Studiebot antwoord

Stel een vraag ›
 
Vraag gesteld door: San1 - 1 maand geleden

Maak een oefenexamen van de volgende tekst: OZ 4.1: Evidence Based Practice (EBP)
1. Beschrijven wat Evidence Based Practice is
Evidence Based Practice (EBP): het zorgvuldig, expliciet en oordeelkundig
gebruik van het huidige beste bewijsmateriaal en evidence om beslissingen
te nemen met individuele patinten om de zorgverlening te verbeteren.
2. Beschrijven wat de vijf stappen van Evidence Based Practice zijn
1) (Klinisch) probleem vertalen in een beantwoordbare vraag (PICO):
Klinisch probleem komt voort uit klinisch redeneren.
Klinisch redeneren: een continu proces van gegevensverzameling, analyse en het
kritisch kijken naar eigen handelen.
PICO = Patient, Intervention, Comparison, Outcome.
2) Efficint zoeken naar beste bewijsmateriaal:
Databanken.
Zoektermen.
Boolean Operators (AND/OR/NOT).
Soorten publicaties.
Jaartallen.
3) Kritisch beoordelen van gevonden bewijs:
Wat zegt de bron?
Betrouwbaarheid: auteur, bron, citaten, journal.
Validiteit: wat zegt de conclusie? Zijn er fouten gemaakt.
Generaliseerbaarheid: voor welke groep kan de conclusie kloppen?
toepasbaarheid.
Piramide van betrouwbaarheid:
Systematic review: samenvatting van heel veel onderzoeken met een conclusie.
Nadeel: neemt heel veel tijd in beslag, kan snel verouderen door nieuwe
onderzoeken die er niet in zijn opgenomen.
Randomized Controlled Trial (RCT): alle variabelen in een onderzoek heb je onder
controle.
4) Toepassen van resultaat in de praktijk op basis van evidence en behoefte individuele patint:
Conclusie trekken en gebruik hier ook jouw klinische blik en de behoefte en waarden
van de patint.
Waarom zou een dergelijke oplossing niet haalbaar zijn? (Bijv. financieel onmogelijk,
in strijd met normen en waarden, afwezigheid van technische middelen).
5) Evalueren van proces en resultaat:
Werkt een bepaalde interventie/behandeling voor de patint? OUTCOME
Proces evaluatie.
Resultaat.
3. Benoemen waarom Evidence Based Practice belangrijk is bij het verpleegkundig handelen
Journal club:
Samen bediscussiren van een onderzoeksartikel.
Doel: beroepspraktijk verbeteren, bijblijven.
OZ 4.2: Toepassen van EBP
1. De vijf stappen van Evidence Based Practice toepassen
De 5 stappen van Evidence Based Practice (EBP):
1) (Klinisch) probleem vertalen in een beantwoordbare vraag (PICO).
Juiste antwoord:
P: Patinten ouder dan 18 jaar opgenomen in het ziekenhuis.
I: Lichaamstemperatuur vastgesteld met een voorhoofdthermometer.
C: Lichaamstemperatuur vastgesteld met een oor-thermometer.
O: Het consistent meten van de lichaamstemperatuur.
2) Efficint zoeken naar beste bewijsmateriaal.
Databank.
Zoektermen.
Booleaanse Operators.
Artikelen.
Jaren.
3) Kritisch beoordelen van gevonden bewijs.
Conclusie:
Zowel een meting met de oor-thermometer als met de
voorhoofdthermometer geeft een minder accurate meting ten opzichte van
invasieve meetinstrumenten zoals de rectale thermometer.
De voorhoofdthermometer lijkt een lagere temperatuur weer te geven,
vooral bij koorts.
4) Toepassen van resultaat in praktijk op basis van evidence en behoefte individuele patint.
Op de afdeling cardiologie wordt de lichaamstemperatuur bij patinten gemeten met
de oor-thermometer.
Op basis van de gevonden evidence blijven we dat doen.
Wel vragen we ons af of we een nieuwe CAT moeten opstellen waarin de oorthermometer wordt vergeleken met invasieve instrumenten zoals de rectale
thermometer.
We bespreken de gevonden resultaten in het team en hopen dat we de klinische
onzekerheid over de oor-thermometer hebben weggenomen.
5) Evalueren van proces en resultaat.
Hoe ging het?
EBP lukt niet altijd:
Het niet in de praktijk belanden en gebruiken van wetenschappelijke kennis heeft volgens
Cox (2008) de volgende oorzaken:
1. Gebrek aan kennis en vaardigheden.
2. Gebrek aan tijd.
3. Moeite met het beoordelen en toepassen van bronnen van kennis.
4. Gebrek aan steun van collegas en management.
5. Slechte toegankelijkheid van bronnen en wetenschappelijke kennis.
2. Zoeken naar wetenschappelijke bronnen om antwoord te krijgen op de vraag hoe het beste te
handelen
Wat zijn de zes aspecten van een wetenschappelijke onderzoekshouding?
Volgens Van der Rijst (2009):
1. Neiging om kritisch te willen zijn.
2. Neiging om te willen begrijpen.
3. Neiging om te willen bereiken.
4. Neiging om te willen delen.

5. Neiging om te willen innoveren.
6. Neiging om te willen weten.
Doorlopen van een CAT:
Gezamenlijk stapje voor stapje: de 5 stappen van EBP uitvoeren!
Actueel vraagstuk! daarmee doorloop je vaak de CAT.
3. Inschatten wat de bewijskracht is van verpleegkundige richtlijnen/protocollen
Van HBO-Vers wordt het volgende verwacht:
Bijhouden van vakliteratuur.
Beoordelen van (wetenschappelijke) artikelen op relevantie voor de praktijk.
Toepassen van bruikbare kennis uit wetenschappelijk onderzoek.
Implementeren van deze kennis.
Participeren in de uitvoering van (verplegings)wetenschappelijk onderzoek.
. De oefenexamen moet geschreven zijn in de Nederlandse taal. Onderin staan de antwoorden. Het aantal vragen dat het oefenexamen moet bevatten is 15.

Antwoord gegenereerd door AI Antwoord rapporteren

Stel een studievraag en wij proberen hem zo goed mogelijk te beantwoorden.

Stel een vraag
 
Inloggen via e-mail
Nieuw wachtwoord aanvragen
Registreren via e-mail
Winkelwagen
  • loader

Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items! Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items!

Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items!

loader

Ontvang gratis €2,50 bij je eerste upload

Help andere studenten door je eigen samenvattingen te uploaden op Knoowy. Upload ten minste één document en krijg gratis € 2,50 tegoed.

Upload je eerst document