Studiebot antwoord

Stel een vraag ›
 
Vraag gesteld door: San1 - 1 maand geleden

Maak een oefenexamen van de volgende tekst: De moderne mens: in brede zin wordt met moderne mens een individu bedoeld dat leeft, denkt en
handelt in de geest van de waarden en normen van de moderne maatschappij. Deze maatschappij
kenmerkt zich onder andere door een scheiding van kerk en staat, onderling respect, rationaliteit,
individualisme, industrialisatie, democratie en de beheersing van de natuur en de samenleving door
wetenschap en techniek.
De tijd van de Grieken:
Teleologisch: doelgericht.
Telos: het doel; dat wat verder weg ligt. Alles wat je dagelijks doet
staat in het teken van het doel.
Het doel van de mens is deugdzaam en gelukkig leven.
De rol van kennis:
Kennis is deugd.
Deugd is gelijk aan geluk.
Middeleeuwse ethiek:
Kerk had veel invloed het denken werd benvloed door de kerk.
En denkbeeld is dominant, geen ruimte voor andere denkbeelden brandstapel.
Erfzonde: de mens is van nature slecht, omdat adam en eva hebben gezondigd.
Door de zondigheid van de mens naleven van de regels, de 10 geboden.
Er bestonden veel regels (regelethiek) bijv. aflaten.
Er wordt een beeld gevormd van goed en fout en de hele wereld volgt dat.
De heks is het symbool voor slechtheid, dit moet uitgebannen worden.
Middeleeuwen:
Ten dienste van de kerk.
Eerst: doen wat de kerk zegt, het volgen van de regels, er zijn allemaal regels aan op
gehangen.
Later verandering: het geloof staat centraal.
Wetenschap gekoppeld aan religie.
Erfzonde.
Het kwade.
Verlossing.
(Kardinale) deugden: voorzichtigheid, rechtvaardigheid, sterkte en matigheid.
Copernicus:
De aarde draait om de zon, de zon is het middelpunt (telescoop).
Botst met de opvattingen vanuit de kerk.
Wereldbeeld vanuit de kerk: alles draait om de aarde middelpunt
ketterij.
Gedownload door: 553902T | [email protected]
Dit document is auteursrechtelijk beschermd, het verspreiden van dit document is strafbaar.
912 per jaar
extra verdienen?
Stuvia - Koop en Verkoop de Beste Samenvattingen
Scheppingsverhaal is de verklaring van alles wat je ziet (evolutietheorie gaat hier
tegenin).
Gevolgen:
De kosmos is onverschillig.
Morele oordelen komen niet uit de rede voort, maar uit onze gevoelswereld.
Goed is dus wat men verlangt en slecht is waar men onlust aan beleeft.
Renaissance:
Nadruk menselijkheid.
Afname invloed kerk.
Wetenschap meer gericht op observatie en praktijk.
Denken in doeleinden en middelen.
Nadruk op nut.
Samenvattend:
Vr de verlichting:
De mens neigt tot het kwade.
Afhankelijkheid van God en de kroon.
Verlichting:
De mens is van nature goed, autonoom en onafhankelijk.
Streven naar geluk in dit aardse leven (en niet in het hiernamaals).
Verlichting:
Vanaf 1750: begin moderne tijd.
Waarheidsvinding door rede en observatie (empirisme).
Regels door rede.
Ontstaan vrijheden, autonomie, democratie, gerechtigheid, tolerantie.
Mens gaat zelfstandig nadenken, wordt autonoom.
Empirisme: kennis door ervaring; dus niet uitsluitend het rationalisme, dat de rede en het
denken aanwijst als voornaamste kennisbron.
Denkbeelden <> psychiatrie:
Oudheid: geestesziekte door inwendige kracht of door goden gegeven.
Middeleeuwen: behandeling duivelsuitdrijving, kruiden en gebeden.
Geesteszieken werden zwervers, begin 15e eeuw eerste instelling (= dolhuizen): soort
gevangenis waarin de bewakers zware criminelen waren.
Rationalisme (vanaf 1800): geloof in het kunnen genezen van de ziekte.
Zoeken naar manieren om deze mensen menselijk te benaderen en zonder
dwangmiddelen. Structuur bieden werd belangrijk.
Inrichtingen aan de rand van de stad, psychiatrische patinten samen met
dementerenden, verslaafden, asocialen.
Psychiatrie als apart vakgebied ontstond, behandelingsmethode was hypnose.
Situatie tot 1950:
