Studiebot antwoord

Stel een vraag ›
 
Vraag gesteld door: rosalie581 - 6 maanden geleden

Ik heb feedback gekregen over mijn betoog. Dit is zelf een 4,7. Ik ga je hieronder mijn betoog laten zien met daarbij de bijbehorende feedback. Kan jij de feedback zodanig erin verwerken dat ik een 10,0 haal? Leeftijd in kinderopvang
De kinderopvang is niet meer weg te denken uit de moderne Nederlandse maatschappij. In 2022 bezochten ruim n miljoen kinderen een formele kinderopvang (Nederlands Jeugdinstituut, 2023). Voor vele ouders een rots in de branding, voor andere ouders een manier om eindelijk meer vrije tijd te hebben, de cijfers liegen er niet om: in negen jaar tijd is het aantal kinderen dat naar een kinderopvang werd gestuurd met 74,8% gestegen (Nederlands Jeugdinstituut, 2023). Dat de formele kinderopvang veel ouders een uitkomst biedt is dus duidelijk, maar besteden deze ouders wel genoeg aandacht aan de impact van het gebruik van een kinderopvang op de sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling van hun kinderen? Zouden zij zich meer aan moeten trekken van de afkeurende geluiden die zij misschien weleens horen, over het gevaar dat de -voor hen mogelijk onmisbare- kinderopvang kan vormen voor de ontwikkeling van hun kinderen?
Zo zijn er onderzoeken die beweren dat de kinderopvang negatieve effecten zou hebben op de ontwikkeling en hechting van een kind, wanneer het kind voordat hij of zij drie jaar oud is er naartoe gaat (Haskins, 1985). Een mogelijke oplossing voor dit dilemma zou kunnen zijn om de minimale leeftijd die een kind moet hebben bereikt om gebruik te kunnen maken van een kinderopvang, te verhogen naar drie jaar. Ouders moeten dan wachten tot het kind drie jaar oud is, om het naar een kinderopvang te kunnen sturen.
Agressie
De kinderopvang is in de 21e eeuw enorm populair geworden, maar in de vorige eeuw was de verhouding tussen de ontwikkeling van kinderen en de kinderopvang al het onderwerp van verschillende wetenschappelijke onderzoeken. De kinderopvang komt niet overeen met de ouderwetse rollen waarbij de moeder thuisblijft om haar kinderen te verzorgen, en staat haaks op de visie van filosoof Jean-Jacques Rousseau in mile, ou de l'ducation (Van den Horst et al., 2020). Rousseau liet in zijn werk hoe belangrijk het is voor de opvoeder om een beschermer te zijn; iemand die het kind hoort te beschermen tegen invloeden van buitenaf, terwijl het kind bij de kinderopvang juist wordt opgevoed door een vreemde en er contact plaatsvindt met kinderen met allerlei verschillende karakters en sociaaleconomische achtergronden (Van den Horst et al., 2020).
Een wetenschapper die onderzoek deed naar de effecten van de kinderopvang op het gedrag van een kind, is Schwarz (Haskins, 1985). In 1974 verrichtte hij onderzoek naar het verschil in gedrag tussen vier- vijfjarige kinderen die vanaf een zeer jonge leeftijd en gedurende een periode van gemiddeld zesendertig maanden van hun leven ingeschreven waren geweest bij een kinderopvang, en zij die tot een leeftijd van tussen de drie en vijf jaren thuis zijn verzorgd of door een babysitter, en daarna pas zijn ingeschreven bij de kinderopvang. De twee groepen kinderen werden door leerkrachten en masterstudenten beoordeeld aan de hand van negen pijlers. Hieruit is gebleken dat de eerstgenoemde groep kinderen zich minder coperatief opstelde naar volwassenen, agressiever gedrag vertoonde naar zowel volwassenen als leeftijdsgenoten en fysiek onrustiger was (Haskins, 1985). Dit onderzoek indiceert dus dat het vroegtijdig bij de kinderopvang onderbrengen van kinderen een negatieve invloed kan hebben op het gedrag van het kind, die jaren later nog merkbaar kan zijn. Wanneer de inschrijving bij de kinderopvang uitgesteld wordt tot na het derde levensjaar, lijken deze effecten minder merkbaar of zelfs afwezig te zijn (Haskins, 1985).

Overspannenheid bij pedagogisch medewerkers
Barford en Whelton deden een onderzoek onder pedagogisch medewerkers in de Verenigde Staten (Faulkner et al., 2016). Uit dit onderzoek bleek dat stress bij pedagogisch medewerkers voornamelijk ontstond door moeilijke werkomstandigheden en hoge verwachtingen waaraan zij moesten voldoen. Toen er aan de pedagogisch medewerkers werd gevraagd om deze twee oorzaken toe te lichten, gaven zij aan dat ze veel verschillende, erg uiteenlopende taken hadden en dat de leeftijden van de kinderen te ver uit elkaar lagen. Ze vonden het moeilijk om tegelijkertijd zorg te bieden voor babys en schoolgaande kinderen, omdat kinderen uit verschillende leeftijdscategorien andere soort behoeftes hebben (Faulkner et al., 2016). De combinatie van de hoge werkdruk en ingewikkeldheid van de taken zorgde voor veel uitval binnen de sector van de kinderopvang. Het zorgde er zelfs voor dat veel medewerkers te maken kregen met overspannenheid en/of depressieklachten (Faulkner et al., 2016). Het verhogen van de minimumleeftijd voor inschrijving bij een kinderopvang zorgt ervoor dat de medewerkers minder kinderen hoeven te verzorgen en daarom minder druk ervaren, en het leeftijdsverschil tussen het jongste en het oudste kind verkleind wordt, waardoor ook dat probleem wordt opgelost (Faulkner et al., 2016).



