- Je bekeek:Leerstoornissen - onderzoeksinstrumenten
- Geüpload door:lieselothuyghe
- Studie: Thomas More / Logopedie en Audiologie / Leerstoornissen
-
33 pagina's
1 downloads
Hoe leren kinderen lezen? Geboorte – 3 jaar 3 – 4 jaar 5 jaar 6 jaar Verschillende stadia bij ons: Chinezen: Schrijfvaardigheden Ontwikkeling van macro perspectief: Mijlpalen in de ontwikkeling van schrijfvaardigheid De handschriftactie Karakteristieken va...
Functioneel alfabeten Waarom lezen wij? Wat is technisch lezen? Types schriftsystemen Lezen in de basisschool Vormen van leesonderwijs Deelvaardigheden voor TL Auditieve deelvaardigheden Visuele deelvaardigheden Algemene taalvaardigheden Lezen als informatiev...
Wat betekenen getallen? Verschijningsvormen van getallen Wat is rekenen? 3 fasen in rekenontwikkeling 1. Voorbereidend rekenen / ontluikende gecijferdheid 2. Aanvankelijk rekenen / beginnende gecijferdheid 3. Voortgezet rekenen / gevorderde gecijferdheid (2e l...
Wat is spellen? Spelling in het juiste perspectief Goed spellen heeft 2 functies nodig: Spellingsysteem van het Nederlands Nederlandse spelling gebaseerd op 4 principes Spellingontwikkeling Spellingmodellen Twee – routemodel (duaal routemodel / dubbelkanaal...
Wat is BL? Definities BL 3 niveaus: Hulme & Snowling BL – problemen Belangrijke cognitieve processen bij BL Denkcategorieën van BL Beïnvloedende factoren BL Didactiek BL in het reguliere basisonderwijs Van conceptueel model naar diagnostiek Opbouw en ken...
Typisch leren = met normale variatie Atypisch leren = leerproblemen Leermoeilijkheden (secundaire leerproblemen) Leerstoornissen (primaire leerproblemen) Dyslexie Intergenerationele multiple deficit model Dyslexie op gedragsmatig niveau Objectief waarneembar...
Inleiding: terminologie Atypisch leren Beschrijvende diagnose Rekenprobleem, rekenstoornis, rekenmoeilijkheid Dyscalculieverklaring Dyscalculie op gedragsmatig niveau Beschrijvende definities van dyscalculie Rekenfeiten vs. rekenprocedures: Internationaal (DSM...
Eindtermen Leergebiedgebonden: Leergebiedoverschrijdend: Leerplannen 3 onderwijsnetten: Screening LVS VCLB LVS CITO (Nederland) TTL leestechniek lj. 1 Leestempo lj. 2 – 6
Zorgcontinuüm Logopedische diagnostiek van leerproblemen Uitgangspunt bij diagnostiek: HGW / HGD HGD: de 5 fasen in het diagnostisch proces Wat kan ik als logopedist doen met CHC – intelligentieonderzoek?
Doel dyslexiebehandeling Rol van omgeving De logopedische behandeling volgens orthodidactische principes Orthodidactische behandeling Bedenking bij compenserende maatregelen STICORDI - maatregelen Kenmerken behandeling dyslexie volgens SDN
Ik als logopedist! Aard van dyslexiebehandeling Recente meta – analyse Situering therapie TL Doel therapie TL Focus therapie TL SDN (Stichting Dyslexie Nederland): kenmerken therapie dyslexie/TL directe instructiemodel I. Orthodidactische visie (A. VAN DER ...
Doel van de spellingbehandeling Principes therapie spelling volgens Ruijssenaars et al. Kennistypen / kwaliteit van kennis Van diagnose naar behandeling
Beïnvloedende factoren BL Denkcategorieën van BL Leesstrategieën BL: Een kind maakt fouten in BL… Concreet oefenen van leesstrategieën Behandeling VTBL Wat oefenen we? Hoe oefenen we? Waarmee rekening tijdens remediëring? Oefenprogramma
Belemmerende factoren bij het leren van vreemde talen: Orthografische transparantie van een taal Verschil in beginsituatie Opbouw in het onderwijs Diagnose dyslexie Begeleiding 1e pijler: uitspraak/verklanking 2e pijler: betekenis 3e pijler: spelling Aansluite...
Coördinatie Anatomische indeling & functionele indeling Samenstelling zenuwweefsel Werking neuronen Zenuwimpulsen Synapsen Zenuwstructuur Meningen Ruggenmerg Hersenen PZS en AZS
Algemene Psychologie Sensorisch systeem Gewaarwording en waarneming Sensorische processen Anopsie Overgang van proximale prikkel naar percept Perceptueel systeem Datagestuurde processen Conceptueel gestuurde processen Perceptie is interactie tussen bottom-up e...
Het geheugen Hoe vormen we herinneringen? Ebbinghaus Functies geheugen Atkinson & Shiffrin George Sperling Geheugenstadia Werking geheugen
Selectieve aandacht Filtertheorie Cocktail-party fenomeen Gemaskeerde subliminale priming The monkey strikes again Spatial cuing (Posner) Stimulus Onset Asynchrony / SOA Aandacht en zoeken Verdeelde aandacht
Leren Habituatie Sensitisatie Mere exposure – effect Stimulus – responsleren Klassieke conditionering Appetitieve conditionering Aversieve conditionering Operante conditionering Skinners radicale behaviorisme Kracht van bekrachtiging Cognitief perspecti...
Spearman Thurston CHC – model Eerste, tweede, derde, vierde golf Intelligentie in de praktijk Erfelijkheid vs omgeving Flynn – effect Leeftijd Geslacht Bevolkingsgroepen
Levend wezen Cellen in de mens Anatomie Fysiologie Organisatieniveaus (atomen, moleculen, ...) Homeostase Organisatie menselijk lichaam Anatomische terminologie
Wat is Chemie? Wat is Materie? Massa Elementen Atoomstructuur Isotopen Waterstofbruggen Elektrisch water Zuren en basen Chemische samenstelling cellen Anorganische stoffen Organische stoffen
Cellen in de mens Celtheorie Celmembraan / plasmamembraan Cytoplasma Kern (genetisch materiaal en controle celactiviteit) Extracellulaire vloeistof Passief transport Actief transport Mitochondriën Celademhaling Metabole route / pathway Metabolische reacties ...
Soorten weefsels Epitheelweefsel = dekweefsel Bindweefsel Soorten spierweefsel Skeletspierweefsel / dwarsgestreept Glad spierweefsel Hartspierweefsel / dwarsgestreept Zenuwweefsel Opbouw neuron
Skeletorganisatie (axiaal, appendiculair) Terminologie Schedel (hoofdletsel, schedelholtes) Schedelbeenderen (os frontale, os parietale, os temporale, os occipitale, os sphenoidale, os ethmoidale) Gelaatsbeenderen