Vrijgevestigde psychiaters, meer vrouwelijke verpleegkundigen voor een prettiger sfeer.
Behandeling bestond nog uit opiaten, waar mensen ongevoelig voor raakten en verslaafd.
Het idee ontstond dat bezig zijn een kalmerend effect kon hebben en daardoor goed was.
Gedownload door: 553902T | [email protected]
Dit document is auteursrechtelijk beschermd, het verspreiden van dit document is strafbaar.
912 per jaar
extra verdienen?
Stuvia - Koop en Verkoop de Beste Samenvattingen
Situatie na 1950:
Andere medicijnen werden ontwikkeld: maar hadden bijwerkingen waardoor men die niet
wilde nemen. Depotpreparaten werden gegeven waarbij medicatie werd toegediend eens
per een aantal weken dat langzaam door het lichaam werd opgenomen.
Verzet tegen de medische macht ontstond.
De antipsychiatrie die ontstond, had de overtuiging dat de psychiatrische klachten niet
zozeer een ziekte omvatten, maar een uiting van problemen was die speelden binnen de
samenleving.
Er ontstond een drang om onder autoriteit uit te komen en een eigen leven te leiden.
Hierdoor kwamen er communes en nam het drugsgebruik toe. Binnen de psychiatrie werd dit
idee gevolgd en de afstand tussen patinten (vanaf dan clinten genoemd) en behandelaars
werd verkleind om minder autoriteit uit te stralen. Er werd niet meer behandeld, maar
begeleid.
De hirarchie verdween en de psychiater stond niet meer aan het hoofd van de tafel, maar
kwam terecht in het team van diverse disciplines. Uit deze periode komt dehospitalisatie
voort, waarbij mensen met een chronische ziekte zoveel mogelijk ontslagen werden uit de
inrichtingen. Hier kwam de nadruk op te liggen, en niet meer op de behandeling op zich.
Er werd ingezet op dagbestedingen van patinten en er werd genvesteerd in sociale
voorzieningen. Dit had echter tot gevolg dat sommige mensen niet op passende wijze
behandeld werden en hierdoor dakloos werden.
Van deze overtuiging is men toen ook terug gekomen.
Huidige situatie:
Er wordt nog steeds geprobeerd een balans te vinden tussen de zelfstandigheid van een
psychiatrisch patint en de professionele betutteling en bemoeienis die hierbij komt kijken.
Een grote ontwikkeling is het ontstaan van de DSM-IV: een handboek dat wereldwijd
gehanteerd wordt en een eenduidige taal biedt om te diagnosticeren.
De psychiatrie is hierdoor veel exacter geworden en blijft zich op deze manier ontwikkelen
a.d.h.v. de samenleving.
3. De student kan het verband tussen wetenschap, technologie en denkbeelden benoemen
Lobotomie: Technologie in de zorg
1945: Freeman voerde de eerste lobotomie uit.
De ingreep duurt nog maar een paar minuten: de patint wordt met
een elektroshock bewusteloos gemaakt en met een hamer wordt de
ijspriem door de oogkas zon zeven centimeters diep de hersenen
ingeslagen, waarna hij als een ruitenwisser heen en weer wordt
bewogen. Er zijn geen dure operatiekamers meer nodig, lobotomie
kan overal worden uitgevoerd.
Veel patinten beschouwden dokters als medische goden; zij en hun familie gaven zonder
verdere uitleg toestemming voor iedere ingreep.
Freeman en Watts kiezen aanvankelijk patinten die aan ernstige vormen van depressie
lijden.
Terwijl Moniz stukjes weefsel in de frontale cortex liet vernietigen, vraagt Freeman aan
Watts om de zenuwbanen van de cortex naar een diepgelegen hersengedeelte, de thalamus,
door te snijden. Freeman houdt er namelijk een heel andere theorie op na dan Moniz. Hij
meent dat de thalamus de zetel van emoties is en de thalamus zou emotionele gevoelens,
zoals depressie, agressie, slapeloosheid of zelfmoordneigingen, overbrengen naar de
hersenschors.
Halverwege de jaren vijftig kregen artsen controle en intercollegiale toetsing. Kritiek werd
niet gehoord door Freeman, hij werd een half God, ging volledig zijn eigen gang.
Gedownload door: 553902T | [email protected]
Dit document is auteursrechtelijk beschermd, het verspreiden van dit document is strafbaar.
