- Je bekeek:Samenvatting leerstoornissen
- Geüpload door:elise_schepers
- Studie: KU Leuven / Logopedische en Audiologische Wetenschappen / Leerstoornissen
- 12 pagina's
Samenvatting leerstoornissen uitgebreid Schooljaar 2020-2021 Open boek examen Veel informatie en grondig uitgewerkt
LeerstoornissenDMT: 3 – minuten – toets AVI – toetskaarten CITO Vlaamse normering van de AVI – toets LAT (Niessen en Boey) LVT (Niessen en Boey) ST 1 – 6 Therapie spelling Therapie technisch lezen
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenHoe leren kinderen lezen? Geboorte – 3 jaar 3 – 4 jaar 5 jaar 6 jaar Verschillende stadia bij ons: Chinezen: Schrijfvaardigheden Ontwikkeling van macro perspectief: Mijlpalen in de ontwikkeling van schrijfvaardigheid De handschriftactie Karakteristieken va...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenFunctioneel alfabeten Waarom lezen wij? Wat is technisch lezen? Types schriftsystemen Lezen in de basisschool Vormen van leesonderwijs Deelvaardigheden voor TL Auditieve deelvaardigheden Visuele deelvaardigheden Algemene taalvaardigheden Lezen als informatiev...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenWat betekenen getallen? Verschijningsvormen van getallen Wat is rekenen? 3 fasen in rekenontwikkeling 1. Voorbereidend rekenen / ontluikende gecijferdheid 2. Aanvankelijk rekenen / beginnende gecijferdheid 3. Voortgezet rekenen / gevorderde gecijferdheid (2e l...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenWat is spellen? Spelling in het juiste perspectief Goed spellen heeft 2 functies nodig: Spellingsysteem van het Nederlands Nederlandse spelling gebaseerd op 4 principes Spellingontwikkeling Spellingmodellen Twee – routemodel (duaal routemodel / dubbelkanaal...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenWat is BL? Definities BL 3 niveaus: Hulme & Snowling BL – problemen Belangrijke cognitieve processen bij BL Denkcategorieën van BL Beïnvloedende factoren BL Didactiek BL in het reguliere basisonderwijs Van conceptueel model naar diagnostiek Opbouw en ken...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenTypisch leren = met normale variatie Atypisch leren = leerproblemen Leermoeilijkheden (secundaire leerproblemen) Leerstoornissen (primaire leerproblemen) Dyslexie Intergenerationele multiple deficit model Dyslexie op gedragsmatig niveau Objectief waarneembar...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenInleiding: terminologie Atypisch leren Beschrijvende diagnose Rekenprobleem, rekenstoornis, rekenmoeilijkheid Dyscalculieverklaring Dyscalculie op gedragsmatig niveau Beschrijvende definities van dyscalculie Rekenfeiten vs. rekenprocedures: Internationaal (DSM...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenEindtermen Leergebiedgebonden: Leergebiedoverschrijdend: Leerplannen 3 onderwijsnetten: Screening LVS VCLB LVS CITO (Nederland) TTL leestechniek lj. 1 Leestempo lj. 2 – 6
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenZorgcontinuüm Logopedische diagnostiek van leerproblemen Uitgangspunt bij diagnostiek: HGW / HGD HGD: de 5 fasen in het diagnostisch proces Wat kan ik als logopedist doen met CHC – intelligentieonderzoek?
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenDoel dyslexiebehandeling Rol van omgeving De logopedische behandeling volgens orthodidactische principes Orthodidactische behandeling Bedenking bij compenserende maatregelen STICORDI - maatregelen Kenmerken behandeling dyslexie volgens SDN
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenIk als logopedist! Aard van dyslexiebehandeling Recente meta – analyse Situering therapie TL Doel therapie TL Focus therapie TL SDN (Stichting Dyslexie Nederland): kenmerken therapie dyslexie/TL directe instructiemodel I. Orthodidactische visie (A. VAN DER ...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenDoel van de spellingbehandeling Principes therapie spelling volgens Ruijssenaars et al. Kennistypen / kwaliteit van kennis Van diagnose naar behandeling
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenDeze samenvatting bevat alle notities uit de les met de oplossingen van de bijhorende oefeningen. De samenvatting is makkelijk te gebruiken bij het open boek examen.
Thomas More / Toegepaste Psychologie / LeerstoornissenDeze samenvatting bevat alle notities van de les met bijhorende oefeningen, sommige concrete aanvullingen uit het boek staan ook in de samenvatting. De samenvatting is handig te gebruiken tijdens het open boek examen.
Thomas More / Toegepaste Psychologie / LeerstoornissenDeze samenvatting bevat alle slides en bijhorende notities uit de les.
Thomas More / Toegepaste Psychologie / LeerstoornissenSamenvatting opleidingsonderdeel Leerstoornissen - lessen + slides + notities. 2018 - 2019 Docent: Aerts Annelies
Thomas More / Toegepaste Psychologie / LeerstoornissenSamenvatting van de hoorcolleges van rekenen (mondelinge taal en leerstoornissen 3)
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenSamenvatting van de ppt van leerstoornissen - Normale ontwikkeling TL - Normale ontwikkeling spelling - Normale ontwikkeling rekenen - Normale ontwikkeling BL - Dyslexie - Dyscalculie
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenSamenvatting van het vak leerstoornissen. Zowel de slides van de powerpoints tijdens de lessen als de cursus worden geïntegreerd in de samenvatting.
Universiteit Gent / Pedagogiek en Onderwijskunde / LeerstoornissenDit bestand bevat alle slides van alle hoofdstukken en notities van de lessen.
Vrije Universiteit Brussel / Psychologie / LeerstoornissenEen samenvatting van het vak 'Gehoorstoornissen' uit de Master van de opleiding 'Logopedische en Audiologische Wetenschappen' aan de KU Leuven. Het samenvatting bestaat uit vrijwel alle mogelijke stoornissen die kunnen voorkomen in het buiten-, midden- en binn...
KU Leuven / Logopedische en Audiologische Wetenschappen / GehoorstoornissenHet betreft een samenvatting van het vak 'Gehoorondersteunende technieken' uit de Master Logopedie en Audiologie (KU Leuven). In de samenvatting worden verschillende technieken zoals hoortoestellen, CI's en BAHA en hun werking (signaalverwerking, ruisonderdruk...
KU Leuven / Logopedische en Audiologische Wetenschappen / Gehoorondersteunende techniekenHet betreft een samenvatting van het vak 'Gehoorrevalidatie' uit de Master 'Logopedische en Audiologische Wetenschappen'. In de samenvatting wordt o.a. de screening, en kinderen en volwassen en slechthorendheid besproken. Ook bevat het veel informatie over de ...
KU Leuven / Logopedische en Audiologische Wetenschappen / Gehoorrevalidatie