Studiebot antwoord

Stel een vraag ›
 
Vraag gesteld door: amberleeuwerck - 3 weken geleden

Maak een oefenexamen van de volgende tekst:
3. Registreren:
Registratiesystemen:
Wat is registreren?
o Het vastleggen van observaties
o Moet zo objectief mogelijk zijn
Waarom registreren?
o Het verhoogt de betrouwbaarheid
o Je kan indien mogelijk terugblikken
Wat kan je registreren?
o De volledige werkelijkheid
o Deel van de werkelijkheid: selectie maken door bv beperken van personen, gedragingen, tijd en of/ situatie
o = Zuivere registratiemethoden: letterlijk uitschrijven wat je zien
o Onzuivere registratiemethode: deel werkelijkheid= selectie maken bv beperkingen van die persoon


Ongestructureerde registratie:
Je registreert zoveel mogelijk
Is zonder systeem of formulier
Voordeel: wanneer de onderzoeksvraag ruim is, schrijf je heel veel op
Nadeel: gevaar voor subjectieve selectie, want je kan niet alles opschrijven
Voorbeeld: dagboekbeschrijving

Gestructureerde registratie:
Je maakt vooraf een selectie:
o Van gedragingen: verbaal en non verbaal
o In tijd:
Event sampling: registreren als de gebeurtenis plaats vindt
Time sampling: registreren op vooraf vastgelegd tijdstip
o Van personen: 1 persoon of volledig groep
o Van een situatie: alleen tijdens bepaalde situaties bv tijdens het eten
Semi-gestructureerde registratie = deels selectie vastleggen en deels alles uitschrijven

Registratiemethode kiezen -> registratiesysteem
Verschillende manieren om te registreren
Keuze afhankelijk van:
o Doel in de observatie
Globaal doel: weinig specifiek -> kan je niet turven
Specifiek doel: je weet specifiek wat je wilt registreren -> kan je turven
o Hoeveelheid gedragingen die je wilt observeren: veel of enkelvoudige gedrag
o Rol van de observator: participerend of niet participerende observator
o Hoeveel observatoren gaan naar een situatie kijken: 1 observator of een volledig team
-> Dagboekbeschrijving:
= Anekdotische registratie
Elke dag aantekeningen gemaakt: met tijdstip, datum, tijdsduur en observatieplaats
Voor belangrijke gebeurtenissen/ situaties/ gedragingen
Nadelen:
o Word meestal achteraf pas genoteerd -> herinneringen kunnen een vertekend beeld zijn van datgene dat waargenomen werd
o Beperkingen door dat je vaak selecteert

-> Beschrijvende observatie:
= Fotografische registratie
Vooraf een situatie en tijdsduur bepalen
Alles wordt zo chronologische en gedetailleerd mogelijk bijgehouden
Belangrijk om een concreet mogelijke observatievraag te formuleren
Geschikt voor specifiek gedrag/ situaties
Beoordeling bij het uitschrijven van een observatie:
o Context weergeven: uur, datum, plaats en wie aanwezig
o Waargenomen vanuit verschillende zintuigen?
o Waargenomen zoals een camera? -> Concreet waarneembaar gedrag
o Volledige uitgewerkte waarneming: is alles genoteerd?
o Chronologisch geordend
o Letterlijke weergave van wat er gezegd werd?
o Interpretaties na de waarneming?
o Correct en professioneel taalgebruik?

-> Turfmethode:
= Frequentieregistratie
Voor te weten hoe vaak gedragingen voorkomen
Door het zetten van streepjes -> turven

-> Tijdsduurregistratie:
De duur van het gedrag wordt bekeken
Chronometer gebruiken
Word gebruikt bij enkelvoudig en duidelijk gedrag

-> Intervalregistratie:
Korte observatieperiodes op verschillende momenten
Steeds hetzelfde bedrag wordt geobserveerd
Tijd wordt opgesplitst in intervallen van gelijke duur
Vooral bij gedragingen die veel voorkomen
Goede operationalisering is belangrijk

