- Je bekeek:Samenvatting Orthopedagogiek Leerstoornissen
- Geüpload door:Nele123
- Studie: KU Leuven / Pedagogische Wetenschappen / Leerstoornissen
- 59 pagina's
Uitgebreide samenvatting van het vak Orthopedagogiek Grondslagen. De samenvatting is structureel opgebouwd en opgedeeld in de hoofdthema's: Modellen - Methodieken - Domeinen - Visies De belangrijkste schema's uit PowerPoints zijn hierin opgenomen.
KU Leuven / Pedagogische Wetenschappen / Diagnostiek en interventies in orthopedagogische hulpverlening - GrondslagenUitgebreide samenvatting Menselijke erfelijkheidsleer. Zowel de hoor- als gastcolleges zijn opgenomen in deze samenvatting. Deze samenvatting biedt overzicht doordat er met een duidelijke structuur wordt gewerkt. Aan het einde van de samenvatting is een kort o...
KU Leuven / Pedagogische Wetenschappen / Menselijke erfelijkheidsleernotities van elke les van leerstoornissen, rekenmodel, spellingsmodel, leesmodel, verschillende kaders alles hiervan wordt besproken in de samenvatting, interventies, M-decreet, zorgcontinuüm, orthopedagogisch bekeken, impact op ouders, broers zussen
KU Leuven / Pedagogische Wetenschappen / LeerstoornissenDeze samenvatting omvat het gehele OPO Kwantitatieve methoden in pedagogisch onderzoek (Studierichting: Pedagogische Wetenschappen Ku Leuven). Deze samenvatting is gebaseerd op de slides van de hoorcolleges en het handboek, en is dus zeer volledig. Veel leerpl...
KU Leuven / Pedagogische Wetenschappen / Kwantitatieve methoden in pedagogische onderzoekDeze samenvatting omvat het OPO Orthopedagogiek: Handicaps. De samenvatting is gebaseerd op de slides uit de hoorcolleges en bijhorende notities. De samenvatting is zeer volledig.
KU Leuven / Pedagogische Wetenschappen / Orthopedagogiek: HandicapsUitgebreide samenvatting van de lessen Gerechtelijke Geestelijke Gezondheidszorg. Zowel de hoorcolleges als gastcolleges zijn opgenomen in de samenvatting. Als je deze samenvatting grondig kent, slaag je voor het examen.
KU Leuven / Criminologische Wetenschappen / Gerechtelijke Geestelijke GezondheidszorgSamenvatting leerstoornissen uitgebreid Schooljaar 2020-2021 Open boek examen Veel informatie en grondig uitgewerkt
LeerstoornissenDMT: 3 – minuten – toets AVI – toetskaarten CITO Vlaamse normering van de AVI – toets LAT (Niessen en Boey) LVT (Niessen en Boey) ST 1 – 6 Therapie spelling Therapie technisch lezen
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenHoe leren kinderen lezen? Geboorte – 3 jaar 3 – 4 jaar 5 jaar 6 jaar Verschillende stadia bij ons: Chinezen: Schrijfvaardigheden Ontwikkeling van macro perspectief: Mijlpalen in de ontwikkeling van schrijfvaardigheid De handschriftactie Karakteristieken va...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenFunctioneel alfabeten Waarom lezen wij? Wat is technisch lezen? Types schriftsystemen Lezen in de basisschool Vormen van leesonderwijs Deelvaardigheden voor TL Auditieve deelvaardigheden Visuele deelvaardigheden Algemene taalvaardigheden Lezen als informatiev...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenWat betekenen getallen? Verschijningsvormen van getallen Wat is rekenen? 3 fasen in rekenontwikkeling 1. Voorbereidend rekenen / ontluikende gecijferdheid 2. Aanvankelijk rekenen / beginnende gecijferdheid 3. Voortgezet rekenen / gevorderde gecijferdheid (2e l...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenWat is spellen? Spelling in het juiste perspectief Goed spellen heeft 2 functies nodig: Spellingsysteem van het Nederlands Nederlandse spelling gebaseerd op 4 principes Spellingontwikkeling Spellingmodellen Twee – routemodel (duaal routemodel / dubbelkanaal...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenWat is BL? Definities BL 3 niveaus: Hulme & Snowling BL – problemen Belangrijke cognitieve processen bij BL Denkcategorieën van BL Beïnvloedende factoren BL Didactiek BL in het reguliere basisonderwijs Van conceptueel model naar diagnostiek Opbouw en ken...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenTypisch leren = met normale variatie Atypisch leren = leerproblemen Leermoeilijkheden (secundaire leerproblemen) Leerstoornissen (primaire leerproblemen) Dyslexie Intergenerationele multiple deficit model Dyslexie op gedragsmatig niveau Objectief waarneembar...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenInleiding: terminologie Atypisch leren Beschrijvende diagnose Rekenprobleem, rekenstoornis, rekenmoeilijkheid Dyscalculieverklaring Dyscalculie op gedragsmatig niveau Beschrijvende definities van dyscalculie Rekenfeiten vs. rekenprocedures: Internationaal (DSM...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenEindtermen Leergebiedgebonden: Leergebiedoverschrijdend: Leerplannen 3 onderwijsnetten: Screening LVS VCLB LVS CITO (Nederland) TTL leestechniek lj. 1 Leestempo lj. 2 – 6
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenZorgcontinuüm Logopedische diagnostiek van leerproblemen Uitgangspunt bij diagnostiek: HGW / HGD HGD: de 5 fasen in het diagnostisch proces Wat kan ik als logopedist doen met CHC – intelligentieonderzoek?
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenDoel dyslexiebehandeling Rol van omgeving De logopedische behandeling volgens orthodidactische principes Orthodidactische behandeling Bedenking bij compenserende maatregelen STICORDI - maatregelen Kenmerken behandeling dyslexie volgens SDN
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenIk als logopedist! Aard van dyslexiebehandeling Recente meta – analyse Situering therapie TL Doel therapie TL Focus therapie TL SDN (Stichting Dyslexie Nederland): kenmerken therapie dyslexie/TL directe instructiemodel I. Orthodidactische visie (A. VAN DER ...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenDoel van de spellingbehandeling Principes therapie spelling volgens Ruijssenaars et al. Kennistypen / kwaliteit van kennis Van diagnose naar behandeling
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenBeïnvloedende factoren BL Denkcategorieën van BL Leesstrategieën BL: Een kind maakt fouten in BL… Concreet oefenen van leesstrategieën Behandeling VTBL Wat oefenen we? Hoe oefenen we? Waarmee rekening tijdens remediëring? Oefenprogramma
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenBelemmerende factoren bij het leren van vreemde talen: Orthografische transparantie van een taal Verschil in beginsituatie Opbouw in het onderwijs Diagnose dyslexie Begeleiding 1e pijler: uitspraak/verklanking 2e pijler: betekenis 3e pijler: spelling Aansluite...
Thomas More / Logopedie en Audiologie / LeerstoornissenDeze samenvatting bevat alle notities uit de les met de oplossingen van de bijhorende oefeningen. De samenvatting is makkelijk te gebruiken bij het open boek examen.
Thomas More / Toegepaste Psychologie / LeerstoornissenDeze samenvatting bevat alle notities van de les met bijhorende oefeningen, sommige concrete aanvullingen uit het boek staan ook in de samenvatting. De samenvatting is handig te gebruiken tijdens het open boek examen.
Thomas More / Toegepaste Psychologie / LeerstoornissenDeze samenvatting bevat alle slides en bijhorende notities uit de les.
Thomas More / Toegepaste Psychologie / Leerstoornissen