Kinderopvang maakt socialer
Dat kinderen die naar de kinderopvang gaan socialer zouden zijn, is volgens onderzoeker Scarr een ongenuanceerd argument (Lamb et al., 2014). Onwaar is het niet altijd: de in 1984 door hen onderzochte kinderen die tussen hun derde en vierde verjaardag waren ingeschreven bij een kinderopvang, bleken inderdaad sociaal wenselijker gedrag te vertonen jegens leeftijdsgenoten. Echter valt niet hetzelfde te zeggen over de kinderen die vr hun tweede verjaardag al naar de kinderopvang gingen: zij waren juist minder meewerkend, vertoonden agressiever gedrag en waren minder intellectueel competent (Haskins, 1985).
Conclusie
Uit de onderzoeken kunnen we concluderen dat de kinderopvang wel een positieve invloed kan hebben op de ontwikkeling van kinderen, maar dat de leeftijd waarop het kind voor het eerst naar de kinderopvang gaat, een verschil kan maken. Een kind dat pas na het derde levensjaar naar de kinderopvang wordt gestuurd, lijkt op latere leeftijd positieve gevolgen te hebben van deze ervaringen. Kinderen die vr hun derde levensjaar al naar de kinderopvang gaan, lijken juist een verhoogd risico te hebben om later gedrag te gaan vertonen dat door verzorgers en leerkrachten als negatief en agressief wordt gezien (Haskins, 1985).
Bovendien zal het verhogen van de minimumleeftijd om een kind in te kunnen schrijven bij een kinderopvang ook voor de pedagogisch medewerkers goed uitpakken. De werkdruk wordt voor hen minder omdat zij niet meer zoveel kinderen hoeven te verzorgen, die een kleiner leeftijdsverschil hebben met elkaar (Faulkner et al., 2016). Ouders laten wachten totdat het kind drie jaar oud is voordat het ingeschreven kan worden bij een kinderopvang, is dus de ideale oplossing. Dit is niet alleen voor de kinderen die er naartoe gaan, maar ook voor de medewerkers die hen verzorgen.






Referentielijst
Cijfers over kinderopvang | Nederlands Jeugdinstituut. (n.d.). https://www.nji.nl/cijfers/kinderopvang
Faulkner, M., Gerstenblatt, P., Lee, A. Y., Vallejo, V., & Travis, D. J. (2016c). Childcare providers: work stress and personal well-being. Journal of Early Childhood Research, 14(3), 280293. https://doi.org/10.1177/1476718x14552871
Haskins, R. (1985a). Public school aggression among children with varying Day-Care experience. Child Development, 56(3), 689. https://doi.org/10.2307/1129759
Lamb, M. E., Sternberg, K. J., Hwang, C., & Broberg, A. G. (2014). Child care in context: Cross-cultural Perspectives. Psychology Press.
Van der Horst, F., Lucassen, N., Kok, R., & Sentse, M. (2020). Opgroeien in het hedendaagse gezin: inleiding in de gezinspedagogiek. Lannoocampus

Feedback: Titel is niet helemaal helder. Laatste twee zinnen van de eerste alinea passen niet in een wetenschappelijk verslag. Dit zijn retorische vragen. Morele dilemma is niet echt duidelijk veroowrd, wat i shier een ingewikkelde ethische kwestie? Werk dit iets beter uit. Formuleer stelling en standpunt meer letterlijk.

In je eerste argument heb je het over een vreemde, maar is een babysitter niet ook een vreemde? dit is een beetje tegenstrijdig. De studie die je hier bespreekt is ook wel heel oud.. tweede voor argument is inhoudelijk prima beschrijf de studie wel beter. Tegenargument en weerlegging hiervan kunnen sterker uitgewerkt worden, nu een beetje kort door de bocht.

Belangrijkste informatie wordt in de conclusie herhaald, maar let erop dat je wel genuanceerd blijft. Herhaal ook eerst duidelijk de stelling en het dilemma.

De samenhang binnen de alineas kan soms nog wat sterker. Al met al is de structuur voldoende.
HET MOET 800 WOORDEN BEVATTEN

Antwoord gegenereerd door AI Antwoord rapporteren

Stel een studievraag en wij proberen hem zo goed mogelijk te beantwoorden.

Stel een vraag
 
Inloggen via e-mail
Nieuw wachtwoord aanvragen
Registreren via e-mail
Winkelwagen
  • loader

Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items! Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items!

Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items!

loader

Ontvang gratis €2,50 bij je eerste upload

Help andere studenten door je eigen samenvattingen te uploaden op Knoowy. Upload ten minste één document en krijg gratis € 2,50 tegoed.

Upload je eerst document