-> Gebeurtenissenregistratie:
= ABC methode
Zicht krijgen op volledige verloop van het gedrag -> gedrag zelf en wat voor- en nadien volgt
Situatie en factoren die aanwezig zijn worden ook genoteerd
Nadeel: kan je niet vooraf plannen
Observatiesystemen:
= Beoordelingsregistratie/ observatiesysteem/ observatieformulier/ observatieschaal
Gebruik maken van een schaal of formulier dat al ontworpen werd om een bepaalde observatievraag na te gaan
Lijst met gedragingen of kenmerken die geobserveerd moeten worden:
o Ja neen schaal: lijst met concrete gedragingen -> aanduiden of dit wel of niet aanbod was
o Puntenschalen: intensiteit nagaan van bepaalde gedragingen
Vorm van observatie:
o Directe observatie: tijdens de situatie zelf observeren en onmiddellijk registreren
o Indirecte observatie: achteraf registeren op basis van observaties
Voordelen:
o Operationalisering is reeds gebeurt
o Meer betrouwbaar en valide
o Meestal wetenschappelijk getoetst
o Efficint en tijdsparend
o Vergelijkbare gegevens
Nadelen:
o Gevaar voor antwoordtedenties
o Soms niet relevante items
o Interpretatie item
Event -sampling en time sampling:
Selecteren in tijd wanneer je wel/ niet observeert
Event sampling:
o Registeren als de gebeurtenis plaatsvindt
o Begin- en eindtijd noteren
o Begint pas met observeren wanneer de gebeurtenis begint
Time sampling:
o Registreren op een vooraf vastgesteld tijdstip
o Bij observatie van meerdere of complexere gedragingen
o Vooraf afspreken welk tijdsinterval -> bv van 15u tot 15u30
Gedragsketens:
= Chronologisch geordende waarnemingen van een persoon, situatie of een ruimte
Best werken met een tijdsaanduiding -> 8u00, 8u01, 8u02,
Helpt om achteraf verschillende gebeurtenissen uit elkaar te halen

Bestaande observatiesystemen:
-> SEO R2:
= Schaal voor sociaal emotionele ontwikkeling revised 2
Voor mensen met een verstandelijke beperking, van alle leeftijden
De observatievraag wordt geconcretiseerd in 13 vraagstellingen -> Hoe gaat de clint om met zijn eigen lichaam? of Zoekt de clint de nabijheid van een belangrijke andere op?
De begeleider overloopt per domein elk item en gaat na met de familie/ collegas in welke fase de persoon zit. De scoring hiervan gebeurt op basis van de laagste 7 gescoorde domeinen
Is een gestructureerde registratie
Niet participerende observatie: schaal wordt niet ingevuld tijdens de observatie van de persoon




-> Signaallijst:
Bij minderjarigen en hun gezin waar er vermoeden is van een verontrustende situatie
Bestaat uit 5 deelvragen:
o Interactie hulpverlener en ouder
o Individuele kenmerken
o Gezinskenmerken
o Kind kenmerken
o Kenmerken van de pedagogische interactie
De deelvragen zijn geoperationaliseerd in 25 items
Indirecte observatie: je baseert je op meerdere observaties/ inzichten om te beoordelen
Begeleider overloopt elk signaal en beoordeelt dit met aanwezig/ twijfel/ afwezig
Grote inhoudsvaliditeit: doordat er 25 items zijn heb je een breed zicht op de opvoedingssituatie
Is een systematische observatie

-> MeMoQ:
Staat voor meten en monitoren van de kwaliteit in de kinderopvang
Opgedeeld in 6 deelvragen: welbevinden, betrokkenheid, emotionele ondersteuning, educatieve ondersteuning, omgeving en gezinnen en diversiteit
Is een directe observatie
Manier van werken
o Begeleider scoort het kind op een 5 puntenschaal
o Begeleider observeert elk kind 2 minuten
o Begeleider vult een aantal vragen in over de dimensie welbevinden en betrokkenheid
o Begeleider beslist zelf op welk moment hij observeert en hoeveel keer hij dat doet
Maakt geen gebruik van gedragsketens
Maakt gebruik van zelfobservatie: de begeleider van de kinderopvang gaat zelf stilstaan bij een aantal vragen over de kinderopvang

Zelfgemaakte observatieformulieren:
Zelf een observatieformulier opstellen
Uitwerking -> nadenken over verschillende stappen:
o Doelstelling observatie bepalen
o Concrete vraagstellingen benoemen
o Vraagstellingen operationaliseren
o Waar, door wie, wanneer, hoe lang observeren?
o Inspiratie vanuit bestaan observatiesysteem?
o Welke registratiemethode gebruiken?
o Event sampling of time sampling?
o Tijdsinterval bepalen
o De concrete gedragingen noteren
o Turven of categorien gebruiken en omschrijven
o Oefenen met het invullen van de observatielijst
o Eventueel bijsturen
. De oefenexamen moet geschreven zijn in de Nederlandse taal. Onderin staan de antwoorden. Het aantal vragen dat het oefenexamen moet bevatten is onbeperkt.

Antwoord gegenereerd door AI Antwoord rapporteren

Stel een studievraag en wij proberen hem zo goed mogelijk te beantwoorden.

Stel een vraag
 
Inloggen via e-mail
Nieuw wachtwoord aanvragen
Registreren via e-mail
Winkelwagen
  • loader

Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items! Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items!

Actie: ontvang 10% korting bij aankoop van 3 of meer items!

loader

Ontvang gratis €2,50 bij je eerste upload

Help andere studenten door je eigen samenvattingen te uploaden op Knoowy. Upload ten minste één document en krijg gratis € 2,50 tegoed.

Upload je eerst document