Studiebot antwoord

Stel een vraag ›
 
Vraag gesteld door: elodieOD81 - 3 maanden geleden

Maak een oefenexamen van de volgende tekst: Volwassen worden:
- Westerse conceptie: gaat uit van het achterlaten van de kindertijd en een duidelijke scheiding tussen het kind en volwassen zijn, ofwel volwassenheid is een staat.
- Orientaalse conceptie: volwassen worden zou een proces zijn, waarbij geen duidelijke scheiding is tussen kind en volwassen zijn.
Piaget: onderzocht het abstract en hypothetisch denken
Freud: onderzocht de psychologische ontwikkeling
Kohlberg: onderzocht het moreel redeneren

United nations convention on the rights of the child (CRC), Verdrag van de verenigde naties inzake de rechten van het kind (VRK): artikel 1:
Stelt dat een kind een mens is onder de leeftijd van 18, behalve als, door een wet, volwassenheid eerder is bereikt. Verder betogen ze dat het kind door zijn fysieke en mentale onvolwassenheid, speciale bescherming en zorg nodig heeft, zowel voor als na de geboorte. Maar wat is voor geboorte.
Ideale volwassenen = uitgerust met bepaalde cognitieve capaciteiten, rationeel, fysiek onafhankelijk en autonoom, heeft een identiteitsgevoel en is zich bewust van haar overtuigingen en verlangens, en daardoor in staat om weloverwogen vrije keuzes te maken waarvoor zij persoonlijk verantwoordelijk zijn
Kindertijd = dat wat de capaciteiten, vaardigheden en bevoegdheden van volwassenheid mist.

Voor de verlichting en industrialisatie was sprake van een evolutionistische benadering, ofwel een zwarte legende. In deze periode hadden kinderen geen kindertijd.
De witte legende, de revisionistische benadering, hierbij was sprake van een duidelijk onderscheid tussen kinderen en volwassenen. Dus voor de verlichting geen kindertijd.

Evolutionistische benadering (zwarte) Revisionistische benadering (witte)
Voor de verlichting Al in de middeleeuwen
Geen sprake van een kindertijd; kinderen zijn volwassenen in zakformaat Duidelijk onderscheid tussen kinderen en volwassenen
Geen liefdevolle relaties tussen ouders en kinderen Liefdevolle relaties tussen ouders en kinderen
Geen hecht gezinsleven Positieve gezinsbanden
Aries, Shorter, Stone Thomas, MacFarlane, Pollock

Philippe Aries
Omslag door lenfant et la vie familiale sous lAncien Regime geschreven door Philippe Aries. Men is volgens hem gewend dat kinderen deelnamen aan het volwassen leven. Kinderen werden niet weggehouden van bepaalde dingen als geweld en activiteiten voor volwassenen. Witte legendes hadden tegenspraak op het bewijs van Aries.
Aries beweerde dat het concept van kindertijd niet zou hebben bestaan eerder maar hier is kritiek op:
1. Aries bewijs is niet concreet, omdat alternatieve interpretaties bestaan
2. Zijn aanleg om het verleden te interpreteren is niet correct

Fundamenten en principes in rechtstaat 17e eeuw gelegd door filosofen van sociaal contract: Thomas Hobbes, John Locke en Jean-Jacques Rousseau. Twee begrippen bij het sociaal contract centraal: natuurstaat en sociaal contract.

Natuurstaat = een toestand zonder regels, wetten, normen, rechten en plichten.
Sociaal contract = een metafoor en geeft antwoord op de vraag hoe de verhoudingen, grondrechten en plichten tussen burgers onderling en tussen burgers en overheid moeten worden geregeld. Het beschrijft aan welke eisen en voorwaarden moet worden voldaan om een ideale, veilige samenleving te realiseren waarin het natuurrecht op vrijheid en gelijkheid wordt gerespecteerd. Inhoud van dit contract afhankelijk van beeld van natuurstaat.

Thomas Hobbes: de controlesamenleving
Natuurlijke toestand is een staat van oorlog tussen iedereen. Als gevolg van onze natuurlijke eigenschappen en van de omstandigheden waaronder wij in de natuurstaat leven. Het menselijke bestaan is van nature hirarchisch en dat de adel van nature superieur is aan de burgers. De mens is voor hem een individu en als we willen begrijpen hoe de samenleving wordt gevormd moeten we daar beginnen en niet bij de gemeenschap. Ze gaan dus wel relaties aan maar alleen vanuit eigenbelang en zelfbehoud. We worden gedreven door wedijver en wantrouwen en een eindeloos verlangen naar macht. Oorlog van allen tegen allen houdt in dat er een permanente onzekerheid en dreiging is.
Natuurwetten:
1. Wij moeten streven naar vrede zolang daarop hoop is
2. Wij moeten bereid zijn het recht op het toe-eigenen van alle dingen neer te leggen en genoegen nemen met beperkte vrijheden
Dit is basis van sociaal contract. Naast afstand doen van vrijheid moeten we het tegelijkertijd overdragen aan een soevereine macht (koning, dictator, parlement). De soeverein hoeft zich niet aan de regels te houden want dat is in tegenspraak met zijn absolute macht. Als hij bedriegt mogen we in opstand komen.

