke fasen van herstel zijn er? Leg kort uit

Wat zijn de kenmerken van herstelondersteundende zorg?
- De hulpverlener heeft een houding van hoop en optimisme
- De hulpverlener is present (aandachtig aanwezig)
- Gebruikt zijn professionele referentiekader op een terughoudende en bescheiden wijze
- Maakt ruimte voor, ondersteunt het maken van en sluit aan bij het eigen verhaal van de clint
- Herkent en stimuleert het benutten van eigen kracht van de clint (empowerment) zowel individueel als collectief
- Erkent, benut en stimuleert de ervaringskennis van de clint
- Erkent, benut en stimuleert de ondersteuning van de client door belangrijke anderen
- Is gericht op het verlichten van lijden en het vergroten van autonomie/regie
Wat is ervaringsdeskundigheid? Je kan hierbij drie rollen benoemen van een ervaringsdeskundige en kort uitleggen
Ervaringsdeskundigen of ervaringswerkers vormen een essentieel onderdeel van herstelondersteunende zorg
Mensen die o.b.v. hun eigen ervaringen en die van anderen ervaringsdeskundigheid hebben ontwikkeld.
Ervaring met een psychische aandoening of een andere ontwrichting en met (ggz)hulpverlening kan, behalve leed, ook kennis en inzicht opleveren.
Deze deskundigheid omvat de kennis en vaardigheid om de ervaringskennis adequaat in te kunnen zetten.
We kunnen hierbij een verschil maken in volgende begrippen:
- Ervaringen: Iedereen die ontwrichting in zijn leven heeft doorgemaakt (een psychische aandoening, een verslaving, leven met een beperking) en met (ggz) hulpverlening heeft ervaringen.
- Ervaringskennis Betreft de kennis en de inzichten die een persoon hiermee heeft opgedaan en waar hij zelf gebruik van maakt.
- Ervaringsdeskundigheid Betreft vaardigheden om bovengenoemde kennis en ervaring in te zetten voor anderen
Rollen ervaringsdeskundige
Een beeldvormer zet ervaringskennis in zodat realistisch gedacht en gesproken wordt over geestelijke gezondheids(problemen).
Een hoopverlener schept hoop, biedt perspectief en inspireert.
Een krachtverlener focust in individuele gesprekken op mogelijkheden en empowerment bij de patint, dichtbetrokkene of ervaringsdeskundige en draagt daarmee bij aan het herstelproces.
Een groepsondersteuner begeleidt groepen met focus op mogelijkheden en empowerment.
Vaardigheden kunnen toepassen in casus
Je kan de signalen herkennen in specifieke situaties (stress, rouw, schokkende gebeurtenis, burn-out, depressie)
ZIE CURSUS LES 3 P.16-20
Je kan benoemen wat er belangrijk is in het bijstaan en ondersteunen in specifieke situaties (stress, rouw, schokkende gebeurtenis, burn-out, depressie)
ZIE CURSUS LES 3 P.16-20
Je kan de B, bewaken eigen grenzen en zelfzorg, herkennen en benoemen in een casus. De oefenexamen moet geschreven zijn in de Nederlandse taal. Onderin staan de antwoorden. Het aantal vragen dat het oefenexamen moet bevatten is 30.

Antwoord gegenereerd door AI Antwoord rapporteren

Stel een studievraag en wij proberen hem zo goed mogelijk te beantwoorden.

Stel een vraag
 
Inloggen via e-mail
Nieuw wachtwoord aanvragen
Registreren via e-mail
Winkelwagen
  • loader

Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items! Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items!

Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items!

loader

Ontvang gratis €2,50 bij je eerste upload

Help andere studenten door je eigen samenvattingen te uploaden op Knoowy. Upload ten minste één document en krijg gratis € 2,50 tegoed.

Upload je eerst document