Definitie Epidemiologie Anatomie Het begrip dominante hemisfeer Klassieke vormen van afasie Andere taalstoornissen Subcorticale afasie Zuivere woorddoofheid Pure woordblindheid Taalstoornissen bij cerebellaire letsels Progressieve non-fluent afasie
Thomas More / Logopedie en Audiologie / NeuropathologieEtiologie Pathologie Klinische kenmerken MS 1. Relapsing Remitting MS (MS met opstoten en herstel) 2. Secundair progressieve MS (following Relapsing Remitting) 3. Primair progressieve MS 4. Progressief relapsing MS Aanvangssymptomen Diagnose Behandeling A...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / NeuropathologieEtiologie Etiologie verdeeld in: Symptomen Primair gegeneraliseerde aanvallen Partiële aanvallen Secundair gegeneraliseerde aanvallen Speciale vormen van aanvallen Status epilepticus Koortsconvulsies (koortsstuipen) Behandeling
Thomas More / Logopedie en Audiologie / NeuropathologieCraniocerebraal trauma Etiologie en pathologie Primair Secundair Shearing: Traumatische intracraniële bloedingen Epiduraal hematoom Acuut subduraal hematoom Subacuut subduraal hematoom Chronisch subduraal hematoom Subduraal hygroma Traumatisch subarach...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / NeuropathologieDeze samenvatting houdt Business English in dit is een apart deel naast Legal English
Katholieke Hogeschool VIVES / Rechtspraktijk / EngelsDeze samenvatting houdt alles in dat we gezien hebben in het eerste semester van Engels.
Katholieke Hogeschool VIVES / Rechtspraktijk / EngelsVerkoop en verdien aan je studiedocumenten. Upload vandaag je samenvatting en help de vele studenten die dagelijks zoeken naar jouw documenten. Gebruikers hebben al meer dan €315.000,00 verdiend.
Document uploadenEvaluatie van een therapiebeurt Evaluatie van de huiswerkopdrachten Evaluatie van subdoelen Evaluatie van de beleving van de therapiebeurt en de therapeutische relatie Tussentijdse en eindevaluatie
Thomas More / Logopedie en Audiologie / MethodiekenInhoud van een logopedisch / audiologisch behandelplan Het ordenen van behandeldoelen (volgorde aanbrengen) 5 criteria van Brinkman: Dynamisch karakter van een behandelplan Voorbereiding van een therapiesessie Uitvoering van de therapiesessie Thuis...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / MethodiekenWat is een behandeldoel? Wade 2 kenmerken: Stoornis vs. cliëntgerichte doelbepaling Cliëntgerichte hulpverlening Bradley, Bogardus, Tinetti & Inouye Wat als communiceren over wensen en doelen bemoeilijkt wordt door de stoornis zelf ? Soorten behand...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / MethodiekenHinderlijke emoties ontwikkelen tegelijk met en als gevolg van De therapeut heeft 3 aangrijpingspunten: Prikkels Betekenis Rationeel-emotieve gedragstherapie (REBT) Cognitieve Therapie volgens Beck Mindfulness en Acceptance strategieën Emotie Synthese
Thomas More / Logopedie en Audiologie / MethodiekenIn deze samenvatting zijn de lessen en het boek samengevat. Oefeningen staan hier ook in.
Katholieke Hogeschool VIVES / Rechtspraktijk / Sociale zekerheidsrecht Sociale zekerheidsrecht door Renaat HoopVaardigheidstraining / gedragsveranderingtechnieken Gedragsanalyseschema Werken met uitlokkende prikkels Technieken 1. Perceptietraining en verstrekken van informatie 2. Wegnemen en / of aanbieden van uitlokkende prikkels 3. Modeling en instructieleren 4. ...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / MethodiekenBelemmerende factoren bij het leren van vreemde talen: Orthografische transparantie van een taal Verschil in beginsituatie Opbouw in het onderwijs Diagnose dyslexie Begeleiding 1e pijler: uitspraak/verklanking 2e pijler: betekenis 3e pijler: spelling Aansl...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenBeïnvloedende factoren BL Denkcategorieën van BL Leesstrategieën BL: Een kind maakt fouten in BL Concreet oefenen van leesstrategieën Behandeling VTBL Wat oefenen we? Hoe oefenen we? Waarmee rekening tijdens remediëring? Oefenprogramma
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenDoel van de spellingbehandeling Principes therapie spelling volgens Ruijssenaars et al. Kennistypen / kwaliteit van kennis Van diagnose naar behandeling
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenIk als logopedist! Aard van dyslexiebehandeling Recente meta analyse Situering therapie TL Doel therapie TL Focus therapie TL SDN (Stichting Dyslexie Nederland): kenmerken therapie dyslexie/TL directe instructiemodel I. Orthodidactische visie (A. VAN ...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenDoel dyslexiebehandeling Rol van omgeving De logopedische behandeling volgens orthodidactische principes Orthodidactische behandeling Bedenking bij compenserende maatregelen STICORDI - maatregelen Kenmerken behandeling dyslexie volgens SDN
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenZorgcontinuüm Logopedische diagnostiek van leerproblemen Uitgangspunt bij diagnostiek: HGW / HGD HGD: de 5 fasen in het diagnostisch proces Wat kan ik als logopedist doen met CHC intelligentieonderzoek?
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenDMT: 3 minuten toets AVI toetskaarten CITO Vlaamse normering van de AVI toets LAT (Niessen en Boey) LVT (Niessen en Boey) ST 1 6 Therapie spelling Therapie technisch lezen
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenDit is een voorbeeld van de opdracht die je moet maken voor geschiedenis 2de graad. In dit document zie je dus mijn opdracht die ik maakte voor mijn examen én mijn werkwijze. DISCLAIMER: dit voorbeeld mag je niet overnemen voor je eigen verslag. De exam...
Examencommissie / Humane wetenschappen / geschiedenis