John Locke: leven in een gemeenschap van goederen:
Liberale filosoof van de verlichting. Beeld van de natuurstaat is optimistisch en gaat uit van een onderlinge samenwerking die gebaseerd is op het idee dat mijn belang het belang van andere is. In de natuurlijke toestand zijn mensen volgens Locke vrij en onderling gelijk. Rechten als vrijheid en gelijkheid staan op de voorgrond.
Vrijheid = men kan binnen de grenzen van de natuurwet over onszelf en onze eigendommen beschikken. Betekent niet dat je mag doen wat je wil. Onze vrijheid wordt beperkt door de natuurlijke gelijkheid: wij mogen ons leven bepalen maar we mogen nier zomaar over anderen beschikken en hen aan ons ondergeschikt maken.
Natuurstaat van Locke: men leeft in vrede zonder gemeenschappelijk gezag. Het is een toestand van vrede, goede wil, wederzijdse hulpverlening en zorg voor elkaar.
De natuurstaat van Hobbes wordt daarentegen gedomineerd door vijandschap, kwaadwillendheid, geweld en onderlinge vernietiging.
Locke stelt dat men recht heeft op; leven, vrijheid en eigendommen hieronder vallen ook de natuurlijke bronnen die nodig zijn om te overleven. Maar dit is niet onuitputtelijk.
Locke noemt 3 bezwaren vd natuurstaat:
1. Eigenrichting: het is niemand vreemd om de natuurwet in zijn eigen voordeel uit te leggen
2. Een onpartijdige rechter ontbreekt die met gezag alle conflicten volgens de vastgestelde wetten beoordeelt
3. Een macht ontbreekt die uitspraken en veroordelingen ondersteunt door deze op een juiste manier uit te voeren.

Opvoeden is voor Locke het kind tot rede brengen. Hij ziet een pasgeboren kind als een tabula rasa een ongeschreven blad. Geeft echter wel toe aan de mogelijkheid van prenatale ervaringen en dat een kind aanleg kan hebben. Ouderlijke macht is voor Locke eerder het recht van een kind om beschermd en verzorgd te worden.

Jean-Jacques Rousseau: de algemene wil van het volk:
Volgens Rousseau ontstaat de oorlog juist op het moment dat we de natuurstaat verlaten. Niet in de natuurlijke toestand, maar in de maatschappij die wij hebben gemaakt staan we elkaar naar het leven. Men is in een natuurstaat vrij en onafhankelijk en heeft genoeg aan zichzelf. De natuurmens heeft groot belang voor welzijn en zelfbehoud. Echter is medelijden aanwezig voor lijdende mensen en dit zet rem op zijn grenzeloze verlangen naar eigen welzijn.
Hij onderscheidt de mens van het dier. Mensen handelen zich vrij en onafhankelijk en hebben een eigen inbreng. De mens kan zich tegen de natuur verzetten en heeft het vermogen om zich te vervolmaken. Dit vermogen was de reden om te geloven in de vooruitgang in de mensheid.
Natuurstaat van Rousseau: sprake van fysieke ongelijkheid, maar zodra wij ons van de natuurstaat losmaken, ontstaat een maatschappelijke ongelijkheid die zal toenemen naarmate de mens zich verder ontwikkelt.
Maatschappelijke ongelijkheid = dat de ene persoon meer voorrechten heeft dan de ander.
Als mensen gaan toe eigenen begint de ellende volgens Rousseau. Eigendom zorgt voor rivaliteit en vraagt om wetten en regels. Als gevolg krijgen we een idee van de voordelen van het aangaan van wederzijdse verplichtingen, maar het nakomen gebeurt enkel uit eigenbelang. Men geeft zijn vrijheid op je zal leven volgens het burgerlijke recht: als een slaaf.

De algemene wil van het volk: we dragen al onze rechten over aan de gemeenschap als geheel. En de gemeenschap aanvaardt iedereen met alles wat hij te bieden heeft als lid van die gemeenschap. Dit volk handelt rationeel en legt ook zijn belang vast in wetten. Bij opstelling van wet moet het volk zich laten leiden door de algemene wil die gericht is op het algemeen belang.
Hij bekritiseert degene die een kind als volwassenen behandelen, zonder rekening te houden met zijn natuurlijke ontwikkeling voordat hij volwassene wordt.
. De oefenexamen moet geschreven zijn in de Nederlandse taal. Onderin staan de antwoorden. Het aantal vragen dat het oefenexamen moet bevatten is onbeperkt.

Antwoord gegenereerd door AI Antwoord rapporteren

Stel een studievraag en wij proberen hem zo goed mogelijk te beantwoorden.

Stel een vraag
 
Inloggen via e-mail
Nieuw wachtwoord aanvragen
Registreren via e-mail
Winkelwagen
  • loader

Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items! Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items!

Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items!

loader

Ontvang gratis €2,50 bij je eerste upload

Help andere studenten door je eigen samenvattingen te uploaden op Knoowy. Upload ten minste één document en krijg gratis € 2,50 tegoed.

Upload je eerst document