912 per jaar
extra verdienen?
Stuvia - Koop en Verkoop de Beste Samenvattingen
1945 kwam nieuwe medicijnen, als alternatief voor lobotomie, daarom keerde men zich
tegen lobotomie.
Dilemmas in de psychiatrie:
Hangen vaak samen met autonomie en zelfbeschikking van de mens.
Autonomie: het ideaalbeeld rationele, goed genformeerde, onafhankelijk redenerende
patint.
De werkelijkheid: afhankelijk, kwetsbaar, verward, psychiatrische stoornis, emoties,
kennisachterstand, sociale context, relationele verbondenheid.
Industrile revolutie:
Voor de revolutie voornamelijk hoe goed te leven/zijn. Na de revolutie komen er specifieke
kwesties bij.
Welvaart neemt toe, waardoor mensen gebruik kunnen maken van luxe.
Technologie speelt een grotere rol.
Utopia:
Wat brengt technologie ons: een betere wereld?
Dystopia:
Of brengt technologie een slechte wereld: massaconsumptie, vervuiling, vernietiging.
Koude oorlog: massavernietiging.
Drones door Amerikaanse legers ingezet om zelfstandige missies uit te voeren richting
terminator.
Denkbeelden van de mens:
Onderdanig aan de natuur of de heerser over
Groepsafhankelijkheid of individuele vrijheid.
Pre modern: de mens is overgeleverd aan de grillen van de natuur, de goden nemen wraak
op verkeerd menselijk handelen.
Opkomst van de wetenschap tijdens de Renaissance (16e en 17e eeuw) gaf een positief
toekomstbeeld: zelf onderzoek doen i.p.v. je onderwerpen aan de Bijbel.
Tijdens de Verlichting (1670-1830) vond groei van de technologische kennis plaats, de
economie groeide, ideen van vrijheid, gelijkheid, autonomie, gerechtigheid, tolerantie
en vooruitgang.
Groepsafhankelijkheid: tot in de middeleeuwen behoorde je tot een bepaald stand van
geboorte tot dood. Daarna kon dit gaan schuiven, vooral in de zestiger jaren van de vorige
eeuw vond de omwenteling in de maatschappelijke verhoudingen plaats, afkomst was niet
meer belangrijk, het individu wel.
Technologie: het idee dat de mens door techniek de natuur kan beheersen en over leven en
dood.
De in-group: was je eigen familie, de eigen stand, alleen met deze mensen had je dieper
contact dan het puur zakelijke.
De out-group: de mensen met wie je alleen zakelijk contact had.
Tegenwoordig kan iedereen tot de in-group behoren en kun je familie tot de outgroup verwijzen.
Opvoeding: nu normen van de persoonlijkheid minder afhankelijk, naar het buitenland,
studeren e.d.
Premodern: het kind wordt gevormd naar de verwachtingen die de omgeving t.a.v.
hem of haar heeft.
In de jaren 60 veranderde er veel.
Gedownload door: 553902T | [email protected]
Dit document is auteursrechtelijk beschermd, het verspreiden van dit document is strafbaar.
912 per jaar
extra verdienen?
Stuvia - Koop en Verkoop de Beste Samenvattingen
Moderne tijd:
Vrijheid als grootste goed.
Minder groepsafhankelijkheid.
Familie minder vanzelfsprekend.
In opvoeding ligt de nadruk meer op persoonlijkheid, zelfstandigheid, zelfontplooiing en
persoonlijk succes.
Individu centraal.
Tijd is belangrijk.
Gelijkheid in communicatie.
. De oefenexamen moet geschreven zijn in de Nederlandse taal. Onderin staan de antwoorden. Het aantal vragen dat het oefenexamen moet bevatten is 20.

Antwoord gegenereerd door AI Antwoord rapporteren

Stel een studievraag en wij proberen hem zo goed mogelijk te beantwoorden.

Stel een vraag
 
Inloggen via e-mail
Nieuw wachtwoord aanvragen
Registreren via e-mail
Winkelwagen
  • loader

Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items! Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items!

Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items!

loader

Ontvang gratis €2,50 bij je eerste upload

Help andere studenten door je eigen samenvattingen te uploaden op Knoowy. Upload ten minste één document en krijg gratis € 2,50 tegoed.

Upload je eerst document