- Je bekeek:Samenvatting leerstoornissen 17/18
- Geüpload door:100procentJana
- Studie: Thomas More / Logopedie en Audiologie / Leerstoornissen
- 61 pagina's 2 downloads
Samenvatting van de hoorcolleges van rekenen (mondelinge taal en leerstoornissen 3)
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenDMT: 3 – minuten – toets AVI – toetskaarten CITO Vlaamse normering van de AVI – toets LAT (Niessen en Boey) LVT (Niessen en Boey) ST 1 – 6 Therapie spelling Therapie technisch lezen
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenHoe leren kinderen lezen? Geboorte – 3 jaar 3 – 4 jaar 5 jaar 6 jaar Verschillende stadia bij ons: Chinezen: Schrijfvaardigheden Ontwikkeling van macro perspectief: Mijlpalen in de ontwikkeling van schrijfvaardigheid De handschriftactie Karakteristieken va...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenFunctioneel alfabeten Waarom lezen wij? Wat is technisch lezen? Types schriftsystemen Lezen in de basisschool Vormen van leesonderwijs Deelvaardigheden voor TL Auditieve deelvaardigheden Visuele deelvaardigheden Algemene taalvaardigheden Lezen als informatiev...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenWat betekenen getallen? Verschijningsvormen van getallen Wat is rekenen? 3 fasen in rekenontwikkeling 1. Voorbereidend rekenen / ontluikende gecijferdheid 2. Aanvankelijk rekenen / beginnende gecijferdheid 3. Voortgezet rekenen / gevorderde gecijferdheid (2e l...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenWat is spellen? Spelling in het juiste perspectief Goed spellen heeft 2 functies nodig: Spellingsysteem van het Nederlands Nederlandse spelling gebaseerd op 4 principes Spellingontwikkeling Spellingmodellen Twee – routemodel (duaal routemodel / dubbelkanaal...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenWat is BL? Definities BL 3 niveaus: Hulme & Snowling BL – problemen Belangrijke cognitieve processen bij BL Denkcategorieën van BL Beïnvloedende factoren BL Didactiek BL in het reguliere basisonderwijs Van conceptueel model naar diagnostiek Opbouw en ken...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenTypisch leren = met normale variatie Atypisch leren = leerproblemen Leermoeilijkheden (secundaire leerproblemen) Leerstoornissen (primaire leerproblemen) Dyslexie Intergenerationele multiple deficit model Dyslexie op gedragsmatig niveau Objectief waarneembar...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenInleiding: terminologie Atypisch leren Beschrijvende diagnose Rekenprobleem, rekenstoornis, rekenmoeilijkheid Dyscalculieverklaring Dyscalculie op gedragsmatig niveau Beschrijvende definities van dyscalculie Rekenfeiten vs. rekenprocedures: Internationaal (DSM...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenEindtermen Leergebiedgebonden: Leergebiedoverschrijdend: Leerplannen 3 onderwijsnetten: Screening LVS VCLB LVS CITO (Nederland) TTL leestechniek lj. 1 Leestempo lj. 2 – 6
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenZorgcontinuüm Logopedische diagnostiek van leerproblemen Uitgangspunt bij diagnostiek: HGW / HGD HGD: de 5 fasen in het diagnostisch proces Wat kan ik als logopedist doen met CHC – intelligentieonderzoek?
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenDoel dyslexiebehandeling Rol van omgeving De logopedische behandeling volgens orthodidactische principes Orthodidactische behandeling Bedenking bij compenserende maatregelen STICORDI - maatregelen Kenmerken behandeling dyslexie volgens SDN
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenIk als logopedist! Aard van dyslexiebehandeling Recente meta – analyse Situering therapie TL Doel therapie TL Focus therapie TL SDN (Stichting Dyslexie Nederland): kenmerken therapie dyslexie/TL directe instructiemodel I. Orthodidactische visie (A. VAN DER ...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenDoel van de spellingbehandeling Principes therapie spelling volgens Ruijssenaars et al. Kennistypen / kwaliteit van kennis Van diagnose naar behandeling
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenBeïnvloedende factoren BL Denkcategorieën van BL Leesstrategieën BL: Een kind maakt fouten in BL… Concreet oefenen van leesstrategieën Behandeling VTBL Wat oefenen we? Hoe oefenen we? Waarmee rekening tijdens remediëring? Oefenprogramma
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenBelemmerende factoren bij het leren van vreemde talen: Orthografische transparantie van een taal Verschil in beginsituatie Opbouw in het onderwijs Diagnose dyslexie Begeleiding 1e pijler: uitspraak/verklanking 2e pijler: betekenis 3e pijler: spelling Aansluite...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenSamenvatting van depowerpoints van de hoorcolleges van spraak 2 articulatie
Thomas More / Logopedie en Audiologie / Spraak 2 - ArticulatieOverzichtelijk schema van de verschillende vestibulaire pathologieën die we tijdens het OPO evenwicht zagen (symptomen, oorzaken, diagnostiek, behandeling)
Thomas More / Logopedie en Audiologie / EvenwichtHandige weergave van de verschillende soorten afasie en hun kenmerken die we zagen tijdens het OPO neuropathologie.
Thomas More / Logopedie en Audiologie / NeuropathologieSamenvatting powerpoint presentaties en notities van het OPO psychopathologie m.i.v. inleiding in de genetica
Thomas More / Logopedie en Audiologie / Psychopathologie m.i.v. inleiding in de geneticaSamenvatting van het boek Presenteren met impact voor het vak Professioneel Handelen.
Thomas More / Logopedie en Audiologie / Professioneel Handelen presenteren met impactSamenvatting van de Powerpoint presentaties en cursustekst van Taalwetenschappen 2
Thomas More / Logopedie en Audiologie / Taalwetenschappen 2samenvatting van cursus spraak 2 - stem en powerpoint presentaties
Thomas More / Logopedie en Audiologie / Spraak 2 - StemSamenvatting van de Powerpoint presentaties van de hoorcolleges en de cursustekst.
Thomas More / Logopedie en Audiologie / Mondelinge Taal 2Samenvatting van Powerpoint presentatie hoorcolleges, notities, cursustekst en artikels van pedagogiek.
Thomas More / Logopedie en Audiologie / Algemene en bijzonde pedagogiek